zondag 28 maart 2021

't Geheime Project, Tumbling Blocks

 Vorig jaar maart, tijdens de eerste lockdown

begon ik aan mijn 

Geheime Project.


Lastig wanneer je altijd van alles laat zien 

en het nu echt niet kon.


En dus werkte ik tussen alles door aan deze
tumbling blocks.

Een blokje dat ik helemaal niet leuk vond.
Tumbling Blocks, 
veel te grafisch. 

Het kon mij
werkelijk nooit boeien.

Totdat Peet met een afbeelding van een quilt
uit Havelte kwam. 
Het origineel was 179 x 141 groot
en is gedateerd op 1840.
De quilt die uiteindelijk uit mijn vingers kwam is
197 x 147 groot geworden.
Maar je kunt zo groot of klein gaan als jij mooi vindt natuurlijk.



Meer dan een foto was er niet. 


Licht, midden en donker,
licht, midden en donker,
als een tantra ging het door mijn hoofd.
Natuurlijk heb ik op de foto van de 
quilt uit Havelte gekeken,
maar dat heb ik snel los gelaten.
Het gaat meer om de sfeer dan een 
exacte kopie.
(foto komt uit het boek van An Moonen en is de quilt
van het Nederlands Openlucht Museum)


De bak met bruin, blauw, wat gek geel en
oker werd erbij gepakt.


Dan kiezen voor een formaat ruit.
1,5" of 2".
Ik kies voor 2",
dan schiet het ook nog eens een beetje op!

Geen idee hoe groot de ruiten zijn in het origineel.


De quilt groeide eigenlijk vrij snel.
Dat moest ook wel, want alles moest 
afgelopen Augustus naar Frankrijk.



Dan de randen, ook een feestje.
Helemaal omdat je op het 
origineel goed kunt zien dat het
helemaal niet precies past.




Het zijn halve hexagonen,
een dienblaadje vol.
Lekker simpel om te maken.



Ondertussen werkte ik gestaag door
aan de sterren. 


En terwijl ik mijn 'one-sie' laat zien,
hangt het Geheime Project achter mij.
Met wat gekras kregen jullie de 
bovenste foto te zien.



Dan de biezen,
in het origineel zijn het allemaal strookjes,
maar dat vond ik helemaal niet zo mooi.

De Flowers from the past, bruin, 
vond ik helemaal perfect. 
Ook willekeurig gesneden. Net dat beetje blauw,
roze, rood, geweldig voor deze quilt.


En ook de hoeken, alle vier verschillend, maar
wel helemaal van Dutch Heritage.
Het is immers een Nederlandse Erfgoed Quilt.


Ondertussen vraag ik Aljona uit Schagen
of ze ook deze quilt voor ons
machinaal wil doorquilten.


Lekker fussy cutten. 
Dat mag ook wel,
zeker met zulke mooie stoffen.


een blauwe hoek,


Mijn favoriete Surat Olive mag natuurlijk niet ontbreken.


Ik was helemaal happy met de hoeken.
Leuk om ze verschillend te maken,
net zoals het origineel.
Verschillend, maar daar houd het vergelijk ook wel op.

Op de achterkant zit de Spring Garden old Blue.

De quilt heb ik al sinds augustus niet meer gezien.
Ze ligt nog steeds in Frankrijk,
op een dag is ze terug. 

Waarschijnlijk eerst in de winkel,
voordat ze hier thuis op de bank mag liggen.

Super leuk om de quilt in het mooie 
boek van Petra te zien.
Grappig om "Tumbling Blocks" mallen 
in te pakken en op te sturen.

Voor al diegene die er nu mee bezig
zijn wens ik er heel veel plezier mee.


Fijne zondagavond,


Groetjes, Juud


Remember; Better finished than perfect.

6 opmerkingen:

Janet zei

A beautiful quilt! I especially love the border with the half hexies. The brown border fabric is lovely as well. You are one super stitcher!!

Coby Breitner zei

Heerlijk quilterig blog, prachtige quilt!

NADINE zei

So beautiful, Juud ! ... and funny that, not knowing about that secret project of yours, I'm just busy here cutting so many diamonds for a tumbler quilt :)
xoxo
Nadine

Marja zei

Geweldig geworden!!
Echt weer een voor op het WIM-lijstje


Groet, Marja

Floor zei

Tumbling Blocks.... prachtig resultaat Juud! Ziet er echt antiek uit door de gebruikte stofjes.
Maar net als bij jou, niet echt een favoriet patroon voor mij. Zo saai om steeds hetzelfde te maken.
Jij bent een echte volhouder wat dat betreft en had de quilttop snel klaar.
Ben benieuwd hoe hij er uit ziet nu hij gequilt is door Ajona.
Fijne Paasdagen gewenst!
Groetjes,
Floor

Phyllis zei

Ik had hetzelfde als jij, die tumbling blocks inderdaad veel te grafisch, maar zo is het toch wel een hele mooie quilt geworden, de randen vind ik ook super. Ik kan me voorstellen dat je er veel (geheim) plezier aan beleefd hebt.