vrijdag 10 september 2021

Het camping leven


Ik moet dus nog een onbetaalde koffie gaan betalen,
en omdat ik had gezegd dat de volgende dag te gaan
doen had ik geen andere keuze dan weer op de 
fiets naar Levico te gaan.
Geen straf hoor, het is en blijft een leuk ritje,
helemaal wanneer je naar beneden suist op de fiets.
Helmloos, en dat moet anders. 
Op de camping ben ik een vrouw, die niet
veel ouder dan ik kan zijn, tegen gekomen.
Ze is met haar fiets gevallen....
Zij leeft nu met een niet aangeboren 
hersenletsel, loopt achter een rollator,
staat met een stok want ze is haar evenwicht kwijt,
fietst op een driewieler en kan niets 
meer onthouden.
Een schrikbeeld voor ons allemaal.


Maar nog even terug naar eergisteren.
Ik dus op mijn fiets naar Levico. Je kunt je misschien
herinneren dat ik had verteld dat er EK wielerwedstrijden in Trento
gehouden zouden worden deze week.
En die fietsers moeten natuurlijk ergens trainen.
Wat voor mij/ons geen leuke fietstocht was om vanuit Trento naar 
hier te fietsen is voor
deze mannen en vrouwen een lachtertje. 
Ze fietsen mij zo voorbij, een deel van de Franse ploeg.
Nou ik kan ook hard en daar ga ik!
Vol vermogen omhoog en maar trappen!
Hoe oud ik ook alweer ben?
Volgens mij 6 ipv 56.



Dit werd al snel de realiteit,
ik heb ze maar laten gaan!
Haha, het was voor drie tellen echt even leuk,
te bedenken dat ik tijdens het trappen ook
nog een foto maak.
Toch die helm maar eens gaan opzetten.


Dan de dag van gisteren, Frans vertrekt vroeg
richting Trento om het fietsen van dichtbij te beleven en ik blijf lekker achter. 
Om toch te bewegen ga ik een wandelingetje maken.
De camping af en langs het strand,
ik denk een km of 7.


Op het strand maak ik een videotje zodat je even
mee kunt kijken. 
Ondanks het late tijdstip van 10:00 uur is het nog verlaten.
De scholen zijn weer begonnen,
de gezinnen met kleine kinderen, de pubers,
ze zijn allemaal weer thuis. 

De achterblijvers zijn net zo "oud" als ikzelf of
ouder.


Een musje geniet in alle rust van het water
dat is achter gebleven van een vroege
zwemmer die zich even heeft afgespoeld.


En dan de waterfietsen,
super stomme dingen, je trapt je wezenloos,
na vijf minuten ben je er eigenlijk al zat van,
maar je hebt het ding voor een uur gehuurd en 
dobber je maar wat op het water. 
Verlangend naar je badlaken op het strand.


Voor de foto zijn de uitbundige kleuren enig, 
verder dan dat reikt mijn enthousiasme zeker niet.


ik wandel op mijn gemakje door,
en ontwaar deze 'boom'.
Waarom zou je zo een boom nu op dit strand plaatsen,
met welk doel?
Ik maak deze foto en ga op onderzoek uit.
Ik snap kunst vaker niet dan wel, dit is zo'n 
"wat moet je hier nu mee" gevalletje.


Wanneer ik de basis van dit 'kunstwerk' zie snap ik het direct.
Gaat mijn waardering voor dit Kunstwerk van matig
naar TORENhoog.
Het is een echt boom. Die om wat voor een reden
ook is doodgegaan, vervolgens is bewerkt 
en nu in al haar naaktheid nog steeds 
haar plekje op dit strand heeft mogen behouden.
Mooi, heel mooi.



Herinneringen aan vervlogen tijden schieten door
mijn hoofd. Aan deze steiger waar nu deze bootjes aanliggen,
ben ik zeven jaar oud enorm door de zon verbrand.
Mijn broer en ik sprongen met een stel vriendjes
de hele dag van de stijger af. 

Volgens mij hadden we ons smorgens onwillig
door onze moeder in laten smeren met zonnebrand.
Het was dan ook zonnebrand van Nivea waardoor je
er uren laten nog als een witte mummie uitzag. 
Daarna zijn wij nooit meer ingesmeerd, 
dat was toen niet zo, daar dachten we niet bij na.

Het waren ook vakanties dat je zonder riem om in de auto 
zat. Vakanties waarbij onze ouders met drie kinderen 
achterin niet geremd werden om lekker te roken in diezelfde auto.
Vakanties waarin ik vaak wagenziek was en dus bij mijn
rokende moeder op schoot voorin zat zonder riem.
Vakanties waarin we ons niet elk uur lieten
insmeren.

Ik had aan het eind van de middag een blaar op mijn
rug die van heup naar heup liep.
Het was gedaan met het water, gedaan met de zon,
aan ging het t-shirt.
Natuurlijk vond ik het stom, maar die blaar deed mij
goed zeer. Ik heb er jaren lang last van gehad. 
Inmiddels spring ik niet meer hele dagen 
van een steiger af!
Smeer ik mij in en ben ik een liefhebster van de schaduw.


Ik wandel langs Caldonazzo.
En langs de beek waarin heel wat uren 
spelend zijn doorgebracht.


Mijn 7 km klopte niet helemaal, het werden 
er vijf meer. 
Ach een paar stappen meer of minder, wat maakt het uit.
Onderweg natuurlijk een kopje koffie,
wandelend in de zon, op mijn gemakje.


Natuurlijk worden er nog pyramides gemaakt,
maar inmiddels ben ik ook aan het lezen geslagen.
Ken Follett, de schemering van de dageraad.
Het boek heeft mij gegrepen,
zalig!
Thuis had ik wat gele punten gesneden,
die patch ik aan de pyramides.
Kan ik er eens op mijn gemakje naar kijken.





Pyramide tussenstand, nu gemaakt is 82.

Vandaag en morgen nog, 
zondag gaan we weer lekker naar huis.
Wij luieren, lezen, patchen, zonnen en poedelen
nog wat door. 
En hopen dat we zondag, zonder al te veel files
onderweg, weer in Hoevelaken aan komen.

Dus dit is werkelijk het laatste 
vakantie-verslag-blog.

Tot blogs,
tot in Hoevelaken
of tot in de winkel in Zutphen.

Donderdag werk ik weer lekker met Gerda!


Doeg,

Juud


Remember; Better finished than perfect!

 

12 opmerkingen:

christine zei

Heerlijk jouw herinneringen. Leuk om na al die jaren weer terug te zijn.
Het was weer heel gezellig om jouw blogs telezen. Ben ik zomaar op vakantie in Italië. Wens jullie een goed reis terug. En neem maar de zon mee hier naar toe. Het schijnt hier gedaan tezijn met het mooie weer .
Fijn weekend

Annelies zei

Goede terugreis. Het was leuk mee te genieten met je vakantie. Franse groet !

wapiti zei

Jullie zitten daar in een prachtig landschap! En wij genieten meer door je foto's en je verhalen.
Ook de piramides zitten in een mooi kader!
Geniet nog van de laatste dagen en kom dan veilig weer thuis!

Margot zei

Fijn om dit te lezen ! Mooie bestemming en goed verblijf om uit te rusten en met lapjes bezig te wezen , in zonneschijn ! Nog lekker er van profiteren ! En dan een goede thuisreis toegewenst .... met het vooruitzicht om in de quiltwinkel de nodige activiteiten te hervatten .

Marja Rijnsburger zei

Ik heb genoten van je vakantie blogjes.
Goede thuisreis zondag.
Groetjes Marja

quiltingmieke zei

Piep

Fijne laatste campingdagen daar en kom veilig thuis.
knuf

Coby Breitner zei

Ahh Juud je laatste vakantieblogje, zag ik gisteren al op FB maar dacht ik bewaar het voor morgenochtend, nu dus. Heerlijk genoten van je verhaal. Ja zeg die nostalgie, zonder riem, nivea enz enz zo herkenbaar. Nog even een paar daagjes rust voor jullie, een goeie thuisrit en ik hoop je weer te zien in Zutphen.
Hartelijke groetjes Coby

Marian zei

Wat heb ik met je meegenoten van jullie reisbelevenissen in Italië. Het was genieten van jullie avonturen. Dank je wel en een goede thuisreis morgen.

Dientje zei

Weer een heerlijk verslag. En die herinneringen steken altijd de kop op, oogkas was het toen niet leuk, is het nu waardevol. Geniet nog lekker van je vakantie dag en goede reis zondag. Groet, Dientje

Phyllis zei

Goedemorgen! Het kwam er eerder niet van en heb dus zojuist een heerlijk half uurtje door je blogs van jullie vakantie gelezen. De foto's en verhalen van wat jullie meemaakten, de prachtige natuur en stadjes (en snelwegen en stapels appelkisten), het eten, de pyramides, alles ups en downs in een half uurtje. Ik bewonder jullie hoor, doorzetten (3 september), stoppen om echt te genieten, jij met vele blogposts, enig om het allemaal te lezen en zien.
Welkom terug vandaag en nog even nagenieten van een super vakantie, denk ik toch zo.
Tot ziens!

Flickenstichlerin zei

Love your triangels, lovely fabrics and colors.

Zininquilten zei

Heerlijk om je verhalen te lezen...de foto's te kijken en je herinneringen mee te beleven...vooral over zonnebrand, roken in de auto en de manier waarop de kinderen mee gingen in de auto...hilarisch...en wat ik begrijp mag je nu weer aan de slag...veel werkplezier maar weer.