maandag 7 april 2014

Ben ik gek geworden?

 
DSC02729
 
Je zou het haast denken kijkend naar mijn waslijn.
Ik ben gek op rood,
stapel gek op rood,
rood is mijn favoriete kleur,
val op rood,
koop ook altijd rood.
Mijn Nearly Insane moest daarom anders,
blauw.
Maar welke kleur zie je toch nog vaak in blauw
 (of misschien zie ik dat?) juist rood.
En dus hebben veel van mijn blauwe lapjes ook een pietsje rood.
Prima, want nu kan ik toch een ‘snufje’ rood toevoegen
 aan wat voornamelijk blauw moet gaan worden.
 
Tot ik zaterdag ook even langs de Elzelaer in Ederveen ging.
Daar werd door de eigenaresse een vurig pleidooi gehouden waarom je voor SOLIDS zou kunnen kiezen.
 Door een solid komen de andere stoffen mooi,
zo niet beter tot hun recht.
Aldus de eigenaresse.
Solids heb ik, ooit gekocht tijdens een van onze quiltreizen.
En aangezien voor mij quilten ook synoniem staat aan;
"leren en ontdekken en proberen" besloot ik
het van haar aan te nemen en direct toe te passen.
 
En daar ging het ‘fout’.
 
DSC02738DSC02726
 
Wat als dit mooie in Amishland rode lapje nu niet zo kleur vast is?
Wat als dit piepkleine stukje als een gek gaat bloeden?
Wat als…..
Oh wat als al die rode lapjes die ik al in de BURNT heb zitten dat ook gaan doen?
 
DSC02724DSC02725
 
van de schrik schopte ik mijn bord met daarop mijn Nearly Insane blokje om, rukte alles (later kwam ik nog meer rood tegen, hoe kan het ook anders) uit mijn rode bak,
 en hup met vanish (!) in de wasmachine.
En later was mijn waslijn vol, en mijn hart bedaard.
Niet een lapje heeft iets gedaan, ook die SOLID niet…….
Dus wel of niet wassen?
Ik kan het je niet zeggen, maar het voelt
wel lekker nu ik weet dat de rode gewassen zijn.
En ik later, hopelijk, zonder een verhoogde pols, mijn
Nearly Insane kan laten 'zwemmen'
(wel met een dopje Vanish natuurlijk!)
 
DSC02733
 
De eerste twee blokjes zijn klaar,
ik wil er een stuk of 6 mee kunnen nemen naar de VS later dit jaar om daar de sashings en cornerstones erbij te kunnen zoeken.
En dan moet je wel een mood-board Nearly Insane mee kunnen nemen natuurlijk.
En mijn Solid rode?
Ik vind het mooi.
Jij?
 
DSC02735DSC02736
DSC02737DSC02734
 
En dan de Antique Wedding Sampler van Di Hall Ford, ook daar moest nog het nodige aan gebeuren.
Een middenstuk moest nog geappliqueerd en ‘ingelijst’ (links boven)
op het blokje rechtsboven moesten alle kleine blaadjes nog vast,
en mocht er nog een rijtje aan het blokje links onder gezet worden.
Maar alles is gedaan,
de antique ligt tot en met maand 11 gemaakt in de kast.
Nu wachten tot de Frottende Freule uit het hoge noorden maand 12 opstuurt!
 
Jullie een hele fijne maandag,
wij gaan straks op weg naar Dordrecht,
voor de tentoonstelling van Willem II.
 
Kunst waar wij beide erg van houden,
 
Daag,
 
tot blogs,
 
tot morgen,
 
Juud

26 opmerkingen:

Greet zei

Wat goed dat je rode lapjes goed gebleven zijn.
Je NI blokjes zijn heel mooi. Leuk met dat rode accentje.
Ook je AWS blokken zijn erg mooi.
Veel plezier in Dordrecht.
Groetjes,
Greet

Supergoof zei

ik vind alles mooi hier, het is echt Genieten!
Weet je nog mijn rood-witte Nearly Insane?
Uhm,....
Daar zitten heel veel broderiestofjes in. Die zijn heel teer, en die tere stofjes hebben wat rood 'opgeslurpt' in de wasmachine.
Ik baalde als een stekker!!
Maar omdat de broderietjes over de hele quilt verdeeld zijn. De sashings en de cornerstones zijn ook van die stofjes, ziet het er nu eigenlijk heel mooi uit.
Ik ben er toch blij mee, da's een geluk bij een ongeluk.
Veel plezier vandaag!

Rita zei

Ook ik ben helemaal gek van rode lapjes en die worden ook in veel van mijn quilts verwerkt (ongewassen) en als de quilt af is gaan ze met colour doekjes in de wasmachine. En ik heb gelukkig nog nooit van bloedende lapjes gehad, maar misschien moet ik toch je voorbeeld gaan volgen. Gr. Rita

Yvonne zei

Heel leuk dat ietsiepietsie rood! Zo zie je maar dat blauw niet altijd helemaal blauw hoeft te zijn! Het geeft het iets folklorens zo. Prachtige blokken laat je weer zien zo bij elkaar! Fijne dag bij Willem!

Floor zei

De buren zullen wel denken.... "wat heeft die Juud daar nu een gekke was aan de lijn"?
Kan me voorstellen dat je bang bent dat rood afgeeft, dat doet het ook vaak.
In de quilt van mijn kleindochter (geheim project) zit heel veel rood met wit. Alles gewassen, en het heeft heel erg afgegeven, ook het paars, dus niets voor niets gedaan.
Ik heb zelf wel veel effen stoffen, voor mijn Amish quilts, ben er gek op en gebruik het ook vaak. Het geeft net de nodige rust in een quilt, dus vooral af en toe blijven gebruiken.
De blokken van de AWS zijn prachtig geworden, je bent lekker bij, nu weer wachten op de volgende.

Wilma zei

O, o, zal ik ook maar gaan wassen dan? Mijn NI wordt rood-wit. Eigenlijk dacht ik dat over te slaan....
Nou ja, ik denk er nog even over.
De solid rood staat in ieder geval heel sprankelend in dat blauw wit! Ik vind het mooi.

marianne zei

Nou effe wat werk maar straks geen verdriet.
Veel plezier vandaag !5699

Monica zei

Wat worden dat mooie blokken, en wat goed dat jij eerst gewassen hebt, dat schiet er bij mij vaak bij in, vooral als je later nog nieuwe lapjes tegenkomt en deze meteen gebruikt :-)

Nathalie zei

Wat een gezellige waslijntjes heb jij vandaag! Zelf heb ik een keer een donkerblauwe effen afwerkbies gewassen, ik had het gevoel dat het geen quiltstof was en dus voor de zekerheid... dat was maar goed ook! Soms doe ik de thee-proef (kopje met kokend water, lapje erin, als het afgeeft zie je dat direct) maar .... heel vaak vergeet ik dat! Gelukkig is het nog altijd goed gekomen, maar je weet maar nooit!

marianne zei

Haha, die cijfers horen er niet bij,was weer te vlug :-))2 2

Berna zei

Bij twijfel niet inhalen zei mijn moeder altijd. Met andere woorden, geen risico nemen. Stoer dat je je rode stofjes hebt gewassen. Nu kunnen ze met een gerust hart je burnt, ni of welke quilt dan ook in. Mooie eerste blokjes van je ni en helemaal bij met de aws. Goed op dreef vriendinnetje!
De verhalen over Dordrecht horen we morgen vast.
Fijne dag verder.

Diana zei

Ik was altijd. Zodra ze uit de quiltwinkel komen. Niet in de wasmachine maar in afwasteiltjes per kleur. Eerst een badje met azijn of zout om kleuren te fixeren. Daarna een badje met gewoon wasmiddel (soms gaat het bloeden dan pas gebeuren) en eventueel wordt dat herhaald.
En wat betreft die solids, da's puur een kwestie van smaak. In mijn eerste zat wel gewoon effen wit katoen, m'n tweede had marbles en sindsdien volgens mij geen solid meer. In het mooie boek van Di Ford lees ik op blz. 9 : "I have not used a plain fabric for probably the last 20 years. I believe that plain fabric makes your eye stop. Over the years some of my quilts have developed a more 'blendy' look to them, which you can achieve by using prints instead of plain fabric."
Ik denk dat ik het zelf gewoon moeilijker vind om een effen stofje te gebruiken al zal dat er vast ooit nog eens van komen. Sommige quilters maken kaarten van Toon Tieland bijv. na en dan "moet" je haast wel. Maak je NI zoals jij het wil, dat heeft tot nu toe toch nog goed uitgepakt voor al die andere quilts?
Succes

Craftluver zei

Ik ben net zo'n gek als jij! Vooral als het op rood aan komt! Net nieuwe lapjes alleen eens gestreken, bleek er eentje al te bloeden tijdens het strijken met stoom alleen! Die krijgt dus toch echt een sopje, goeie tip van die vanish! Gaat er nu ook bij! De lapjes zijn voor mijn Farmer's Wife quilt bedoelt, maar of ze alleen daarvoor gebruikt worden? Denk het niet! Hoe was WillenII?groetjes

Phyllis zei

Ik zie allemaal mooie dingen in deze blogpost, geweldig, hoor. Dat ietsiepietsie rood doet het super met dat blauw. Zelf ben ik nogal huiverig voor solids, die vragen zo de aandacht, maar op deze manier is het erg mooi.
Wassen of niet wassen? Ik doe het niet, gewoon, omdat ik er geen zin meer in heb, vroeger deed ik het heel braaf, werd er gek van, maar nu met die doekjes... mocht ik ooit een quilt moeten wassen (wat nog niet gebeurd is) dan koop ik maar een paar dozen met die doekjes en zie ik het wel...

Ageeth Dorsman zei

Heel verstandig, hoor Judith! Ik was altijd alles, om 3 redenen: controleren op doorlopen (per kleur in verschillende bakjes, echt enkele uren erin laten), de krimp is eruit en als laatste, ook niet onbelangrijk, de chemische troep, waarmee de containers worden behandeld, waarin de rollen stof van overzee komen (je zit er toch met je handjes aan en ademt het in). Je weet het, ik ben een pietlut, maar het werkt wel fijn en geruststellend zo. Enne... ik ben het er niet mee eens, dat solids zo essentieel zijn voor een quilt. Er zijn vele prachtige quilts, die er niet 1-tje in hebben zitten, en toch blijven boeien, als je ernaar kijkt.
Groetjes van Ageeth

Evelyne zei

leuk dat ietsje rood erbij! Ik ben ook met een blauw/witte bezig, maar hier en daar zit een tipje rood en groen.
Wat een mooie blokken heb je gemaakt.
Ik volg je pas en ben je blog verder aan het lezen voor mij inspiratie ten top!

Fijne dag bij de tentoonstelling.
Groetjes, Evelyne

Guusje, zei

Wat heb je een mooie was hangen. En een vleugje rood doet heel veel extras. Je blokken zijn mooi.

Marguerite zei

Wat een hoop moois laat je zien. En ik kom iedere keer weer tot de conclusie dat ik nog een heleboel moet leren. Eigenlijk rommel ik maar wat aan.
Je blokken vind ik super er ook zooooo netjes.
Groetjes Marguerite

Saskia Smit zei

Wat een mooie dingen laat je weer zien. Gelukkig ging alles in de was goed.

susana zei

Wat ziet het er mooi uit!
Die blokken zo strak, prachtig!
Gelukkig dat je rood niet is gaan bloeden en heeft je hart rust.
groetjes Susi

Ineke M zei

ik dacht even............zal ze toch voor rood gaan ;-))

groetjes Ineke

Sjoukje zei

Super, die rode accentjes! Ik houd daar ook erg van, net even afwijken. Eng he, afgevende stoffen. Ik was haast niets, gok er elke keer weer op, maar dan gaan er wel 6 colour catchers mee de was in! Alleen voor een van mijn nieuwste project met batiks heb ik alles gewassen.
De solids... ik heb ze haast niet. Maar ze kunnen inderdaad super mooi zijn!

ella zei

Ik vind het mooi hoor dat rood,blauw en wit. Heb het zelf ook gebruikt, alleen dan wel gebruikte/gewassen stoffen. foto:http://tinyurl.com/nbhord9 Niet jouw niveau van patchwork want het is mijn eerste " grote" quilt, maar ik ben er tevreden over.

Annie zei

Ik vind het helemaal geweldig dat kleine rode blokje in de ster, hij straalt helemaal!
Groetjes,
Annie

jolanda zei

Pas maar op want voor je het weet maak je ineens toch weer hele rode blokjes. Ik doe dat zelf tenminste... ik wil wel eens graag een quilt in een andere kleur dan blauw, maar iedere keer kom ik toch weer bij de blauwe lapjes uit. ;-))

betty prins zei

Wat een mooie lieve NI blokken zijn het geworden!! Heel verleidelijk..