donderdag 26 november 2020

De Katoendrukkerij

 Eindelijk, de Katoendrukkerij 

(Klik naar het krantenartikel)

is geopend.

Eind vorige maand was het zover. 

Kort voor de opening was ik even op bezoek 

bij Nathalie Cassee, de initiatiefneemster van De Katoendrukkerij

in de 375 jaar oude Volmolen in Amersfoort.

In 1645 stond in Amersfoort, in deze volmolen,

de allereerste blokdrukkerij van Europa!

75% van de Amersfoortse bevolking had wat

te doen binnen de textiel nijverheid.

En nu stond ikzelf in dit historische pand,

MAGISCH!


De bomen stonden nog vol in blad. 

Zeg nu zelf, dit is toch een plaatje.


Sinds gisteren weet ik dat de Volmolen,
de twee linker gebouwen, 
in 1645 veel groter was.
De toren, van de stadspoort, hoorde nog bij de Volmolen.
En was ook de Volmolen in haar totaliteit tot en met 
deze toren uitgebouwd.

Natuurlijk staat de molen bij water, voor het aandrijven 
van de stampers waarmee de wol werd gevold.
En buiten de stadspoort, vollen gebeurde 
onder andere met urine, het zal goed gestonken hebben.

Jaren later wilde het stadsbestuur dat de Stadspoort beter tot zijn recht 
moest komen. 
De volmolen werd korter gemaakt, zodat de 
stadspoort in al haar glorie mooi kan staan te wezen.

Ze hadden gelijk, het is een prachtig stukje Amersfoort.



Nathalie heeft mij vorige maand dus al een rondleiding gegeven.
Ook omdat het mij zo leuk lijkt om deze 
unieke lokatie te koppelen aan 
de Tentoonstelling in de Joriskerk.
(wat we volgend jaar ook zeker zullen gaan doen)

Binnen was het behaaglijk, en word je in de grote 
atelier ruimte vanzelf naar alle prachtige stempels getrokken.

Kijkend naar al die stempels wilde ik maar een ding;

STEMPELEN!


Gisteren was het zover, 
de bomen inmiddels kaal,
in een totaal ander licht
konden wij eindelijk aan de slag.


Mooi hoe dit oude gebouwtje afsteekt tegen 
het zwarte monster van het Archief van Amersfoort.


Het atelier is groot en ruim,
zeker in deze Covid tijd fijn, want je 
kunt op grote afstand van elkaar staan.


Er zijn zelfs stempels voor de verkoop.


Stempels die gewoon mooi staan te wezen.


Een grote stempelkast met een greep uit de
vele stempels die er zijn.





Sommige van ons hebben gestempeld voor de ISpy quilt!


En hadden daar hun mal voor meegenomen!


Kijken wat een ander doet,
welke combinaties gemaakt worden.



Stempelen op papier voordat je op stof verder gaat.


We hebben allemaal ons mond/neus masker
op gehouden. Wel zo makkelijk. 
Je vergeet het snel wanneer je binnen het 
atelier aan de wandel gaat.


Mijn keuze aan stempels.
Ik heb ze uiteindelijk niet allemaal gebruikt.
Wel heb ik nu leuke labels voor toekomstige quilts.

Lijkt het je ook leuk om te gaan?

Hier vind je de informatie over



Wij hebben het erg leuk gevonden.
Een totaal andere manier van het bezig zijn met stof.

Tot blogs,


Juud


Remember; Better finished than perfect






5 opmerkingen:

Janet zei

So very interesting! Thanks for showing this on your blog. It looks like a lot of fun!

Floor zei

Wat een prachtig gebouw is dat, ook de vloer vind ik zo mooi, en dat van gewone bakstenen.
Leuk dat je daar met stempels je eigen stoffen kunt bedrukken, zo kan je iets moois uitzoeken als je er een bepaalde bedoeling mee hebt.
Denk wel dat het storm gaat lopen met mensen die dat ook willen doen.
Hopelijk komt de tentoonstelling volgend jaar wel, na 2 x uitstellen zou het wel fijn zijn.

Dientje zei

Wat een leuke activiteit. En op een prachtige locatie. Ga het onthouden. Groet, Dientje

Phyllis zei

Wat een fantastisch initiatief! En heel mooi dat ook zo'n gebouw net als zo'n ambacht weer tot leven gebracht worden. Het lijkt me enig om te doen, inderdaad, weer een hele andere manier van met stof bezig zijn.
Leuk verslag!

miekequilt zei

Wat een leuk initiatief. Ik heb het meteen genoteerd, want hier wil ik zeker eens heen. Bedankt voor de tip.