maandag 26 juni 2017

USA 2017 "you're in for a treat'

28 dagen rijdend door de USA.
Ik had er niet echt een voorstelling van.

"een rondje parken"

In europa heb ik er vaak na een week of twee
genoeg van.
Dan heb ik genoeg geluierd,
wil ik naar huis,
en aan de slag.

Dus 4 weken over de grote oceaan,
zou ik dat wel trekken?


Een gezellige drukte op Schiphol.
Ik houd daar echt enorm van,
al die verschillende nationaliteiten,
je ben gelijk Nederland uit terwijl
je toch nog gewoon
in Amsterdam bent.


Zoals altijd weer verbaasd dat je na
"een paar uur vliegen"
in een totaal andere wereld uitstapt.

Lekker om dat Amerikaans weer te horen,
en grappig om te merken dat 
de taal gelijk weer terug komt.

Fietsen in San Francisco dat wist ik,
maar 30 km? 
Werkelijk geen idee.

Stoer over de Golden Gate,
dat is weer eens wat anders dan naar Zeist
met de Speedbike!

En toch ook weer 
'culture shocked'
door al die afgrijselijke beelden
van mensen die op straat leven en
echt medische (psychische) zorg
zouden kunnen gebruiken.


Koffie bestellen waarvan je eigenlijk 
niet weet wat je besteld.
Soja, mager, met zonder melk,
met zonder suiker, gezoet,
links of rechts om gebrande bonen,
oneindige keuzes en dat terwijl je 
gewoon een koffie wil! 


Het is een vakantie van tegenstellingen,
armoede in de straten van San Francisco,
en ongekende rijkdom.
Alcatraz Eiland.


Waar we toch een leuke dag hebben gehad.
Wandelen, heel veel wandelen,
in de stad, in Yosemite, bryce, arches,
zion, colorado
en noem maar op.

En verwondering, 
telkens maar weer verwonderd zijn.
De weidsheid van het land, de canyons, 
groot en klein.

De vriendelijkheid van de mensen.

Een opmerking blijft mij bij.
Toen wij op weg waren naar de Sequoias in Yosemite
zei een mevrouw enthousiast 
tegen ons;

"You're in for a treat"

doelend op de oerbomen die we te zien zouden krijgen.



Nu denk ik de hele tijd;

"you're in for a treat"


Deze hele reis is een treat geweest.
Van begin tot eind, en de grootste treat is
wel dat Frans en ik het samen hebben 
bereisd. 
Samen al die miles gereden hebben,
alle 2700 (zo'n 4300 km).
Samen verwonderd zijn geweest.
Samen al deze 'first' beleefd hebben.
Heerlijk om weer eens echt alle dagen
samen te zijn!


Het was ook de vakantie van het zoeken 
naar die ene mooie quiltwinkel.
In San Fransisco ging het al mis,
daar waren ze gesloten....
En in Henderson, Quiltique was ik ervan
overtuigd dat ik nog 
HEEL VEEL mooie quiltwinkels
zou tegen komen.....




Patchen onder het rijden, werken aan een quilt voor
collega Petra van Winnock.


Rondrijden in ons 'hotel'


En wandelen, de hele tijd maar wandelen.
Heerlijk was het.


In onbekende imposante natuur. Door water, tegen bergen op,
over rotsen, klimmend, maar altijd
genietend!


"de bocht om lopen" en alweer denken;
"Hoe kan het?"
En telkens wanneer we op pad gingen 
denken dat het
nu niet mooier zou kunnen!
En dan toch ontdekkend dat dit kan!


Lopen door de Narrows, springen van kei naar kei.
Nooit gedacht dat ik dat leuk zou vinden,
of er zelfs maar goed 
in zou kunnen zijn!


Dit is toch te imposant?
Dan zijn wij maar nietig!


Ha ha en gewaarschuwd worden voor
beren, ook zeker niet alledaags voor ons!
Of niet binnen mogen komen in een restaurant,
visitors center,
 wanneer je een wapen draagt. 

Ook deze vakantie heb ik ze weer gezien,
"stoere mannen" aan het hiken zijn
met op hun been een hand gun!

Een cultuur verschil dat voor mij
niet te begrijpen valt.
(en wat ik ook niet wil snappen)


Oog in oog staan met dit mooie blauwe vogeltje
op onze eerste dag in Yosemite.


of met mule deer, cow elk, met een beer,
bisons, eekhoorns, groot en klein,


en grond eekhoorns,
mijn nieuwste vriendje met wie ik een 
appeltje at,
zoals "babbel" hier.


Om van alle mooie bloemen die 
we te zien hebben gekregen nog
maar te zwijgen.


In de Grand Canyon, 
in Bryce,


werkelijk overal kon je deze pracht zien.


Groeiend op de meest onwaarschijnlijke plekken,
zoals hier in The Grand Canyon,
tegen alle verwachting in.
Zo sterk is de natuur!


Een trotse natie, 
waar elke dag de vlag wappert.
Vier en hoog in de top.
"Proud to be an American"


Waar zelfs bij de Navajo de
Amerikaanse vlag boven 
die van de Navajo wappert.


Maar ook een land waarvan wij 
niet altijd de cultuur snappen,
zoals in Las Vegas.
Waar mensen 'vast gehouden' worden
om vooral door te gaan met gokken.
Vaak nog met heel verveelde gezichten ook nog!
Niet te begrijpen.


Nooit gedacht ook dat wij hele 
stukken van route 66 zouden rijden.
Heftig gesponsord door Phillips!


De een stoer op zijn Harley,
born to be wild,
en een ander wat
gezapiger in een RV!


How could I have known that we would
meet up with Shannon and Stuart
for a lovely evening in Bryce?

Quilting is very special,
it sure makes the world a lot smaler.

Wat ik ook niet verwachte waren alle 
leuke reacties op het blog, Facebook, e-mail en
instagram.

All the nice reactions I received from American
quilting friends, all the emails. 


Soms was Zutphen ineens heel dicht bij!


en helemaal CLOSE toen 
Kris en ik onze date hadden!


En soms was Nederland heel ver weg!
Zeker bij het zien van cactusbladeren in de 
supermarkt tussen de groenten.


Om gelijk weer heel dichtbij te zijn 
met Rembrandt oude kaas,
en Vincent met een twist van 
Gouda en Parma?


On Facebook I wrote;

"I give you Delicate Arche"

but would I have loved to have been 
 able to give you the
FEELING
of Arches!

It was pure magical!



Hoe had ik de contrasten kunnen bedenken?
Walking in the High Dessert one day,
hiking to Haning lake
and a couple of days later
to find ourselves being
photographed infront of an 
enormous mountain of snow!

Ik bedoel maar,
dit had ik echt niet kunnen verzinnen.

Wat ik ook niet had kunnen verzinnen 
is dat Maxime tijdens onze vakantie
op kamers is gegaan!

Haar eerste eigen huisje,
inrichten, verhuizen, verven,
kast, servies e.d. kopen en dat allemaal
terwijl wij ergens op 3 kilometer hoogte
in Colorado zaten!

Het was een GEWELDIGE ervaring
die wij voor geen GOUD hadden willen MISSEN!

En nu?

Nu is het over op de orde van de dag!
Vandaag?

Vandaag vind je mij weer gewoon 
in Zeist bij Winnock!

Fijne dag,

Tot blogs,


Juud

Remember; Better finished than perfect.


























25 opmerkingen:

Yvonne zei

Wat heb je jullie reis met alle ervaringen, hoogtepunten, verwondering, natuur die je sprakeloos maakt, mooie ontmoetingen en wat er nog meer komt kijken bij zo'n reis fantastisch verwoord.
Als je er eenmaal aan begint ben je ' verslaafd' is mijn ervaring en blijf je heimwee houden naar die vrijheid......
Ook het samen deze ervaring delen, lekker weg zijn van het leven van alle dag en quality time samen doorbrengen is heerlijk!
Je hebt ons op geweldige wijze laten meegenieten van jullie mooie reis. Dank!!!! 😘

Else zei

Thanks voo het laten mee genieten van jullie Super vakantie. Dikke xx zwaaizwaai

Phyllis zei

Ja, ja....heel veel indrukken, waar je nog lang op kan teren. Veel mooie dingen, sommige echt niet. Maar dat hoort allemaal bij het reizen, waar dan ook ter wereld. Het was enig met je mee te kunnen reizen, een dagje Juud lezen bij het ontbijt in de ochtend, ik ga het missen. Nu idd weer over tot de orde van de dag, ook voor ons lezers van je blog, weer de quilty en andere (maar meer lokale) verhalen en foto's, gezellig en tot blogs!

Annemiek zei

Hoi Juud, een goede start voor vandaag in het back to normal gebeuren. Ga nu met een ontbijtje lekker op de bank je reis achterstevoren meemaken. Lieve groet Annemiek

Rita zei

Wat een schitterende reis hebben jullie gemaakt, zeker als je in dit laatste blog alles nog een keer in vogelvlucht voorbij laat komen. Dank dat je het hebt willen delen met ons. Nu weer in Nederland en weer als van ouds weer aan de slag. Fijne werkdag en groetjes, Rita

quiltingmieke zei

Piep
Bedankt om mee te mogen reizen!
Ben nog naar 1 ding benieuwd?
Hoe groot is je buit?

Knuf knuf

Nelleke zei

Hallo Judith ook ik heb enorm genoten van je verhalen.Je bent een geboren verteller,Groetjes Nelleke

Grietje vanKempen zei

Wat een fantastische reis hebben jullie SAMEN mogen maken.
Zo ongelooflijk kostbaar is dat.
En ik mocht meekijken....meegenieten.
Ik kan alleen maar zeggen, bedankt, bedankt, bedankt!!!

Karen Baking Soda zei

Geweldig was het, nu weet ik het helemaal zeker...als echtgenoot stops met werken gaan we! En dan lang!

Mien B zei

Bedankt Judith dat ik heb mogen mee GENIETEN van je blogjes over jullie fantastische tocht door Amerika.

Ineke zei

Dank je wel Juud, geweldige afsluiting dit blogverhaal..
Hopelijk tot gauw😄
Liefs, Ineke

Anoniem zei

Wat een veranderingen na jullie vacantie ,weer aan het werk, kind op kamers ,en hoe gaat het met Sjaak?

Gr. Wil

Tilly zei

Bedankt voor al je leuke verslagen en sterkte met het weer beginnen aan de dagelijkse beslommeringen. Groetjes Tilly

Mhalmavanwees zei

Lieve Judith,
Wat een prachtige reis, wat mooi verteld. Ik heb genoten. Wij zijn een keer met een camper door Canada getrokken, ook zo'n ervaring.
Overweldigend. Je schrijft er heel mooi over, je reist met jou mee.
Welkom thuis en geniet nog heel lang na. Groetjes Maud.

Sylvia`s Quilts zei

Steeds heb ik je verslagen gelezen en ben onder de indruk van niet alleen de reis op zich, maar vooral van jullie "wandelcapaciteiten"!
Jullie hebben een hoop gezien en mooie foto`s gemaakt.
Misschien zullen jullie de eerste dagen moeite hebben met het "back to normal"gaan, maar gelukkig blijven de herinneringen.
Groetjes Sylvia.

sylvia zei

Een tijd om nog heel lang van te genieten! Heel erg leuk!...

marianne mac zei

Bedankt Juud, voir je geweldige reisreportage, al lezend heb Ik met je mee kunnen genieten!

Marjolein den Boer zei

Wat leuk om zo je eindverslag ana de mooie reis toe te voegen. Heb enorm meegenoten van jullie reis - dank je wel voor deze virtuele vakantie :-)

Floor zei

Ja Judith, het was een fantastische reis! heb het elke dag meebeleefd met jullie en er ook van genoten.
Was ik er toch een beetje bij, net als alle anderen die je reis hebben gevolgd.
Een land van tegenstellingen, maar vooral een SCHITTERENDE natuur!
Nu lekker nagenieten en je gewone leventje (met het lege nest) weer oppakken.
Bedankt voor de reisbeschrijvingen en de prachtige foto's.
Liefs,
Floor

Dientje zei

Het was een prachtige belevenis om met jullie mee te mogen reizen. Welkom thuis en geniet er nog lang van. Gr. Dientje

BezigeBijMirjam zei

Wat een mooi beschreven beknopt overzicht. Reizen is zo fijn en zeker als je er samen van kan genieten, als je het kan delen. Als wij weer eens die kant op gaan hebben we door jullie reis en ook door de reizen van Yvonne weer genoeg ideeën.
Zijn jullie al naar de kamer van Maxime geweest. Fijn voor haar dat ze de kamer heeft gekregen.

Nifty Quilts zei

A lovely recap of your incredible trip! Those parks are really awe-inspiring. I'm so happy that you got to see them. You have inspired me to return to a few also!! Happy summer at home.

Frea zei

Juud, wat heb je een heerlijk reisverslag gemaakt. Ik heb er van genoten. Deels erg herkenbaar, omdat we twee jaar geleden een stukje van de route hebben gereden. Maar ook een stukje Amerika wat ik nog niet kende. Wat een immens groot land, met een prachtige natuur. Maar ook eindeloze vlaktes met hetzelfde. Het heeft allemaal zijn charme. Ja, en dan weer het gewone leven in Nederland. Dat is dan wel even weer omschakelen.
Bedankt voor het meereizen.
Groetjes Frea

My name is Riet zei

Dank je wel voor al je mooie foto's en verhalen. Ik heb er van genoten Juud.

klazienshandwerk zei

Wat hebben julie een prachtige vakantie gehad, om stil van te zijn.
Lekker nagenieten !