zaterdag 19 augustus 2023

Van Carnia naar Udine

We logeren in Carnia, in een hotel dat eerder lijkt op

 een fabriek dan op een gezellig hotel.

De kamer echter is gekoeld, en met de huidige hitte is dat erg fijn. 

Een heerlijke badkamer

om je vieze lijf even lekker onder schoon te laten spoelen. 

En een prima bed, wij zijn tevreden.

Het laatste stuk van de route van gisteren ging over een tweebaans weg, 

waarbij je een beetje aan de kant fietst. 

Niet fijn wanneer het verkeer met 80-100 km per uur

langs je heen rijdt. 

Voor twee jaar terug hebben wij dat ook al eens mee

gemaakt en daar heb ik nog nachtmerries van.

Dus helemaal happy de peppy dat we er zijn.

Avonds drinken we eerst wat op het terras

van dit Fabriek-Hotel.

Lekker in de koelte.

 

We besluiten ook om 'gewoon'

in het hotel te eten.

Nou dat hebben wij geweten!

Het hotel staat eerder bekend om haar keuken

dan om de kamers!

Het was ZALIG!


Frans gaat voor gazpacho en ik voor de meloen

met ham. Gevolgd door kalfswang en biefstuk,

en afgesloten met rum citroenijs en  nog een keer

Tiramisu. Het was zeer goed, 

het restaurant zat dan ook ram vol.




Vanochtend moeten we weer eerst langs 
die hele drukke weg fietsen.
Echt minder leuk.

Maar voor de rest is deze fietstocht wat
ik van een fietstocht verwacht.
Prachtige uitzichten, super fijn om samen
op pad te zijn en om het samen ook zo leuk te hebben.
Ook voor het natje en het droogje wordt gezorgd. 
Dat niet alleen ook cultureel kom je aan je trekken.


De bergen laten wij achter ons.
Altijd leuk om achterom te kijken, 
en je te beseffen dat we hier een paar dagen
geleden nog maar doorheen aan het fietsen waren.


In Venzone, waar de straten van marmer zijn,
(ik bedoel maar)
wandel ik een Lavendel winkeltje in om
met lavendel voor de diffuser weer 
naar buiten te komen.


Het is een klein vesting stadje, maar schattig.
We wandelen er op ons gemakje doorheen.


Geen Verona met Romeo en Juliet,
maar ze zouden zo hier hun intrek kunnen nemen.


Een mooi stadhuis, kunnen ze in Amersfoort nog een 
tandje aan zuigen.


Eigenlijk is alles mooi in Venzone.


Zelfs de bouwvallige kerk.


We fietsen over mooie fietspaden en hele slechte.



We drinken heerlijke koffie in een lokaal tentje.


Met een heerlijke eclair erbij.
Het leven is goed.


De omgeving wordt agrarisch, de bergen ver achter ons.


Ik heb nog een video gemaakt zodat jullie
heel even mee kunnen fietsen.
Het is namelijk zo leuk!


Ook de vegetatie veranderd.
En wordt het als heter en heter
dik boven de 30 graden.
Dat maakt het fietsen extra zwaar.


Ook het "fietspad" laat te wensen over,
het grint waar we doorheen moeten is veel en 
veel te dik.
Vergeet niet dat we ook nog eens bepakking bij ons hebben.
Slippen wil je natuurlijk niet, ik houd
mijn stuur extra goed vast.




Blij ben ik dan ook wanneer ik een restaurantje zie.
Het is inmiddels half 2 en na dat mini celairtje na het ontbijt
hebben we niets meer gegeten.

Niet echt goed gerust en gedronken.

Geweldig toch! De poort naar de tuin van 
het restaurant.
Waar hoofdzakelijk fietsers aan het pauzeren zijn.


De fietsen zetten we snel neer.



Om ons te laven aan een zalige insalata.
We komen nog mensen tegen die we op
de eerste fietsdag ook al tegen waren gekomen.
Vrienden van hun waren hier twee weken geleden,
enorm koud, 14 graden, en enkel en alleen regen.
Hoeveel geluk hebben wij dan wel niet!

De hitte is vermoeiend en afmattend,
maar we zouden het voor geen goud willen missen.

In Udine, ons eindpunt van vandaag,
 is alles nog gesloten, snappen wij.
Zeker met deze hitte. 
We eten een ijsje op een terras, maar het ijs
is echt niet zo lekker.
Ik laat meer dan de helft staan.

We fietsen door naar ons overnachtingsadres
net buiten de stad. 
Meneer Denis, de uitbater, is een lawaaipapegaai,
een behoorlijke dwingeland en dat terwijl je
net zo verhit bent is dat helemaal niet
prettig.

Wat wel weer fijn is dat Men Lawaaipapegaai 
een was draait voor ons!

terwijl ik dit type onder de veranda bij het hoofd-huis


Droogt onze was in deze Italiaanse tuin in Udine.

Ik ga zo stil mogelijk zitten,
geen idee of ik wel het borduurwerk in handen wil houden.

Morgen fietsen we naar Grado,
het eindpunt van deze sterk aan te raden fietstocht!


Tot blogs,


Frudith

5 opmerkingen:

Coby Breitner zei

Eigenlijk is zo'n fietstocht ook ontdek je plekje, ja de ene keer mooier dan de andere Maar douchen en een fris bed maakt een hoop goed. Heerlijk om weer met jullie mee te fietsen. Moest eerst nadenken over Frudith, uhhhh beetje blond van mij ik begrijp het nu hoor Frans en Juud!
Groetjes Coby

Chookyblue...... zei

beautiful pics again.......wow marble foot paths..........

Floor zei

Wat fietsen jullie heerlijk.
Het eten wat je laat zien lijkt me ook heel lekker.
Dat plaatsje met marmeren straten, wat prachtig, daar mag vast geen auto overheen.
Die trap van het stadhuis is heel mooi, maar wel heel hoog.
Je zal er als pasgetrouwd bruidje met hoge hakken maar vanaf moeten lopen :-)

Ineke zei

Moest erg lachen om heer Lawaaipapegaai 😄

Marion van de Sande zei

Heerlijke dag weer, ik vind het ook leuk om op zo'n trip af en toe bekende gezichten te zien, even te knikken, kletsen, ervaringen uitwisselen en dan weer door, misschien tot morgen of overmorgen en anders nog een prettig leven. Ik hou van dat soort contacten en daarna nog even met zijn tweetjes doorpraten en raden over de levens van degenen die je zojuist even ontmoet hebt.