vrijdag 18 augustus 2023

Van Tarvisio naar Carnia

 Gisterenavond hebben we heerlijk gegeten

in ons hotel. Lekker makkelijk en lekker lui.

We waren, hoewel we wel wat grote

druppels hebben mee gepikt,

net voor het zware onweer en regen binnen.


Vanochtend stapte wij vrij onnozel op onze fietsen.
Dat het bewolkt was? Ach het is nog vroeg,
we zijn in de bergen en het trekt wel weg....


nou eh, dat 'het trekt wel weg' duurde nog geen 10 minuten,
of er werd gestopt om dan toch maar een regenjas aan te doen.
De kleine druppen waren inmiddels beste joekels geworden.
Oh oh wordt dit een hele dag in de regen fietsen?


24 minuten na vertrek rijden we in een enorme HOOS BUI,
en besluiten wij, net als zo vele met ons, te schuilen.


Ik besluit om ook mijn regenbroek aan te trekken.
Vind het wel lollig zelfs, jaren geleden fietste ik naar mijn werk
in Zeist (op een speedbike) toen ik in een 
enorme regen, hagelbui terecht kwam.
Onder een viaduct schreeuwde een man tegen mij vanaf zijn racefiets;
"Leuk he die regen!"
En zo is het, ik kan er tenminste in fietsen!


Omdat wachten geen zin heeft gaan ook wij weer op pad.
Het is schitterend, die laag hangende bewolking, het 
uitzicht, alles is er mooi aan.


Een groot deel van de dag fietsen we op een oude spoorbaan,
en hebben we de ene tunnel na de andere.
Fijn omdat het regent en we zo even niet in de regen fietsen,
fijn op een snik hete dag om in de koelte te zijn,
niet fijn als je claustrofobisch bent, hoewel je er na een dag
als vandaag wel mogelijk vanaf zou zijn.
We hebben heel veel tunneltjes gehad.



Het geratel wat je hoort is mijn bidon in mijn 
fietsendrager. Mijn bidon houder ging in Spittal al stuk....


We hebben het geluk de regen achter ons te laten.
Al met al een uurtje in de regen gefietst.
De koffie smaakte des te lekkerder,


En waren de blauwe luchten in de verte veel belovend,


De uitzichten blijven schitterend.


En de tunnels, sommige langer dan andere, blijven ook 
leuk om door te fietsen.



Sommige valleien zijn smal, en daar perst zich
dan van alles door heen.


In tegenstelling tot de Adische fietspad. Daar moet
je ook door een dal, maar daar fiets je pal langs
een hele drukke snelweg.
Hier heb je er nauwelijks last van of erg in.
En dan die majestueuze bergen, het is schitterend.


De volgende stop is een heus stationnetje,
waar fiets minnend Alpe Adria Trail zich
lijkt te verzamelen.
OVERAL FIETSERS.
Wat gezellig, wij sluiten ons graag aan.


Frans bestudeerd de kaart en ik Frans.


Kijk, daar zijn we nu. We mogen gelukkig nog verder.

Cyclists

The cyclists are flush
and like leaves make a swoosh
as they are welcomed by the sun
while the meadows blush.

They come out in the spring
and run light as feathers
signaling the holidays
like a flag untethered.


Het was een heerlijke fietsdag,
niks geen stoere hellingen,
super makkelijk fietsen door een waanzinnige
omgeving.

Inmiddels hebben we ons hotel voor de nacht
weer bereikt.
Ik blog, frans leest het nieuws.

Hopelijk houden we het de komende dagen droog,
de vooruitzichten zijn niet om over
naar huis te schrijven.

Het zwemmen in de lago kan ik denk
ik wel vergeten, daar verzuipen ze helemaal.

oh oh


Ik ga maar wat borduren,


Frudith,

tot blogs

4 opmerkingen:

Floor zei

Stoer hoor om door de regen te fietsen, en ook stoer om door die tunnels te fietsen.
Zelf vind ik het al heel eng om dat met de auto te doen.
Maar ja ik ben ook een angsthaasje :-)

Coby Breitner zei

Prachtige foto's Juud, dank dat ik/wij weer mee mogen vakantie vieren. Ik hou zo van de bergen het is weer adembenemend.
Das makkelijk met borduren dat je iets minder nodig hebt vaak. Ik kijk weer uit naar morgen en hoop voor jullie geen regen.
Groetjes Coby ook aan Frans natuurlijk.

Chookyblue...... zei

what a beautiful area to be riding through..........thanks for sharing the photos.......

Marion van de Sande zei

Heerlijke fietsdag weer, regen? Niks erg als het maar niet glad wordt. Het is weer eens wat anders en je maakt het samen mee, geweldig!