woensdag 12 januari 2022

Queen Kay

Dank jullie wel voor al jullie leuke reacties

gisteren. 

Zelf heb ik het artikel nog niet kunnen

lezen, maar met een beetje geduld 

over een paar dagen wel.


Enfin, 

het blogje over Queen Kay stond al klaar.

Dus laten we verder gaan waar ik gebleven was.



 Het voordeel van even niet bloggen is dat je in een keer 

heel veel van een project kunt laten zien.


Queen Kay!


Nadat ik alles gemaakt had voor Butterfly Ball 

kon ik mij uitleven op Queen Kay.

Nog even en de workshops gaan beginnen, 

dan is het wel zo leuk als je ook wat kunt laten zien.



Een van de eerste blokken die ik maakte was
deze Bij, naar een ontwerp van 
Wilma Malenstein.

We zijn immers allemaal bezige bijtjes,
en is het leuk om iets van jezelf in een quilt
kwijt te kunnen.
Brigitte Giblin, de ontwerpster van Queen Kay,
om haar vriendin Kay te eren, heeft veel
australische elementen in de quilt
verwerkt.

De laatste keer dat ik bij ons 
"op het platteland in de achtertuin" keek
kwam ik niet verder dan een vrouwtjes fazant.
Er hopte niets voorbij,
en een springende merel telt niet.


De pootjes werden op een onorthodoxe 
wijze geselecteerd.
Maakt niet uit, ik was blij met mijn keuze.
En ook met het onderlijf waar
een bijtje in zit.


Om het lijfje wat 'wolliger' 
te maken borduurde ik allerlei
knoopjes.


En eenmaal een borduurnaald in mijn hand
was ik niet te stoppen.

Bee Happy & Kind.

Maar was ik wel zo "Happy?"


Want dit gebeurde er daarna.
Het lijf er weer af.


Ander lijf er onder gehouden.



De hele bij van de ondergrond gepeuterd,
en op een nieuwe neergelegd.

Ik merkte dat ik dit keer niet zo gelukkig werd
van die modernere stoffen.

Het liefste werk ik toch met reproducties.
Nu kan ik de hele quilt nog omgooien,
en ik doe dat dan ook direct.


Ook de Kroon moet overnieuw.
Een tijgerprint is niet modern?
Nee, ook dat is een repro!


De peren kunnen niet blijven,
kunnen ook niet los gepeuterd worden,
omdat ik de stoffen te modern vind. 

Ik bewaar deze om als label 
te gaan gebruiken.
Is die vast gemaakt.


En hup, nieuwe peren.
Ging het in het echt ook maar zo snel!


Mooi sappig ding toch!


Nu ik kies voor reproductie stoffen, laat ik ook het rode
streepje los. Dit streepje heeft Brigitte gekozen 
voor haar hexagonen en komen in de hele quilt terug.


Zoals je hier kunt zien, 
deze foto komt van internet en is 
van Brigitte Giblin.


Daar kies ik deze van French General voor. 
Bijkomend voordeel
is dat ik nu ook niet heel precies hoef
te stempelen, te rijgen en te 
appliqueren. Dit past altijd.


Deze is ook niet meer te redden.
Die kan gewoon niet in mijn quilt,
maar in die van Wilma wel!
Ook opgelost, en gelijk een leuke
bestemming voor dit blok.


Als je meisjesnaam
Visser is, mogen vissen niet ontbreken!



De ananas, het internationale
teken voor "welkom"
Gastvrijheid is een groot goed.


Ik begin met het uitleggen van de 
1/2 " hexagonen. Vooral niet te veel
gaan maken natuurlijk.


dan een beetje in de kasten neuzen voor wat 
lekkere oranje, bruinige, gele lapjes.


en dan kan het stempelen en knippen
beginnen.


Wanneer alles is omgeregen,
krijgen de hexagonen een plekje.



kan het patroondeel even opgestreken worden,
knip ik de hele bups bij.



en begint het al aardig te lijken.


Dan de kroon nog en is de ananas een feit!



Met name avonds op de bank worden er hexagonen aan elkaar gezet.
Die hebben we later nog heel hard nodig.
Later kwam ik er pas achter dat van het rode French General stofje
er maar drie hexagonen aan elkaar hoeven te worden gezet.


Mieke is onbetwist onze Queen Bee!
Geniaal toch om op onze mini Queen Bee 
te verschijnen in dit t-shirt!


En nog een Jewel....


en nog een.
Inmiddels heb ik er 20 van de 54, maar het is nog 
lang niet voldoende. Ik merk dat nu ik wat verder
ben met de quilt je echt wat te kiezen moet hebben.



Ondertussen geniet ik van mijn trommeltje dat als
voller komt. 


We volgen dus niet echt het patroon, maar 
wordt er ook eigen invulling gegeven
aan het patroon van Brigitte.
Zoals deze klompen van Annemiek.


En tulpen van Wilma.


En tulpen van mijzelf.


We zijn nu drie keer samen geweest,
om te werken aan onze "Kay".


Je zou haast kunnen denken dat we voor een 
weekend op stap gaan. 
Niets is minder waar, 'gewoon' een "Queen Kay-Bee"
met ons vijven.

Een mens neemt wat mee!


Hier de vissen van Mieke.


En haar Toverboom,
compleet met konijn en kat.


De bij van Elly.
Dezelfde blokken, maar totaal verschillend.



en mijn vorderingen 'so far'


In al mijn quilts zit een Spakenburgs lapje.
En ook in de Queen is dit vast zekergesteld.
Om mijn bovenarm zie je een "Boormouw"


Op deze foto zie je hoe ze gedragen worden. 
(foto van internet)


En hier is het mouwtje een molenwiekje geworden.
Het molentje zelf is van een Spakenburgse Jak.


Zoals deze mevrouw Duyst draagt op haar brommer.
foto is van internet.



Het is een geweldig leuke quilt om aan 
te werken en om mee bezig te zijn.

Natuurlijk ga ik ook gewoon het patroon
volgen hoor, maar wat eigen 
elementen is wel zo leuk.



Tot blogs,


Juud


Remember; Better finished than perfect!






6 opmerkingen:

Floor zei

Moedig van je om opnieuw te beginnen, maar nu met z.g. antieke stoffen.
Moet zeggen dat ik helemaal weg ben van dat gele lapje van het bijenlijfje op de eerste foto, maar uiteindelijk worden de blokken zo mooier. Beter nu wijzigen dan uiteindelijk niet tevreden zijn.
Die foto van de tafel vol met quiltspullen, heerlijk om te zien!

audrey zei

Wow! Loving all these sweet, special blocks! Just gorgeous.:)

Kyle zei

Your fabric choices are absolutely perfect.

Coby Breitner zei

Jeetje Juud wat een verwennerij alweer een blogje. Ik geniet met volle teugen van al je mooie foto's en wat een werk zeg. Hilarisch die vrouw op de brommer hi hi
Groetjes ook aan je man want daar kon ik weer geen reactie achter laten (ligt aan mijn laptop).

Conny's-blog zei

Zo zeg wat ben je met mooie dingen bezig, schitterend.
Leuk om je eigen dingen er aan toe te voegen...........liefs. Conny

Deb zei

I just had the joy of scrolling through some gorgeous and innovative ways to use fabric in applique what a growing experience for me! your value in fabric and selections are just jaw dropping exciting! Rejuvenating my applique desire for sure! thank you so much. I found your blog through Quiltmania I will have to go slower and see more of your work incredible fabric love you have.