zondag 26 oktober 2014

Dear Jane Dag bij Atelier FatQuarters

Gisteren was het zo ver,
de Dear Jane dag bij Willeke van Atelier Fatquarters.
Met een NIEUW verhaal,
 LZ’tje en ik zijn immers in de Verenigde Staten geweest
en hebben daar Pam Weeks ontmoet, de conservator van het Lowell Museum.
Veel belangrijker nog zij heeft de quilt van Jane Stickle nogmaals bestudeerd,
 heeft de census (volkstelling) erop na geslagen en
 heeft heel veel leuke nieuwe feiten boven water gekregen!
 Leuk hoor om een
ge-update Jane Versie 2.0 uit te kunnen rollen!
 
Pak even een kopje koffie/thee,
dit is wel een wat lange blog geworden….
Er is ook zoveel te vertellen….
 
Kom daar gaan we, op naar de dag van GISTEREN
 
DSC07332DSC07303
 
Boven op de dijk kun je de auto kwijt,
dan op een huppeltje naar beneden,
over dit tuinpad,
 
DSC07304DSC07305
 
naar dit huis,
langs een leuk hek die je de goede richting op stuurt,
(we zijn in de Betuwe en daar ga je ‘achter om!’)
 
DSC07307DSC07334
 
langs deze mooie gevel,
en gezelligeraam waar achter de kamer al lekker volstroomt!
Pfft en dan ben je nog niet eens binnen.
 
 Buiten werkt het weer ook heerlijk mee,
 het is wat heiig,
het is stil,
en windstil,
de lucht is fris,
maar niet koud,
buiten is het grijzig,
 in tegen stelling tot de prachtige herfstkleuren aan de bomen,
eigenlijk roept de hele natuur
GA LEKKER QUILTEN!
 
Kom, dat gaan we dan ook maar doen.
Kom we gaan naar binnen!
 
DSC07315DSC07301
 
Eenmaal binnen wordt je begroet door Stien,
de linker EN rechterhand van Willeke.
Koffie, thee, eigen gebakken appeltaart of cake,
 of allebei.
Alles kan!
en alles MAG!
 
DSC07337
 
En dan mag ik op, e
n ik vertel over Amerika, onze reizen, de quilt,
het ‘oog in oog’ staan met Jane.
 Dat niet alle blokjes even groot zijn,
dat er blokjes zijn ZONDER sashing,
 en sommige met een dikkere dan 1 inch omdat het blokje te klein was.
Over de volkstelling, haar broer Erastus, de Bennington Fair.
 
IMG_8447IMG_8448
 
De trip around the world,
dat ik OH ZO GOED quilten kan (ha ha)
en laat ik vooral, VOORAL mijn FOUTEN zien.
 
 Ik geloof er namelijk heilig in dat elk lapje met liefde
 en inzet door onze vingers gaat,
en wat geeft het dan wanneer het niet PERFECT is!
 Dat is het leven zelf ook niet, maken we fouten, vallen we op onze snufferd,
staan we op, zeggen we sorry, en gaan we door.
 Nemen we onze fouten mee,
leren we ervan en proberen we het gewoon opnieuw.
 
IMG_8459
 
Van Louise mag ik haarzelf en haar quilt mee nemen!
Hoe leuk is dat?
Louise is gek op zwart en roze en heeft haar Jane er helemaal op aangepast.
 Vond/vind de driehoeken niet mooi en de quilt te groot.
Aanpassen dus!
En ook dat kan allemaal met Jane.
 
IMG_8463
 
De quilt van Wilma is al antiek!
Hier zitten allemaal Spakenburgse stofjes in verwerkt
(overigens staat Louise hier rechts!)
 sommige van die lapjes zijn al ongelooflijk oud.
Wilma gaat wanneer de quilt gequilt is pas verder met de punten!
Een quilt as you go dus,
dat gaan wij eens bekijken hoe dat straks verder gaat.
 
DSC07343DSC07342
DSC07351
 
En dan is het vooral ZELF aan de slag.
Maken ook hier dames kennis met het scheurvlies of H250.
Wordt er getekend, geknipt, genummerd, gestreken, genaaid, geappliqueerd
 en VLIEGT de tijd om!
 
DSC07345
DSC07346DSC07347
 
Ook hier komt een Jane in een andere gedaante voorbij.
 Een prachtige geborduurde groene!
 Werkelijk een lust voor het oog.
De maakster is snip en SNIP verkouden! Knap dat ze nog gekomen is!
 Vanaf hier een heel hartelijk beterschap!
 
IMG_8480
 
Wie mijn Facebook bericht heeft gelezen weet dat ik
Stonefieldsquilt bij mij op de bank heb liggen!
NEE, het is GEEN cadeau van Susan voor het aangename verpozen
 (ze zou wel gek zijn).
De quilt neem ik vrijdag mee voor mijn derde Dear Jane Les in Zutphen
(overigens is het een cursus van 5x en zijn het geen afzonderlijke cursussen).
Stonefields blijft dan lekker in Zutphen of Amsterdam!
 
IMG_8482IMG_8523
 
Het is FB vriendin Adri die vraagt of ik DE quilt niet mee wil brengen….
Nou dat wil ik natuurlijk wel en vind ook Susan dat een leuk idee.
Show them, sure!
Nogmaals bedankt Adri, want Stonefields mee nemen had
ikzelf NOOIT echt NOOIT kunnen bedenken!
Jij hebt er een hoop vrouwen veel plezier mee gedaan.
 
IMG_8484
IMG_8501
 
Willeke het was een leuke dag,
dank je wel voor de uitnodiging,
 40 vrouwen hebben een leuke ochtend of middag gehad,
 hebben kennis kunnen maken met de geschiedenis van Jane,
en kennis gemaakt met een nieuwe techniek!
 Ik heb er van GENOTEN!
 
IMG_8429
 
En nu zondag????
Ga ik verder met The Prince, want de eerste workshop (klik hier voor de data bij Petra Prins, Bossche Quilts en meer en Aztec Rose)
 bij Petra Prins komt er aan!!
 
tot blogs,
 
Juud

Foto's met dank aan Louise,
Ineke
en Wilma


19 opmerkingen:

Supergoof zei

Klinkt en leest weer net zo gezellig als altijd!
Fijne zondag Juud, en veel plezier met nagenieten!
:o)

Marians Quiltblog zei

Wat een fijn blog heb je weer geschreven. Alsof ik erbij was. En al dat moois dat voorbij komt. Smullen!
Plezierige zondag,
Groet marian

Phyllis zei

Heerlijke blogpost met allemaal mooie dingen te zien! Wat leuk dat je nieuwe inzichten hebt gekregen tijdens je reis. Het is een mooi aspect van het quilten, al die verhalen achter de quilts.

Floor zei

Het was super gezellig bij Willeke, dat kan je wel zien.
Leuk dat iedereen zulke mooie quilts van dichtbij kon bewonderen.
Straks gaan ze allemaal de Jane en Stonefield tegelijk maken.
Vind ik altijd zo leuk om te horen dat die oude quilts helemaal niet zo perfect zijn. Kunnen we dat ook weer loslaten. Moeilijk hoor...

Yvonne zei

Wat een heerlijke manier om je zaterdag door te brengen! Ik heb weer genoten van je verhaal en je hebt vast de hele bubs enthousiast gemaakt voor De DJ!

Dientje zei

Heerlijk om alles weer te mogen mee beleven. Het is een genot om je blog te lezen. Zat ik gisteren nog op mezelf te mopperen dat de blokjes niet helemaal goed aan elkaar waren genaaid, mijn quiltsteekjes niet gelijk zijn, etc. Nu denk ik, mede na het lezen van je blog, perfect is goed maar plezier aan het doen is beter.
Ook nog bedankt voor je reactie over de quiltring / standaard op mijn blog (dientjes.blogspot.nl).
Fijne zondag. Groet, Dientje

Berna zei

Het was er gisteren echt de dag voor om gezellig samen te quilten. Wat was het grauw en somber. Maar bij Willeke scheen de zon en had je weer een prachtdag.
Fijne dag. Zie je morgen.

Willeke zei

Heel heel leuk dat je er was gisteren, en wat deed je het fantastisch. Een leuke en leerzame lezing ( vetelling).
De dames hebbeb genoten, ik heb al diverse dank mailtjes mogen ontvangen.
En last but not least heb je er ook nog weer een prachtig blogje over geschreven. Hier ben ik zelf nog niet aan toegekomen.
Lieve groetjes Willeke

Marlies, NL zei

Het was een heerlijke ochtend. Bedankt voor alle tips en inspiratie. Ben thuis meteen gaan quilten aan een quilt die voorrang heeft. Nog even dromen over kleuren en stoffen en dan lekker aan de slag met Jane!

Truus zei

Wat heerlijk om je kennis en wetenswaardigheden te kunnen en mogen door te geven en al die dames ook een heerlijke dag te geven.
Jammer dat het allemaal zover weg is,was er graag een keertje bij.
gezellige zondag en lekker quilten
groetjes,Truus uit Drenthe

Anoniem zei

Hoi Juud duizend pootje wat laat je weer mooie foto's zien en wat is het gezellig in de Betuwe.
Waar jij de tijd vandaan haalt weet ik niet maar je gaat als een speer.
Ik heb net het laatste blokje af van mijn Stonefields project. Jammer nu moet ik wachten tot 14 november voor nieuwe blokken, dan maar vast wat hexagonnetjes maken ook leuk.
Fijne zondag knuf van Meriam

Carin zei

Wat een super leuke dag is dta geweest !!
je hebt het over scheurvlies en H250, .. is dat hetzelfde ?

Rita zei

Wat weer een gezellig verslag Juud, is puur genieten. Fijne zondag met je Prince. Gr, Rita

Wilma zei

Het was zeker weer gezellig! Leuke ontmoetingen en een fijn sfeertje.
Leuk dat je die prinsessen stoel nog even op de kiek gezet hebt.

Merian zei

Heerlijk lees en kijk verhaal!!
groetejs merian

ireneinhetatelier zei

Zo leuk om mee te kunnen lezen over deze dag - zulke mooie werkstukken! En zo heerlijk met elkaar erover praten en meteen uitproberen.. Dan ga je helemaal enthousiast naar huis!
En wat staat daar een prachtig kabinet in de kamer... Mijn oma had er ook een. Daar lagen allerlei mooie dingen in opgeborgen. Een enkele keer ging het open om ze te laten zien...

Anny zei

Goed idee: eerst een flinke pot thee zetten! Dit was weer genieten, hoewel Jane en ik niet zo op goede voet staan! ;-)

Sis Voorn zei

Klingt als een fijne zaterdag ;-)

BezigeBijMirjam zei

Ha Juud, ik heb je het zaterdag al bij Willeke gezegd, maar nog eens, ik heb genoten van je vertelling over Jane Stickle. En je kan zo leuk vertellen. En fijn dat Jane ook fouten heeft gemaakt in haar quilt en dat jij soms ook tot de ontdekking komt, dat je iets "fout" hebt gemaakt.
Succes met je andere workshops en tot ziens!
Groetjes, Mirjam