maandag 29 augustus 2022

Servus! Life is better on a bike.

 We worden wakker in een bruisend Bruck.

Iedereen is wakker, buiten, op terrassen,

en is het rondom gezellig.

We ontbijten liever niet in het hotel,

maar ergens gezellig in een dorp of stadje.

Dat lukte vanochtend moeiteloos.

Onder een blauwe hemel gaan we van start.


Die hemel veranderd al snel.
Hoezo het zou mooi weer zijn vandaag?
Dat zijn de wolken even vergeten.
In Frohleiten treffen we een stadje zoals ik
er zovele had verwacht.
Het is druk, duidelijk middeleeuws,
zoals deze stadspoort.


Is het waar je ook kijkt rijkelijk geornamenteerd,
terrassen, mensen en een kerk in dit kleine dorp
waar je gerust U tegen mag zeggen.



Alleen de deurhendel is al waanzinnig mooi.


om van de binnenkant maar te zwijgen.


Wanneer we het dorp uitfietsen en 
ik maar vast mijn regenjas ga aantrekken,
zien we deze burcht.


Met letterlijk daar achter dit staaltje
architectuur.
Ik weet niet of ik er graag in zou willen wonen,
maar indrukwekkend is het zeker!


Het huis kijkt uit op de middeleeuwse 
kruidentuin. 
Wat een contrasten.


We fietsen alweer door een prachtig landschap.
En vinden zelfs op het platteland een 
kop koffie en later bij een tennisbaan
een broodje en een heerlijke appelsap.

Het regenbuitje is voor ons van korte duur,
gelukkig maar. Want hoewel je het niet veranderen kunt
is fietsen in de regen nu niet direct een hobby.



Waar ik mij ook over blijf verbazen is de 
bloemenweelde die je hier werkelijk
OVERAL ziet. 
Alles bloeit even uitbundig, het is 
schitterend.

Tegen half vier komen we aan in Graz,

het heeft hier enorm hard geregend,

we fietsen door diepe plassen,

zijn alle straten nat. We realiseren ons dat

we enorm veel geluk hebben gehad met

de kleine regenbui die wij gehad hebben.


Bij ons hotel zie ik deze plakkaten op de
(nederlandse) fietsen.
Te leuk!


Graz is een mooie verrassing.
Wat een uitbundige stad.


Overal zijn mooie straten, prachtige winkels,
kleine steegjes, unieke winkels.


Zoals deze bakkerij die al sinds 1569 broodjes bakt.
Gewoon al ruim 450 jaar! 


Het houtsnijwerk is buitengewoon.


Je komt ogen te kort bij deze bakker!


Ook in de Dom kerk, een van de vele,
weet je niet waar je kijken moet.



Eenmaal buiten worden we gelonkt door groen.
Het blijkt een park te zijn midden in de stad.
Ook hier komen we ogen te kort.
Hoge bomen, veel verschillende bomen,
leuke terrassen en ook hier veel mensen op de been.

We laten de stad voor wat het is en wandelen heerlijk door
dit prachtige stadspark.


Het is een park dat ons in elk geval nieuwsgierig maakt,
waar leidt het pad naar toe, wat krijgen we te zien.


Nou dit bijvoorbeeld.

We willen graag naar de Uhrturm op de Schlossberg.


Moeten we wel eerst die berg op,
123 meter omhoog. 
Maakt niet uit, we hebben de tijd.


Uiteindelijk staan ook wij bij de uhrturm,
een van de meest bezochte plekken in Graz.


Het uitzicht is werkelijk bijzonder te noemen.


De buiken beginnen te knorren.
Een ding is zeker, wij gaan hier iets vinden dat
open is!


Op een leuke binnenplaats, 
met heerlijke zomerse temperaturen.
(die regenbui is helemaal overgewaaid)
eten we heerlijke Oostenrijkse gerechten.


We hebben 65 km gefietst, en een km of 8 
gewandeld vandaag.
Wanneer ik op sta van tafel merk ik dat
ik stijve benen heb.
Tijd om ze op bed te gaan leggen.


Wandelend terug naar het hotel,
lopen we over de 'slotjesbrug'.


Deze schildpad vond ik wel heel erg mooi!
Hopelijk hebben al die slotjes en al die mooie
beloften stand gehouden.
Ik wens het ze toe.


Morgen fietsen we door naar Mureck,
het pension is daar al geboekt.
Het zal onze laatste volle fietsdag zijn.
Mijn gedachten gaan al uit waar ik
volgend jaar graag zou willen fietsen.


Tot blogs,

Juud

Remember; better finished than perfect


9 opmerkingen:

Ineke zei

Het is wel een vakantie waar je veel verschillende steden en weertype meemaakt. Prachtige foto's en ik blijf jullie volgen. Super👍🥂🍾

sylvia zei

Mooie stad, he, Graz?! Zo eindig je vakantie toch mooi! Geniet nog even de laatste dag, groetjes, Syl

Kyle zei

You're incredible to be cycling so far. The scenery is beautiful. Thanks for taking us along.

Coby Breitner zei

He gelukkig en fijn dat jullie laatste dag leuk wordt afgesloten. Ik geniet helemaal mee hoor. Vroeg me inderdaad af boeken jullie vooraf of zie je waar je uitkomt? mmmm dat eten ziet er goed uit. Tot morgen groetjes Coby

Annemiek zei

Fijn dat er nu betere accomodatie was onderweg om even lekker te zitten en wat rond te kijken. Dat hoort er ook bij. Alleen groen is groen maar af en toe wat bezienswaardigheden en vooral oude die goed bewaard zijn gebleven geven je het gevoel deel uit te maken van historie. Geniet van jullie laatste fietsdag. Hoop dat deze leuk afsluit.

Margot zei

De stad Graz is echt mooi , heel lang geleden ben ik daar ook geweest , en wat heb je weer heerlijke foto's geplaatst !
En zo fijn om te lezen dat jullie daar hebben genoten van al dat mooi's wat je met je eigen ogen kunt zien !

En vandaag de laatste fietstocht alweer , hopelijk een heerlijke mooie dag !!

Ook dit reisverslag van jou heeft plezier gegeven , dank je wel !
De foto's worden goed bekeken , aangeklikt om ze wat groter te zien , en dat is superleuk !

Dientje zei

Toch nog Oostenrijkse vakantie gezelligheid op het laatst. Goede terugreis. Groet, Dientje

Floor zei

Wat een heerlijk blogje en een prachtige foto's!
Dat ziet er zeker gezellig uit. In een stadje wil je graag winkeltjes en restaurants.
Nou die zijn hier genoeg.
En die prachtige kerken en oude muren en andere oude dingen.
Echt genieten.
Zo'n bakkerij, daar wil je toch de hele dag blijven?
Jullie zijn super sportievelingen hoor, wat een uithoudingsvermogen!

Marguerite zei

Prachtig daar zeg!