donderdag 4 mei 2023

Rosamunde on the go

 Rosamunde is een AFFO,

althans bijna,

mijn initialen erin en ze is klaar!

Klaar om naar Aljona gestuurd te worden,

een quilt die ik begon in oktober, met

wat strike offs (proef stoffen) van de toen nog uit

te komen stoffen serie Rosamunde.

(inderdaad vernoemd naar Roosje, het

teckeltje van Peet)


Ze begon in Drenthe, tijdens een weekend met de meiden.

Gewoon lekker patchen, niet te moeilijk,

lekker op je gemakje.

En dus werden de eerste sterren gemaakt.

En dan?

Nu was er geen patroon om te volgen.

Dus het vooruitwerken, waar ik zo gek op ben, kon nu ook niet. 

Geen idee wat er zou gaan volgen,

nu moest ik hetzelfde verzinnen.

Komen er 6 puntige sterren tussen?

hmm.....

Het worden Drops, met een heel klein geel 

bloempje van Peet,

uit haar Exclusief serie.

Er moeten meer sterren komen, maar ook een 

overgang van het midden naar de rest.

Hoe 'die rest' en dan ook uit zou komen te zien.

Een priegelig randje, puntjes, leuk, met 

een strookje ertussen?

Ja, strookje ertussen, kan gewoon niet zonder. 

Top, tevreden? Ja, tevreden. 

Ook de 6 puntige sterretjes vinden hun plek.

Hier nog een beetje 'kaal' 

maar ook dat zou later opgelost worden.


De kracht van de herhaling, het rondje uit het middenstuk,
wordt gewoon herhaald bij het sterretje.
Een beetje appliqueren kan best!


Op de hoeken van het middenstuk komen.....
Cirkels, enig.
Helemaal wanneer je ze vult.


Best lollig om zo bezig te zijn aan je eigen quilt.


In de winter krijgt het middenstuk echt gestalte. 
Mar dan die lege vlakken tussen de sterren in?
Wat ga ik daar mee doen?
Ga ik wel wat mee doen?


Het wordt Kerst, de weken worden maanden en de reis

naar Australie staat voor de deur. 

We weten inmiddels dat 'inpakken' een groot

trauma is voor mij.

Ik heb er zo een hekel aan dat het verlammend

werkt, er komt dan nog maar weinig uit mijn handen.


Down Under we go en Rosamunde gaat mee naar een 

lunch date in Sydney. We ontmoeten Sophie Dawson en zal

Sophie ervoor zorgen dat er een template set 

van Rosamunde gemaakt zal gaan worden.

Wat enorm leuk!

Het wordt een echte quilt!

Maar dan.....

Rosamunde is kwijt!

Niet meer in de bagage wanneer we in Blackheath, Summerschool

arriveren. Nu is het nog niet heel veel, maar al best wat.

K*W*I*J*T

Gelukkig is Sophie vasthoudend en komt het midden stuk

in Sydney in het hotel toch nog boven water!

Bij Brigitte Giblin worden we weer herenigd.

In de Chic Shed van Brigitte doen de pentagonen

hun intrede.

Lollig om zo de lege vlakken in te vullen.

en komt de afwisseling tussen ster en pentagon,

patchen vs english paper piecing en appliqueren.


Het waren heerlijke dagen, de hartjes
zijn uiteindelijk niet gebruikt.
Maar in het label zullen ze zeker verschijnen.


Strijken in januari, onder de Australische zon,
met een prachtig uitzicht,


en een leuk gezelschap.
Rosamunde had het slechter kunnen treffen.


De quilt krijgt vorm en komt de vaart
er een beetje in.


Dan door naar Melbourne, en daar koop ik
bij Bella Fabric Wonderfil Spagetti garens,
lekker met een rijgsteek langs de pentagonen.

Gewoon omdat ik dat een leuk werkje vind.

Zo simpel is het.

Het hoeft geen grote quilt te worden,

wanneer ik denk dat er balans is tussen het sterren aantal,

de pentagonen en het middenstuk is het tijd voor 

een eind rand.

Maar wat?

Terwijl ik het middenstuk aan het strijken ben weet ik het.

HERHALING, JUUD,

gewoon herhalen.


En dus wordt de fijne rand rond het midden herhaald,

maar dan uitvergroot en zonder middenstrook.

Ik knip, teken en knip, om het mee te kunnen nemen naar Nantes.

Peet gaat rijden en dat betekend voor mij een 

hele dag patchen!

Z*A*L*I*G


eenmaal thuis moet ik nog wat stukjes patchen en 
kan ik eindelijk het resultaat zien.
Ik had nog gedacht om op de hoeken 
nog 'wat' te doen, maar dat heeft de quilt
helemaal niet nodig. 

Het is goed zo,
ik vind het goed zo.



Gisterenavond laat kwam ook de laatste
rand aan de quilt.


En mocht ze vandaag even de tuin in.


Voor een kleine foto shoot.


Ik ben er blij mee.




Nu nog een klein borduurtje en dan mag ze in de doos
naar Aljona.

In Juni zijn Peet en ik in Engeland, 
gaat ze alweer mee op reis.

Drenthe, Hoevelaken, Sydney, Melbourne,
Nantes terug naar Hoevelaken en 
dan naar Cowslip en Pincushion Pantiles.

"Rosamunde On The Go"


Tot Blogs,


Juud,


Remember; better finished than perfect

10 opmerkingen:

neeftje zei

Geweldig wat een heerlijke quilt en hoe herkenbaar dat groeien van een quilt.
groetjes

Margot zei

Rosamunde .... geweldige mooie naam voor een fijne quilt , je hebt een
fris , gepatcht , aplique , pp , en blokjes , met randen , gemaakt !!
Enig is het !

Wat zalig om dan naar de UK te reizen , mooie tijd van het jaar !

En Aljona mag haar machine weer aan zetten , gaat goed komen .

Margot zei

Pssst ... daar ben ik weer !
Het formaat van de quilt met de mooie stofgebruik is prachtig !

groetjes

Kyle zei

Your quilt is absolutely stunning. Thanks for sharing its journey and how it came to be!

Marja zei

Prachtig met een grote P. De stoffen en het patroon zijn wonderschoon!!

Groet,

Kleine Vingers zei

Mooi geworden, je Rosamunde quilt, lekker frisse kleuren.

Floor zei

Echt prachtig geworden Juud. Zo leuk dat je de quilts steeds liet groeien tot wat het nu geworden is, een plaatje.
Na het quilten en de afwerkrand kan je heerlijk genieten van deze mooie affo.

Rita zei

Hij is schitterend ! En het reisschema van deze quilt is natuurlijk ook geweldig, dat kan niet elke quilt zeggen. Een Wereldquilt.

Coby Breitner zei

Heel de winter over gedaan Juud maar wat een frisse voorjaarskleuren. Als ik jou was zou ik hem mooi op de tuintafel laten, staat super gezellig.
Groetjes Coby

Yvonne zei

Super leuk Juud, wat is het leuk hè? Je eigen ideeën volgen in een ontwerp. Helemaal van jou, uniek in de wereld. Heel mooi geworden, kan en mag je weer trots op zijn!