dinsdag 30 juli 2019

IJsland, 29 juli

Daar is 'ie dan,
onze laatste dag op IJsland.

Zoals gezegd wilde we vandaag
'de stad' bekijken.
Of het echt een stad is?
Ja zeker wel,
met ook wel mooie plekken,
maar niet echt een leuk centrum.

Sommige huizen kleurrijk, 
maar vele opgetrokken uit beton en dus grijs.

Kom we gaan op pad.


Staat fier voor de kerk in Reykjavik,
Hallgrimskirkja.

Leif zou de werkelijke ontdekker van Amerika zijn.
Een slordige 500 jaar voordat Columbus 
claimde het nieuwe land ontdekt te hebben. 


In de kerk brand ik een kaarsje voor mijn
ouders, het ontroerde mij meer dan gedacht.
Op 1 augustus is het alweer 
15 jaar geleden dat mijn/onze vader
zo plotseling overleed.
Gek hoe het helemaal niet als 15 jaar voelt,
het gemis is en blijft op sommige momenten
onverwachts sterk.


Het is wel duidelijk waar de architect zijn 
inspiratie vandaan heeft gehaald.
De basalt blokken bij 
Black Sand Beach bij Vik.
Ik denk dat beide ongeveer even hoog zullen zijn.
Op het strand van Vik meten ze een slordige 66 meter,
dat lijkt daar niet zo hoog omdat de 
stijle bergen zo enorm hoog zijn.






We lopen richting de haven en komen aardig wat
gekleurde huizen voorbij. 
In de zon! (sommige van jullie hebben mij
een berichtje gestuurd met het weerbericht van Reijkjavik vandaag, 
en inderdaad het weer is PRACHTIG!)


We gaan naar Sun Voyager,

Het is een droom boot, een ode aan de zon. 
Het symboliseert
de belofte van onbekend terrein, 
een droom van hoop,
vooruitgang en vrijheid.

Met op de rotsen mijn 3 rijen van elk 19 
blokjes voor Rosa.
De laatste 57,
Deze rij nu nog 'even' aan de top zetten.

De belofte van een Affo
gloort hier aan de horizon!
Waar beter dan bij de Sun Voyager?



In Harpa gaan we naar de voorstelling
Iceland in a Box.

In 15 minuten tijd het eiland over.
In beeld afscheid van de ruimte, de vlaktes,
die oogstrelende natuur!


En glimlachen van herkenning,
daar zijn we geweest,
dat hebben we gezien,
oh en dat ook......



Harpa zelf is een grote uitnodiging
om haar te ontdekken. 
Wat een bijzonder, fantasierijk,
prachtig stuk architectuur!


We lopen langs de haven,
het doet nu niet onder voor Zuid Frankrijk!
Wat een heerlijke temperatuur.


Voor quilsters een bekende,
Een groot fan van IJsland, de IJslanders,
hun cultuur.

It was the man who held Iceland's name higher than any other.
It is safe to say that William Morris loved the Icelandic language, history,
and ethnicity than any foreigner.

Aldus het plakkaat in de haven.
Nooit geweten, jij?



We pauzeren even, aan de haven,
en drinken wat.


Kunst, er is veel kunst in de Stad. 


Deze is wel heel grappig,
belangrijk (?) maar volslagen blind.
Het beeld 'loopt' richting het Stadhuis van Reykjavik.
Is het een waarschuwing voor de ambtenaren?
Geen idee, je kunt je fantasie er helemaal
op los laten.



Wat een prachtig kerkje zo midden in de stad,
aan het "Vondelpark".

Wat ik zie als 'kerkje' blijkt de kathedraal kerk van
Reykjavik te zijn. Heeft de bisschop
van IJsland hier zijn zetel en is het de 
moederkerk van de Evangelisch-Lutherse kerk.

Kijk dat bedoel ik nou,
"niets is wat het lijkt!"


Er wordt hier gezond, gelegen,
gelezen,
het lijkt wel of 'iedereen' buiten is.
(overigens is iedereen ook gewoon
met minder weer buiten)


Het staat in mooi contrast met hetgeen
wij de afgelopen 10 dagen gezien hebben.

Vanavond gaan we eten in het restaurant
waarin we ook begonnen zijn.


Morgen is het vroeg opstaan
(ook geen verschil met de andere dagen)
en met de bus naar het vliegveld.

Drie uurtjes vliegen en we zijn weer 
in Amsterdam.

Het is voor ons een geweldige vakantie 
geweest.
Eentje die ons heel lang bij zal blijven.

In totaal hebben we een klein 80 km gewandeld,
hebben we 300 verdiepingen gelopen,
was het rond de 10 graden, 
hebben we de afschuwelijke 40 graden +
lekker gemist.
Zijn we alle dagen lekker buiten geweest,
en hadden we het voor geen goud willen
missen.

Tot blogs,


Frudith


Remember; Better finished than perfect!




13 opmerkingen:

Phyllis zei

Weer een hoofdstuk uit het boek 'Rosa's Travels' :-) en weer een mooi hoofdstuk. Bijzondere stad, ik kan me voorstellen dat na alle indrukken van deze vakantie, hoe bijzonder het allemaal was het moment van het kaarsje voor je ouders emotioneel was.
Goede reis en voor straks welkom thuis, Frudith.

Coby Breitner zei

Mooi Juud eindigen zoals je begonnen bent, mooi weer en lekker eten.
Jij naar huis, ik naar huis.
Dank voor deze rondreis.
Ws tot vrijdag zie ik je wellicht in de winkel.

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat een mooie "overgangsdag" naar de meer bewoonde wereld op IJslan en straks naar huis. Een mooi afscheid (voor nu...) van IJsland.
Dankjewel, dat wij hebben mogen mee genieten.
Goede reis naar huis.

Rita zei

Wat hebben jullie een schitterende tijd gehad op IJsland, bedankt dat we hebben mogen meegenieten. Goede vlucht naar huis!

christine zei

En zo is de ectra vakantie voor mij ook weer voorbij. Het was geweldig wat je hebt laten zien .dank je wel ervoor . Wens jullie een veilige terug reis.

Marguerite zei

Ook voor ons lezers was het een onvergetelijke reis.
Je zou het goed doen als reisleider.
Bedankt en goede reis terug.
Kan je nog net de laatste dag van een zeer warme periode meemaken...

Unknown zei

Dank voor je mooie verslagen, ik heb ze met veel plezier gelezen. Ik ben nooit in IJsland geweest, maar ben wel liefhebber van een aantal muziekacts die daar vandaan komen, zoals Agent Fresco, Arnor Dan, Asgeir, Olafur Arnalds en Sigur Ros. Ze komen niet van IJSland, maar misschien wel leuk om eens te kijken, is deze korte docu van de band Dry The River, die een album op IJsland opgenomen hebben: https://www.youtube.com/watch?v=yArnr5xg6ko

Unknown zei

(de vorige reactie over de muziek is van mij afkomstig, Gert ;-) )

Yvonne zei

Wat een geweldige reis hebben jullie achter de rug, en wat een cadeautje die mooie laatste dag.
Reykjavik lijkt me een mooie stad, toch kleurrijker dan ik had gedacht. 15 jaar al weer dat je je vader moet missen....het went inderdaad nooit het gemis. Je leert er mee omgaan en het heeft een plekje gekregen, maar ik begrijp precies wat je bedoelt als je schrijft dat het gemis je soms zomaar overvalt.

Floor zei

Dacht eigenlijk dat jullie al naar huis gingen gisteren, maar nog één dagje dus.
En wat voor dagje. Eindelijk zomer in IJsland!
Dan ziet het er wel stralend uit, hoewel dat slechtere weer wel heel apart was.
Wat leuk die gekleurde huizen, dat maakt alles wel heel vrolijk ook als het regent.
Dat beeld.... misschien kennen IJslanders ook de uitdrukking "een blok voor je kop hebben"?
Ziet er best eng uit.
Nu lekker nagenieten en Maxime alles vertellen.

Frea zei

Wat heb je ons meegenomen met een prachtige reis.

Ingrid zei

Wat een prachtige reis, wat een herinneringen.
fijn om mee te kunnen kijken en lezen wat jullie daar gezien hebben.
Ooit zeiden mijn Otto en ik tegen elkaar, we moeten nog een keer naar IJsland, hij omdat hij naar een koeler oord wilde voor vakantie en ik omdat het me zo mooi leek daar. Het kwam er nooit van... maar nu heb ik toch de highlights gezien door jullie foto;s. ;-)

Dientje zei

Mooie sfeerfoto’s. Wat een kunst en architectuur. Ik kan me voorstellen dat het een indrukwekkende reis is geweest. Rosa zal er ook mooie herinneringen aan overhouden. Wel thuis en lekker nagenieten. Groet, Dientje