zaterdag 16 november 2013

Huswif

Als je google-d op Huswif kom je er honderden tegen. Een kleinood uit vervlogen tijden. Om je naaldjes, een vingerhoed, wat garens e.d. in te bewaren.
 
This simple roll-up case for your sewing supplies was designed from traditional Huswifs (housewife) of the eighteenth and nineteenth centuries. Women carried them in the large tie-on pockets they wore under their skirts. During the Civil War men were sent into battle with their huswifs so they could sew on buttons and mend their uniforms.
 
Het leuke aan deze workshop bij Petra Prins is dat het ‘Wijfie” die wij vandaag gaan maken is gebaseerd op een huswif uit ongeveer 1780. In het bezit van niemand anders dan An Moonen.
15-11-huswife-3x
Met hier links het zeer oude exemplaar en rechts in de nieuwe Sits van Petra Prins en Nel Kooiman.
DSC01222DSC01232
Het ligt allemaal keurig voor ons klaar. 13-lapjes om driehoekjes op te tekenen om vervolgens 10 zandlopertjes te maken. Sommige zijn hier poeperdepoep (lees LZ’tje) super snel in. Gelukkig tref ik het deze keer. Ik kom naast een alleraardigste vrouw te zitten die net zo ‘snel’ is als ik!
En hoewel ik hard door werk, komt het niet af. LZ’tje bijna wel, en ook Ineke gaat met een affo naar huis!
DSC01238
Geen quiltdag zonder quilts. Gerda heeft haar lap mee genomen. Echt heel erg mooi. Het is gebaseerd op een antieke quilt, waarschijnlijk uit Zutphen, omstreeks 1830. Gerda blogt er hier over. Het mooiste is wel, dat ook dit project NOOIT is afgemaakt door de maakster! Kijk dat stelt toch gerust. Zeker ook omdat in ‘ons hoekje’ werd gesproken over AL DIE PROJECT DOZEN, met AL die...
Ach wat veranderd er dan toch weinig in bijna 200 jaar!
DSC01245DSC01246
Ineke neemt haar LE mee, en telkens wanneer ik dit project zie wordt het mooier en mooier.
DSC01248DSC01247
Hups daar gaat een volgende tas open en komt daar deze hexagon quilt uit. Prachtig hoe het bruin met het blauw is gecombineerd.
DSC01253
En waar het eerst lijkt of we nog zee-en van tijd hebben, blijkt het ineens vier uur te zijn. En in Zutphen, maar niet in DE WINKEL, dat gaat natuurlijk niet. Kijk toch eens,
hier gaat je quilthart toch sneller van kloppen?
DSC01262DSC01263
Ineke en Petra zijn hier druk op zoek naar de perfecte randenstof voor haar Les Seours quilt. Natuurlijk lukt dat!
DSC01261
Deze duitse dames waren er ook vandaag. Es war schon euch kennen zu lernen, bis nachstes mahl.
DSC01259
Op dit blogje Klikker-de-klik-naar-het-blogje heb ik het over bovenstaande quilt. Echt helemaal te gek. Niks moeilijks aan, en leuk voor al je scraps.
DSC01270DSC01271
En dat vond Petra nu ook! Sterker nog ze heeft er mallen van laten maken! Wat bedenkt ze dat toch allemaal goed voor ons.
De mallenset heet; "Mary's Four Patch"
 En met Sinterklaas in het verschiet…
Ik zou zeggen, heel snel je schoen zetten volgende week!
en HARD zingen, heel HARD zingen.
(of je partner dit even laten lezen, dat kan natuurlijk ook!)
 
Fijne zaterdag allemaal,
 
Groetjes Juud

29 opmerkingen:

Else zei

Fijn om ff mee te mogen genieten van je heerlijke dag bij PP. Fijn weekend Else

KijkDaarIs zei

OHHH het was weer erg gezellig jullie te zien !!
en die huswifjes zijn ook super leuk!!
( mijn quiltje is gedubbeld!! yes..;0)..)
Heel fijn weekend..

Martine zei

Wat laat je weer een akelige foto's zien. ( LOL )
Fijn weekend

Carin zei

Ben benieuwd wanneer jij je wijffie af hebt ;-)
Wat jammer dat ik niet mijn schoen mag zetten.

Annelies zei

Wat zit ik te genieten van je foto's.

Anoniem zei

Wat een heerlijke dag in Zutphen was dat en hoe ver ben je nu met je Wijffie? Dit weekend éven' afmaken en maandag zien we het resultaat!
Kan ook nooit in een groep opschieten,net of je teveel afgeleid wordt.
goed weekend en vergeet niet HARD te zingen!
(hier geen schoorsteen,dus hoe moet dat nu???)
groetjes,Truus uit Drenthe

carina zei

Een top dagje! En hmmmm ik zal eens gaan zingen vanavond kijken wat er hier geroepen wordt of de sint de hint begrijpt:) maar eeh bedankt voor de tip!

Bernadette van gils zei

wat een leuke foto's laat je zien en oooohhh waarom zit Petra Prins zo ver van mij vandaan
ik kan hier zo hard zingen als ik wil maar helaas hoort niemand dat meer, dus als ik die mallen wil zal ik ze toch echt zelf moeten kopen
groetjes en fijn weekend
Bernadette

Phyllis zei

Wat een heerlijke blogpost! Super, zeg die workshop, wat heerlijk als alles klaar ligt en je zo aan de slag kan. En al die mooie quilts die je laat zien.... Zutphen en Petra Prins, altijd zoveel inspiratie!

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Ai, ai toch. Ik wil ook naar Zutphen.......
Die Lz tje toch, die is toch lekker van de snelle hè?
Daar houd ik wel van:)
groetjes
Wietske

susana zei

Wat leuk daar!
Zoveel moois en laat je gauw jou 'huswif'zien.
Fijn week-end,
groetjes Susi

Monica zei

Oh, wat laat je leuke dingen zien, en het zal vast heel gezellig zijn geweest

Sis Voorn zei

Leuk zo een huiswif...
MAAR de LE van Ineke doet de deur dicht !!! WAT een kleurencombi... zucht... Geef haar mijn complimenten

marianne zei

Mooie foto`s getuigen van een gezelige dag !!!
En dan die bruine/blauwe hexagonnen,smul,smul :-))

Phebe and Jane zei

Leuk, zo'n huswif maken. Staat bij mij ook nog op het programma, voor ooit.
Groetjes,
Marian

Ineke M zei

was een gezellige dag met gezellige mensen! Sis bedankt voor je compliment!
groet Ineke

Berna zei

Dat was weer een superdagje! Kan geen wasmachine tegenop ;)
Maandag zie ik je huswif. Ziet er erg leuk uit. En wat een mooie quilts weer.
Fijn weekend!

ria vogelzang zei

Leuk, leuk, LEUK!!
Mooie foto's ook! Heerlijk al die mooie stofjes en genietende gezichten!
En leuk nine-patch-quiltje!
Fijn weekend, Ria.

Marga (MarPie) zei

Heerlijk hé zo'n workshop, dank je wel voor de mooi foto's. Laat je de huiswijfje nog eens zien als ze klaar is?

Groetjes,
Marga*

Wilma zei

Weer een leuke dag zo te zien, gezellig daar bij Petra! ik ben ook benieuwd naar de huswif.
Leuk staat je nieuwe bril Juud!

Saskia Smit zei

Begin ik toch ECHT HEEL HARD te zingen, krijg ik aleen meewarige blikken.... Ik zal toch anders moeten hinten ben ik bang.

Elsbeth zei

Gosj wat smullen, je blog!!! Het één is nog leuker dan het ander.

Rennie zei

Wat een heerlijk blog met prachtige foto's. Lijkt wel of ik er bij was. Ben weg van die blauw bruine combinatie. Zulke mooie ingetogen kleuren.

sylvia zei

heerlijk zo'n dag!! En wat een prachtige quilts hebben ze daar toch!
Enne, ik heb ook projectdozen, hoor.......:)
fijn weekend verder, groetjes, Sylvia

Yvonne zei

Heerlijk dagje, leuke workshop, prachtige quilts en heel veel gezellige quilters volgens mij.....beter kan niet toch?

Floor zei

Voordat ik dit grappig ding bij Petra Prins langs zag komen op haar blog, had ik nog nooit van een huswif gehoord.
Hoe je daar precies naaigerei in kan bewaren is me niet helemaal duidelijk, maar leuk dat je die workshop hebt gevolgd.
En wat een mooie quilts kwamen er weer voorbij, je zou bijna vergeten steekjes te zeten.
En dan lekker winkelen bij Petra, ook al geen straf.

Queen Of The Armchair aka Dzintra Stitcheries zei

Thank you for the explanation of the Huswif Judith....I love your quilts especially the hexagons I see there!

Monica zei

Ha Juud, ik had al gezegd dat ik al het werk dat je laat zien prachtig vind. Op het eind toon jij de mallen die je gekocht hebt. Een vraagje: zijn ze ook zo dik? en hoe kun je dan in de gaatjes een markeringpunt zetten? Misschien wel domme vraag van mij, maar ik kocht een tijdje terug dergelijke mallen bij De Haan & Wagemakers, maar kom met geen enkele punt door de gaatjes op de hoeken. Weet jij misschien wat ik over het hoofd zie? Anders zal ik het eens bij De H&W vragen hoor.

jolanda zei

Een Huswif... daar had ik nog nooit van gehoord. Weer wat geleerd dus.
Wat mooi die hexagonnen in blauw/bruin!! En die van Gerda vind ik ook al zo mooi.
Het lijkt me toch zó leuk om ook eens een hexagonnen quilt te maken.