donderdag 15 augustus 2024

Obertilliach

 We zitten dus in Obertilliach,

een klein bergdorp met heel veel boerderijen.

Die hoofdzakelijk van hout zijn gebouwd. 

Waar ook nog eens heel veel brandhout in de schuren ligt

of  gewoon tegen de huizen zijn gestapeld.

Hier geen last van 'hout schaamte"

Sterker nog; wij denken dat iedereen hier met houtkachels 

hun huizen verwarmen.

In de Gasthof waar wij logeren wordt de schoorsteen

maar liefst 3x per jaar geveegd!



Sterker nog; 
hier wandelt de Nachtwacht compleet met
hellebaard nog rond.
Hij doet zijn ronde om toe te zien dat alles
goed gaat in het dorp, dat er nergens brand is.

Want als het ergens ongemerkt zou gaan fikken
dan ligt zo dit hele dorp plat.
 
Op woensdag doet hij dat met de kinderen,
op dinsdag en donderdag wordt er met de 
volwassenen gelopen.
Gewoon om de traditie in stand te houden.



Al het haard hout is echt opvallend, en kun je
er niet omheen.



zelfs op 'de weg' ligt het.



De ene stapel is nog indrukwekkender dan de volgende.


rijen dik en meters lang. Voor een gezin? Voor meerdere gezinnen?
de gemeenschappelijke houtstapel?
Elke zaterdag zagen en kloven?


Met een vernuftig systeem blijft alles keurig liggen.

Ik zie mijzelf al bij een spekkachel zitten, 
quiltje, borduurtje, wat lapjes,
kopje thee, terwijl buiten de regen tegen de ramen striemt.
Of de sneeuwvlokken naar beneden dwarrelen,
in de oven een shepherd's pie.
of een appeltaart.

Zou ik deze gedachtes hebben omdat ik met
een kerst project bezig ben?


Vanmiddag heb ik mijn laatste boompjes gemaakt.


Ik had er op de valreep thuis nog 18 voor kunnen bereiden,
en die zijn dus al rijdend en kilometer vretend gemaakt.

Op bed het een en ander uitgelegd. 
Thuis ga ik het strijken en op maat maken,
dan weet ik ook hoe groot de stichterie's mogen
worden.

De workshop van 28 september zit inmiddels vol,
en dus hebben we nu ook woensdag 9 oktober gepland.
Maken we er nog een gezellige dag van.

Helaas zonder sneeuw en spekkachel!

En de dag van Frans en mij?

Daar schrijf ik later wel weer over.


tot blogs,

Frans en Juud

5 opmerkingen:

sylvia zei

Joh, zaten we maar een uur bij elkaar vandaan! En 1x nog dichterbij toen we met de kleinkinderen het park in Assling bezochten! Geniet!
Liefs, Syl

Annemiek zei

Niten heeft genoten van de houtstapels, mooie foto's. Veel plezier en succes de 1e fiets dag. Groetjes

Floor zei

Sneeuw??? Je zou er bijna naar verlangen nu het hier zo warm is.
Maar zeker leuk om weer met een kerstquiltje bezig te zijn.
Nog veel plezier tijdens jullie vakantie.

Yvonne zei

Daar gaat zo te zien een heel bos in vlammen op elke winter! Fijne vakantie gewenst samen!

Marion van de Sande zei

Wat mooi, dat kerstquiltje!