dinsdag 30 april 2024

Quilt wassen

 Het zal ongetwijfeld met het mooie weer te maken hebben,

we willen onze quilts wassen.

Op Facebook zie ik geregeld de vraag hoe dat te doen.



Mijn quilts zijn geregeld mee geweest naar quiltshows,
eigenlijk was ik ze dan op thuiskomst niet.
Maar nu dacht ik dat het er echt wel eens tijd voor was.


Zoveel verschillende handen die aan je quilt zitten,
dus hup de wasmachine in.
Stuk voor stuk.

Ik was op een KORT programma op 40graden.
Het korte programma op mijn oude wasmachine heeft
alleen deze graden stand.

Dus; Kort op 40 graden.

In een KORT programma staat je trommel NIET STIL.
Dat MAG OOK NIET!
Als je trommel stil staat, zoals bij een wolwasprogramma,
hebben stoffen de tijd om te bloeden en om af te geven op
lichtere stoffen.

Ik gebruik ook geen colorcatcher of iets dergelijks.

Het wassen van nieuwe stoffen doe ik ook niet.
Wat ik wel doe wanneer ik een stof heb die erg verzadigd is met kleurstof
pak ik een wit doekje, maak dat nat en wrijf dat over de stof.
Als het af geeft ga ik spoelen.

Ik heb de afgelopen tijd 5 quilts gewassen,
helemaal goed gegaan.


Ik dacht ik deel dit even snel met jullie.


Fijne zonnige dag, ik ga even naar buiten.


Juud


Remember; Better finished than perfect



2 opmerkingen:

Floor zei

Wat moedig om dat te doen zonder kleurenvangers!
Ik was mijn quilts niet, alleen één die ik veel gebruik.
Die was ik dan met 5 kleurendoekjes en al die jaren zijn de doekjes bruin van de verschillende kleuren.
Gelukkig zijn ze bij jou goed gebleven.

Annelies zei

Ik lucht mijn quilts, maar als ze niet vies zijn was ik ze zo min mogelijk. Wel weer een lekkere frisse geur.