zaterdag 27 juni 2026

Code Rood

Nog nooit mee gemaakt, code rood omdat het zo heet is. 

Pff we puffen wat af deze dagen, voelen we allemaal klam aan, heeft niemand

leuke haren. Gaan we make-up loos door de dag, en hang ik eenmaal thuis ook

mijn BH aan de wilgen. 

Ik denk maar zo dat wij ons hier wel in herkennen.

Medelijden had ik met de bruidjes en bruidegommen,

mooie jurk aan, helemaal in 'de verf', haren gekapt,

strak in het pak en dan 38 graden!

Ik hoop dat ze lekker in een ge-airconditioned locatie hebben

kunnen feesten. 

En dan bruid Carola Schouten, met de tram naar haar stadhuis.

Toch ook helemaal geweldig!

Gisteren hebben wij de deur dicht gehouden,

en omdat het vandaag 'koeler' zou zijn besluiten

Yvonne en ik om gewoon te gaan werken.

Wisten wij veel........

Ook in de winkel is het best wel warm,

de Code Rood voor het

Oosten hebben we maar genegeerd.

Toch nog wat klanten gehad en telefoontjes beantwoord.

We snijden en vouwen lapjes, allemaal voor een privé ventilator!

Het is name Dutch Heritage wat door onze vingers gaat en onder het (rol)mes ligt

want aan het eind van 

juli reizen Petra en ik af naar Birmingham,

voor The Festival of Quilts


Ik ben een keertje als bezoeker naar deze beurs geweest,
maar heb daar nog nooit met de winkel gestaan.
Een eerste keer dus. 
Ik ben reuze benieuwd,
geen zorgen ik zal tegen die tijd zeker bloggen.

Het setje hier boven, en op de foto hieronder, heet, 

voor de volledigheid,

  Fleur de Paris Mix

We spelen met wat leuke Fire Fly Blikjes,

wat garens en maken bovenstaande foto.

Gewoon voor de lol.

En terwijl ik voor sta te snijden, zit Yvonne achter te vouwen,

vouwen en vouwen. Wanneer ze denkt klaar te zijn kom ik

met een 'verse' stapel.

Dan krijg je dit!

We lachen daar zelf het hardst om!



Woensdag is er Christmas in July.
Los van die workshop hebben we de stitcherie
panels gesneden. Zodat het ook 
gewoon in de webshop is te bestellen.
Natuurlijk met de bijbehorende mallen set en 
een eenvoudige werkbeschrijving.



En dan opruimen, prullenbakken leeg, 
wc schoon, afwasje, balen terug op hun plek,
post in de 'postzak'.
Tafel dekken voor de workshoppers
woensdag.



Het wordt vast weer super gezellig,
daar twijfel ik niet aan.

Thuis heb ik voor de dorst Belvoir,

Ginger en Lemon&Lime.

Beetje bruiswater erop en lessen maar, die dorst. 


Nou ik ben weer uitgekletst,

tot blogs,


Juud


Remember; Better finished than perfect

donderdag 25 juni 2026

Update-je


Er is een AFFO,
een borduur-affo, maar des al niet te min,
een affo.


Voor de borduursters onder ons:

Naam borduurwerk; Winter Rose Manor
Ontwerper; With thy needle and thread, Brenda Gervais
Linnen; Brenda's Brew 36 count van R&R
Garens; zoals aangegeven in het patroon, wdw, ga en ccw.


Ik ben begin april gestart en 23 juni werden de laatste 
steekjes gezet. 
De garens opgeruimd, het patroon gaat naar een vriendin,
en was ook de standaard leeg. 


Niet voor lang, Goodness and Mercy van 
Teresa Kogut zit erop.
Geborduurd is er verder niet meer deze week.


Afgelopen woensdag hadden we de tweede
Longcloth dag. Beide tafels weer gevuld,
de luiken voor de ramen, de luxaflex gesloten,
de deur dicht, waterkannen op de tafels, 
glaasjes erbij, patroon en mallen lagen klaar.


In de winkel deze gloednieuwe prachtige 
Wheel, gemaakt en gequilt door Esther. 


En achterin kon de originele Longcloth ook nog 
even stralen.


rond kwart over tien 'scharrelen' de dames binnen.
Deze tas sprong er natuurlijk direct uit!

De tafel voor is eerder vol dan die achter en dus begin
ik voor met het toelichten van het patroon en 
mijn werkwijze.


Wanneer ook achter de bups binnen is kan het 
Longcloth feestje beginnen.


Tijd om foto's te maken is er eigenlijk niet meer. 
Wat wel heel toevallig is, is dat de ondergrond kleur aan de tafel
voor erg verschillend is.
Er gaat op een licht teal gewerkt worden, zoals hier op de foto van Cathelijn,


Gaat Elke op een donkerder teal werken,
is er gekozen voor een zacht blauw ruitje en voor geel.
Ik ben nu al reuze benieuwd hoe deze quilts vorm gaan krijgen.

Geweldig toch hoe een en dezelfde quilt door andere stofkeuzes
zo totaal verschillend zullen gaan worden.

Wat ook leuk is, is dat we op 7 oktober, een tweede 
"hoe is het nu met jouw Longcloth" dag gaan houden.
Niets leukers dan met elkaar een hele dag bezig kunnen
zijn aan je UFO project.

Over UFO's gesproken op woensdag 9 september
en op woensdag 2 december hebben we twee 
UFO-Woensdagen. 

Jij komt met je project waar je lekker ongestoord aan wil werken
en wij zorgen voor de lunch (de Broodbode) de koffie,
thee en wat lekkers. 

Top idee toch?
Kom gezellig met je vriendinnen, perfect dagje uit.


Christmas in July
Oh Oh Tannenbaum



Terwijl de mussen er vandaag letterlijk 
bij neervielen waren Yvonne en ik bezig voor
onze Christmas in July dag. 
We gaan aan de slag met 

"Oh Oh Tannenbaum"

Boompje links, Boompje rechts,
(hup Oranje), een stitcherie,
wat te patchen, wat te kletsen, een werkbeschrijving
en een mallen set en uiteraard het bijbehorende panel.


We zwiepen zo de kerst uit de kast, 


Patronen, blikjes, kits, garens, 
    quiltjes, de kerstservetten,
het is er allemaal.
(jammer genoeg liggen er nog geen
kerstkransjes in de winkel anders
zouden die zeker gekocht zijn.
Beter nog een banketstaaf van bakker Jolink!)



Kerst in juli, 
er is nog een plekje over, 
een vrije stoel.

Omdat het morgen, vrijdag 26 juni, 
code rood is en wij het helemaal op onze
heupen krijg wanneer wij op het nieuws horen
dat de gevoelstemperatuur kan oplopen tot
50 graden blijven de deuren van de winkel
in Zutphen morgen gesloten.

Zaterdag zijn we er weer, 
ook korter dan normaal.
Van 10.00 tot 14.00 uur. 

Tot blogs,


Juud

Remember; Better finished than perfect!

donderdag 18 juni 2026

Bij Giovanna, wandelen, longcloth, van alles wat

Wilma en ik zijn weer door Giovanna uitgenodigd 

om een paar dagen te patchen en om te borduren.


Frans die net is vertrokken en 1 dag voor vertrek

een workshop om vervolgens te eten bij de buren zorgt ervoor

dat ik een beetje 'raar' inpak.

Ik neem wel mijn borduurwerk en patroon mee,

maar laat het garen thuis liggen. 

En dat thuis is een slordige twee uur rijden van 

Limburg. Geen optie dus om het 'even' te gaan halen.

Niet getreurd want de focus lag op Longcloth.

Dat was WEL goed ingepakt, gelukkig maar!



Bij alles wat ik denk 'even' te doen kom ik al jaren
bedrogen uit. Niets is 'even', 'alles' is 'werk'.
De boogjes had ik al geplakt op de ondergrond,
maar dan mag alles nog vast!


Wilma borduurt aan haar huis, en krijgt het nog
af ook! Dat waren serieus veel steekjes.


Op het bed van Giovanna prijkt een grote 
Miss Molly van Brigitte Giblin. 


Geweldig mooi gemaakt, met name
het tijgerprintje en de dogtooth maakt de quilt wel echt
helemaal af!


En ik?
Ik zit tot laat in de avond aan de Longcloth,
heerlijk om de randen tot leven te zien komen.


Mee is de Velke Potoky borduurstand,
de dames willen haar graag uitproberen.
Deze was snel ingepakt.


En wordt er ook lekker gebruik van gemaakt.


Dit model had wat meer voeten in aarde om mee te nemen.
Maar wat is er leuker dan materialen uit te proberen
voordat je een diepte investering doet?


En dus zitten we op een lage stoel, een hoge stoel,
een andere stoel en ervaren hoe moeiteloos de
Joy van Millers Quilting zich aanpast.

Er volgt ook nog een lesje 'afhechten'
en een verfrissing op het quilten zelf.
Hoe ziet die beweging er ook al weer uit.



En zo gaat de dag en avond aan ons voorbij
Gezellig aan tafel, we kletsen, we eten, we praten bij,
en kijken bij elkaar.

De volgende dag is er Bee bij Giovanna.


Er zijn er aan tafel die hun borduurwerk omdraaien wanneer
ze van rechts naar links borduren.
Hoe moet het anders?
Nou ik doe dat zo.


En dat quilten dan?
Nou zo.


We kletsen onder daglichtlampen,
en of het door het felle licht komt of niet maar dan 
valt het woord S*A*R*D*I*N*I*E
en je weet waar dat uiteindelijk op uitkomt......
Wordt vervolgt.


Bij Giovanna ga je zeker niet
met honger van tafel!


Een doosje eitjes?
Ja, een doosje eitjes. Dat zie je goed.
Wat die Limburgers hebben met hun eieren zal 
voor ons van 'boven de rivieren' wel altijd 
een raadsel blijven.

Met Kerst hadden we gouden eieren en nu in 
deze tijd de Lente Eieren.
Schiet mij maar lek, maar leuk is het wel.


Deze snap ik zonder enige introductie!
De slagroom zit overal, op mijn neus, in mijn neus,
aan mijn vingers, maar in no-time is het aardbeien
taartje gegeten!


Toen Longcloth klaar was, foto volgt later,
ben ik door gegaan met dit tasje van Somerset.
Alle hexagonen zitten aan elkaar,
nu de naaimachine op tafel!


Eenmaal thuis komt ook Olive af,
borduur ik haar baby en ben ik begonnen aan het bijbehorende kussen.
Het is al op zondagochtend dat ik gebeld wordt 
door Giovanna.
Iedereen kan op de voorgestelde datum naar
Sardinie!
Ga ik dan echt daar patchen?
Onder de Sardijnse Zon?
We gaan het beleven.


Op maandag ga ik sporten, uiteraard wandelend
heen en weer. Afgelopen dinsdag zat ik om 
8 uur al in de trein. Op naar Amersfoort
om daar een etappe van het Utrecht pad te gaan wandelen.



Alleen, door de polder naar Baarn.
Ik heb nog nooit alleen gewandeld en ik moet zeggen
dat het zeker voor herhaling vatbaar is.
Even met jezelf op stap, genieten van de zon,
met je kont in het gras.
Niet omdat ik dat zo leuk vind, en al helemaal niet nu de teken overal 
en nergens kruipen, maar omdat er geen bankje was.

Wildplassen omdat je denkt dat niemand langs komt om,
nadat je net je broek van je enkels hebt gehaald,
hallo te zeggen tegen een fietser!
Phoe hee! Dat was nu wat je noemt "op het nippertje"


Lopen langs een herbouwd Stoomgemaal uit
1896.


Bij Baarn weer wandelen langs een spiegelgladde Eem.

Bellen met Frans die een rustdag heeft in Lithouwen.
Hij liggend op bed, ik kletsend op een bankje, lekker
mijn boterhammetje eten, en honderd uit kletsen over hoe
heerlijk het is om buiten te zijn.

In mijn achterhoofd galmt het dat ik ook echt
het weekend zal moeten compenseren, want 
verzorgd worden door Giovanna.....
HEERLIJK was het allemaal.


Gisteren waren we in Putten.
Wilma en ik hebben elkaar op de fiets in Nijkerk ontmoet
en zijn samen richting de verlate verjaardag
van Annemiek gefietst.


En komen de volgende projecten op tafel.



Zelf ben ik bezig met Lazy Day Tote Bag
van 
The Birdhouse.


Zo'n lullig klein borduurtje,
uren ben ik ermee bezig geweest. 
Onvoorstelbaar wat zit daar weer een werk in.


Op 12 augustus hebben we een Lazy Day workshop in
Zutphen.
Gewoon omdat het kan, gewoon omdat het gezellig
is met elkaar in de winkel.
Lekker op een woensdag, de winkel dicht,
wij binnen, een broodje van de broodbode.
Hoe simpel kan het zijn?

Enfin, dit was mijn afgelopen week.

Morgen nog een etappe?
Morgen thuis?
Vandaag en Zaterdag weer lekker werken.
En zondag?
Zondag naar mijn neef Reimer in Den Haag.
Gaan we daar weer eens wat stappen zetten.

In zijn whatsapp aan mij vertelde hij dat
zijn wandelschoenen al klaar staan.
Ha ha, gezellig samen aan de wandel.

Fijne dag,


Juud

Remember; Better finished than perfect


Vergeef mij mijn spelfouten, ik heb geen tijd om 
dit na te gaan lezen. De tijd roept, ik moet in de auto 
stappen om op tijd in Zutphen te kunnen zijn.


Wat weer gezellig om zo even met jou te kletsen!