maandag 31 oktober 2022

Jeugdsentiment

Herfst, ik houd ervan.

En met het weer dat wij gehad hebben helemaal.

Dat diffuse licht, de lange schaduwen,

de kleuren aan de bomen en het vallende blad.

De belofte van koelere nachten, lange avonden,

het vegen van ons stoepje.

De belofte van een nieuw begin.

Voor ons het (bijna) afsluiten van de verbouwing,

terug naar ons eigen normaal.


Wandelend je boodschappen doen en lopen over

de kleine markt die Hoevelaken biedt.

Ik koop nooit groot in, en is er bijna

dagelijks een gang naar de supermarkt.

Vanavond wordt het een balletje gehakt.


Op een van mijn wandelingen naar het dorp loop ik bij de

Rommelmarkt binnen. Een lokaal initiatief vanuit de Hervormde Gemeente.



Ik koop er voor € 2,= jeugdsentiment.

Wie kent deze glazen koekjes trommel niet?

Mijn tantes, An en Greet, hadden 'em allebei.

Gevuld met koekjes, ik vond het als kind enorm SJIEK.

Mijn moeder had gewoon de groene blikkentrommel,

dit was sjieker.

Ze hadden ook een kleintje, voor de chocolaatjes, het liefst

chocoladeflikken (die ik eigenlijk nu nog het aller lekkerst vind).

Als ik ooit het kleintje vind, gaat die ook mee naar huis.

Zielsgelukkig ben ik met het glazen 'trommeltje' dat

veel meer is dan alleen dat. 

Het is mijn jeugd.



En ook poepie ouderwets en heel erg jaren 70 is de
Römertopf. Niet dat iemand het in onze familie had,
ook mijn tantes niet.

De Römertopf is de reden waarom ik toch weer
een grote oven heb aangeschaft. 
Ooit dacht ik aan zo'n compacte oven, 
mooi klein, maar kreeg ik het Spaans benauwd
toen ik mij bedacht dat mijn Römertopf er niet in zou passen.
(er is ongetwijfeld ook een kleine Römertopf)

Enfin, dat ding hoort ook bij de herfst en de winter,
zo'n mooie aardewerken schaal.
Vegetariërs moeten nu maar even stoppen met lezen,
er zaten karbonades in die lekker lang aan het 
sudderen waren in uien, knoflook, gember,
ketjap, bruine basterd suiker en wat peper en zout.
Z*A*L*I*G


Wat bijzonder toch hoe voorwerpen zoveel betekenis kunnen hebben.
Twee/drie weken geleden kreeg ik van Annie dit mooie borduurwerk,
het ligt al die tijd al op een dienblad op de salontafel.
GENIETEN in hoofdletters. 
Van het werk maar ook van de vriendschap die we met
ons drieën, Wilma en ik, hebben opgebouwd.

Zo kostbaar is dat handwerken van ons dus.


En dan mijn handwerken.....
er wordt hier niet gepatched!
OH OH

ik ben aan het BORDUREN!
SUPER LEUK!

Natuurlijk heb ik stukken uit moeten halen,
ondanks de regelteller ging het niet helemaal goed.
Hoewel linnen super mooi is, is het ook weer
wennen. De draden zijn niet overal even dik.
Inderdaad....... over drie draden ipv twee,
ondanks de loep-lamp!

Een volgend borduurwerk is al besteld,
een quaker lap voor de lente.
Dus eerst deze en dan op naar de lente!
Ook op een groter stukje linnen, deze lap is eigenlijk 
te krap.


Het is maandag en dat is UFO dag.
Vanmiddag naar Mieke en dan neem ik de
Here, There and Everywhere mee.


Tezamen met het blok met de caravan,
dat rechtop staat, ga ik beginnen aan het laatste deel.
Dan is het middenstuk E*I*N*D*E*L*I*J*K
klaar.


Oh oh die kamer van mij.....
verre van opgeruimd.
Er ligt dus een grote lap op de grond,
ligt de tafel bomvol en ook mijn
snijtafel kan wel wat aandacht gebruiken.
Snel de deur weer dicht!


Ik denk dat ik mijn landkaartje gaat veranderen.
Op dit deel staat de punt van Melbourne.
Ik denk dat ik van Melbourne naar Sydney ga doen,
die route heb ik twee keer gereden
en heel binnenkort voor een derde keer!


Quilten.... deze hangt al met gemak een jaar of vijf,
wachtend op de laatste steken.

Ergens heb ik iets gelezen over 365 dagen quilten.
Als ik daar nu ook nog aan zou beginnen dan komt die zo af.

Hmm het is serieus de overweging waard.


Fijne maandag, ik ga maar eens wat in het huishouden doen.

Tot blogs,



Juud


Trouwens;
Wat is JOUW jeugdsentiment?
heb jij een voorwerp waardoor je gelijk weer 
6 of 7 bent, op visite bij je opa en oma,
ooms en tantes?


Remember; Better finished than perfect!

(en dat geldt ook voor borduren!)
(komt mij ook heel goed uit)












 

5 opmerkingen:

Margot zei

oooh Juud , wat ben ik blij met jouw maandagochtend blog !
Zo fijn , je borduur is goed zeg ! En de herfst deel ik met jou , en vele anderen
als een heerlijk seizoen ..... hoewel november staat te trappelen met veel belofte van regen en wind...
Prachtig de foto's , ik kom nog even terug straks ..
En wat kan jij lekker koken , zeker met zo'n fijne oven.
De koekjesschaal heb ik in het grijze verleden ook gehad , is in scherfjes gevallen,dat is het risico van glas , ik ga nog even kijken&lezen hoor ...

Fijne week !

Annemiek zei

Mijn moeder had ook zo n koekjes schaal; het deksel viel nogal eens kapot en soms kon ze aan een nieuw deksel komen. Ik meen me te herinneren dat die los verkocht werden. Op een gegeven moment was ze het zat en werd de schaal nog tijden gebruikt zonder deksel :)

Annelies zei

Ook ik herken die trommel. Leuk hem te zien. Ik heb op de ontbijttafel nog zo'n ouderwetse blik van Wasa knackebrood staan. Ook jeugdsentiment.

Floor zei

Ik ben ook gek op de herfst en vooral op de kleuren en de geur van vallend blad.
Die glazen koekjesschaal staat hier ook in de kast.
Koekjes worden er snel slap in, maar ook te groot voor mij alleen.
Ik gebruik hem soms als drijfschaal voor bloemen.
Heb hem destijds zelf gekocht voor mijn uitzet.
De kleine versie heb ik ook gehad, maar heb ik niet meer.
Borduren is ook leuk om te doen, maar ja al die quilts hè....
Zie jouw atelier er vol mee hangen, die willen graag af.
Zie ook die met de rode haan, zo jammer dat ie nog niet af is, vind hem prachtig worden.
Maandag uffo-dag. Leuk bedacht.

Dientje zei

Zo’n glazen koekjesschaal ken ik alleen van een kinderloze tante van mijn moeder. Bij ons was het altijd blik, ging niet snel stuk. Ik heb niet veel spullen, maar een beschuitbus heb ik nog wel. Dat stond een voorstelling op die aanleiding was tot veel spannende verhalen. Lekker gezellig bezig zijn, borduren of patchen maakt niet uit. Het borduurwerk ziet er mooi uit, ik houd wel van deze stijl. Groet, Dientje