zondag 29 augustus 2021

Lekker op de Fiets, van Nauders naar Glurns, km of 30

Vandaag starten we dan met de geplande fietstocht. Het is jaren geleden dat we dat deden.

Van Passau naar Wenen en weer terug (maxime was toen 3 en nu 24)

Langs de Elbe, en een fietstocht in Noord Duitsland, 

maar dat is werkelijk allemaal JAREN geleden.

Het gevoel dat ik het altijd super leuk heb gevonden is gebleven.

Zoals jullie weten is Frans de wandelaar in ons gezin, 

ik inmiddels ook wel een beetje, 

maar Frans is het echt. 

Er wordt dus altijd tijdens de vakanties gewandeld. 

Ergens in februari zag ik in de blad de Kampioen de Etsch Radweg. 

Van Nauders naar Verona, in totaal een km of 350.

Het plan was in seconden geboren,

wandelen, fietsen en dan luieren.

Denkend dit allemaal te doen onder een 

stralende zon!



Inmiddels weten we allemaal hoe deze Europese Zomer verloopt.
Mijn zadel was daar vanochtend een stille 
getuige van. 


Leuk om de tassen op de fietsen te zien,
na drie tellen weet ik ineens weer dat 
dit de fiets natuurlijk ook veel zwaarder maakt.
Dat is toch echt anders fietsen.



De eerste fietsers zijn onderweg,
we kunnen wel stellen dat het een populaire route is.
Nog even en wij fietsen er lekker achteraan.

De eerste meters zijn echt nog onwennig,
maar om in deze omgeving te fietsen is geweldig.


De toeristische pleister is wel dit ondergelopen dorp, Graun,
waarvan je alleen nog de kerktoren kunt zien.


In 2009 is de toren gerestaureerd, 
dat snappen wij direct. Het is natuurlijk een ware
attractie.
Overigens is het dorp in 1950 onderwater gezet ten behoeve van
een stuwmeer. 



We fietsen langs het stuwmeer,
door een prachtig bos,
waar ook de koeien weer los lopen.


En door een omleiding moeten we een stukje
de berg op ipv af.


Ik heb ondersteuning en dus minder moeite
met de klim. Frans moet het op eigen kracht doen.


In Burgeis zien we voor het eerst het bord
Etsch auf Deutch en 
Adige in het Italiaans,
en dat staat tegenover.........


Hotel en cafe Gerda!
Natuurlijk stuur ik direct foto's door,
te leuk!
We wilden natuurlijk bij Gerda gaan lunchen,
maar het was beperkt tot hun eigen 
gasten.


Niets aan te doen, 
fietsen we toch gewoon weer verder. 


En is er onderweg voldoende te zien.


Om van de vergezichten nog maar te zwijgen.
We fietsen in totaal 30 km,
super makkelijk want we gaan als gekken 
de bergpas af.
Stukken fietsen we zelf, maar en zijn ook stukken
bij dat we gewoon naar beneden razen.
Ik ben niet zo van het razen, maar sommige
stukken zijn zo goed te overzien dat zelfs ik 47 km per uur haal.
Frans maakt het nog bonter, die gaat tot een snelheid van
58 km!

Het zijn dalingen waarvan de hoogste 20% was!
En dat is best stijl.


Onderweg vinden in Laatsch en leuk restaurant.


We beperken ons tot een voorgerecht, dat is 
echt voldoende.


Ook hier gaat het weer stijl naar beneden,
we zijn in no time in Glurns.
Het middeleeuwse stadje waar we 
zullen gaan overnachten.


De fietsen worden gestald,
en gaan we aan de wandel.


Het is een prachtig vestingstadje met een stadsmuur
nog helemaal in tact.


En dus wandelen we rond de stadsmuur.


Overal zie je appelbomen, pruimenbomen,
groente tuinen, met de meest 
mooie afrastering!



Het is een heerlijke wandeling in de ZON!
Het is ook gelijk warm.



Een dorpsstadje, het kleinste stadje van Zuid Tirol,
ach je moet ergens in uitblinken denk ik dan maar.
De kerktoren heeft een siepel (een uien vorm)
net als de kerktoren in Deinum, het dorp in Friesland waar
mijn vader is opgegroeid.
Van Glurns naar Deinum in een kleine stap.


Natuurlijk vinden we rond de klok van vier uur
een konditorei, met niet alleen maar torte maar ook
ijs!

We laten het ons smaken,
30 km in het zadel
en er 5 gewandeld, onze beweging hebben we wel weer gehad
voor vandaag.
Morgen gaan we een stukje verder,
een km of 60 naar Merano.


Tot dan,
oh en Pyramides,
niet een gemaakt.

Pyramide tussen stand was
35 = 35


Juud

Remember; Better finished than perfect!




6 opmerkingen:

Dientje zei

Top gedaan. En wat een mooie tocht, je haast vergeten te fietsen met zoveel te zien. Jullie overnachtings dorpje is ook een juweeltje, heerlijke wandeling. Succes met de 60 km morgen. Groet, Dientje

Annelies zei

Wat een prachtige omgeving !

Marguerite zei

Ohh, ik wou dat ik zo avontuurlijk durfde te zijn.
Wat een super ervaring.
En zoveel moois om te zien.
Fijn om op je begagedrager mee te mogen.

Coby Breitner zei

Juud wat een geweldige foto's. Alleen hoop ik toch niet dat jij tijdens het afdalen deze foto's maakte, wel afstappen he..... Bewondering hoor voor jullie in de regen en dan zo'n eind fietsen. Ja ik had het ook gelezen in de kampioen. De nieuwste ligt trouwens nu in de bus, gut die hebben ze helemaal veranderd, daar hou ik niet van.
Tot morgen hopenlijk en fiets voorzichtig!

Annemiek zei

Wat een prachtige fietstocht, Op Google maps is van Nauders naar Verona ruim 15 uur fietsen. Dus jullie hebben al een aardig eind gedaan zo te zien op de kaart. In het Italiaans heet de Campanile di Curon Venosta (klinkt altijd zo mooi in het Italiaans). De Italiaans invloeden in de keuken zijn al zichtbaar, wat zalig. Goede volgende etappe.

Floor zei

Geen Pyramide gemaakt, daar kan ik me iets bij voorstellen :-)
Jullie hebben een flinke en prachtige tocht gemaakt, en nog gewandeld.
Gelukkig koffie en een lekker ijsje als beloning.
Morgen (vandaag dus) 60 km! Ik geef het je te doen....
Sterkte er mee, vooral vanavond als jullie uitgeteld op bed liggen.