dinsdag 2 februari 2021

Wandelen, hoe doe je dat?

 Er komen toch nog wat vragen over hoe

we e.e.a. regelen voor ons zelf.

We lopen momenteel in onze eigen omgeving,

dat wil zeggen, een half uurtje in de auto

om onze route te vervolgen.


We rijden beide naar het eindpunt,

daar stappen we over en rijden samen

naar de start.

Lopen naar de auto op het eindpunt,

rijden samen terug naar de start 

en gaan weer alleen naar huis.


Stukken makkelijker dan met het openbaar vervoer.

Geen wachttijden bij bushaltes, 

staan op een tochtig station.



De lol van het wandelen begint vaak al de dag

van te voren.

Welke muts zet jij op morgen?


Lachend worden de eerste selfies gemaakt. 


En dan de 'toilet'....

Ik kan het niet mooier maken dan het is.

Als we nog maar net uit de auto 

zijn gestapt 'moeten' we al.

Dan lopen we zo snel mogelijk uit de bebouwing, het pad op,

lees het dorp uit,

van de parkeerplaats af,

en vinden al snel een passende stuik

of boom.

Zo simpel is het!


Het leuke van lopen is dat je al blij bent met een

dichte struik, dikke boom, rustig plekje.

Van de week hebben we zelfs achter

hoge pluimen gezeten, 

in een weiland, langs de weg.....

Ach die auto's rijden zo snel die zien je niet.

En anders een gehurkt persoontje, 

met een rare muts,

lange jas.

Ze weten wat je doet, maar zien niets!


En dan het lunchen, 

de laatste keer dus op de keien tegen een hek aan

in de luwte van de wind. Niet ideaal, maar het kan.

Loop je tegen een picknick tafel aan,

een leeg terras van een restaurant met

nog tafels en stoelen,

dan is het feest!


Vergeet niet dat we meerdere kleding laagjes aan hebben,

we hebben het echt niet koud.

Stil kun je niet lang zitten, 

maar een 20 minuten voor een kop thee,

met je capuchon op of een dikke muts,

het gaat allemaal prima.

We zijn dan ook warm gelopen van het wandelen.


Als jij op zondag vanuit je warme huis even

naar de auto loopt om wat te halen is het koud!

Maar wandel twee kilometers en je lijf

houd je lekker warm. 


Het lopen van een Lange Afstand Wandeling 

is echt geweldig. Zo bijzonder om een aaneengesloten

route te lopen. 


Je snapt dat we niet kunnen wachten om ook

het vervolg aan te gaan.


Juud en Wilma

9 opmerkingen:

Phyllis zei

Dat beantwoordt inderdaad wel iets wat ik me afvroeg..... dan maar mutsen met mutsen in de bosjes :-) back to nature!

Floor zei

Zou toch wel een beetje bang zijn voor koude billen en een bevroren plas hoor Juud! :-)
Maar je moet wat als je onderweg bent.

Marguerite zei

Ohh heerlijk deze uitleg.
Heb er net 10 km lopen opzitten.
Maar op een kale dijk kan je je niet verschuilen achter iets.
Loopt verder geen mens, maar in gedachten zie ik altijd iemand onder aan de dijk staan met een drone (met camera). Hihi
Maar ach er komt een keer dat ik toch uit de broek ga...

Annemiek zei

Net heerlijk heen en weer naar het werk gewandeld. Snap het helemaal.

sylvia zei

Een uixi, Juud! Ff oefenen maar reuze handig. Geen witte billetjes in het hoge gras.
Groetjes, Syl

Annie Kingma zei

O wat herkenbaar, en een verhaal en uitleg die helemaal klopt.
Heb in eerdere jaren ook van die heerlijke tochten gemaakt.
Wat laagjes kleding, en koud ben je nooit als je loopt.
En met goede schoenen is het helemaal top.
Wat zou ik graag weer gaan. De leeftijd hé, nu loop ik nog wel,
maar met 5 km met de rollator houd het op, ik loop weer !
Dus geniet en wandel met plezier.
Genoten van je blog post.
Groetnis Annie

Alice zei

Herkenbaar. Zo hebben we ook een groot gedeelte van het Pieterpad gelopen. Een auto aan het beginpunt en eentje aan het eindpunt.
En....een donkere onderbroek valt niet zo snel op als een witte zeg ik altijd maar. Ik denk dat we daar allemaal last van hebben nu we nergens naar binnen kunnen. Wij lopen nu met vrienden trage tochten van 15 km. ongeveer. 70 % zandpadgarantie. Zelfs in de buurt niet allemaal bekende wegen. Heerlijk.
Veel wandelplezier.

Coby Breitner zei

He ik ben weer helemaal gerustgesteld Juud. Toiletgang is nl een dingetje bij mij dus ja ik moest daar meteen aan denken.
Denk dat het een verslaving wordt.

quiltingmieke zei

piep wat heerlijk , jullie verhaal, geniet mee.. want echt ver wandelen lukt me niet meer.

knufknuf