woensdag 27 augustus 2014

Stonefields

Het is weer Stonefields tijd! 
Heerlijk. 
Deze quilt heeft iets magisch, 
de blokjes zijn zo afwisselend dat het verslavend is om mee bezig te zijn. 

Zeker niet zo moeilijk als de Dear Jane,
 minder priegelig, maar onderschat haar niet! 
Er zit behoorlijk wat applicatie in. 
En dan kun je helemaal los op needleturn, 
je kunt ‘eilandjes’ gaan bouwen, 
je kunt je helemaal mesjogge rijgen, 
maar het kan ook met appliquick en Glue-baste-it.

Op zijn Juuds gooi ik alles door elkaar, 
dat komt omdat ik het zo leuk vind om 
verschillende dingen te proberen.

Kijk;

DSC04544

zo begon ik maandag met blokje 35 en 36 “Imogen's Sunburst” 
(voor al diegene die nog moeten wachten op het patroon moeten mij dan maar geloven dat dit blokje werkelijk zo heet)

In Imogen's Sunburst zitten cirkeltjes van een centimeter, 
en dat is toch echt wel pietepeuterig hoor.

DSC04545DSC04546

Met de appliquick stokjes en sewline lijm maak ik er mooie cirkeltjes van.
Pak vervolgens mijn Stonefields map erbij.
Helemaal KEURIG GEORDEND! 
Elk patroontje zit in een insteekhoesje, 
en dat komt NU goed van pas.


DSC04547DSC04548

Mijn ondergrondje plak ik met een cellotape-je 
OP de plastic insteekmap.

DSC04549DSC04550

Het stofje schijnt door en nu kun je precies zien waar
de patroondeeltjes "thuis" horen.
Nu komt de Glue-Baste-It van Roxanne op tafel.
Achter elk blaadje zet ik hele kleine drupjes lijm 
(speldenprikjes).
Die ienie-mienie-druppels druppel ik op de stof!

Vervolgens lijm ik het patroondeeltje op de stof.
Nu heb je alles heel nauwkeurig over genomen.
Met mijn reisstrijkboutje van de Blokker
 strijk ik alles nog even lekker plat.

Het blokje zit nu "naai-klaar" in elkaar. 
Voor het appliqueren heb je nu ook geen speldjes meer nodig!

Is dat handig, of is dat handig?
Wanneer alles gedaan is,
knip ik de achterkant weg,
haal de H250 er achter weg,
en klaar is Juud.
De H250 laat ik overigens mooi achter 
die kleine rondjes zitten  hoor.
Daar voel je helemaal NIETS van.
Je gelooft me niet?
Ok, dat is prima.
Maar pak dan nu eens een stukje H250 
en frommel dat eens tussen je handen.
Gedaan?
en soepel of soepel?

DSC04553DSC04554

Nu hoor ik je denken; 
"Hum een keer die oh-zo-handige-lijm gebruikt 
en dan zit het tuitje vol met lijm......... 
die lijm droogt op zodra ik klaar ben met lijmen......
Kan ik het daarna nooit meer gebruiken"

Daar hebben ze bij Roxanne over nagedacht:
Ik hoop dat je het zien kunt, maar er zit een 
plastic-je helemaal tot in de pot in het tuitje.
Roest niet, wordt niet vies, plakt niet,
het enige wat het doet is het tuitje VRIJ van lijm houden!
(niet het plastic-je kwijt raken!
en dat is voor mij weer een hele uitdaging, maar
so far - so good)

NATUURLIJK doe ik het niet ALTIJD zo.
Sterker nog, wanneer je naar de Volgende Imogen's Starburst kijkt zie je dat ik ook hier de blaadjes heb vast-ge-glue-baste-it,
maar dat de cirkeljes niet zijn ge-appliquicked.
Deze ga ik met de needle turn vast zetten.

WAAROM?

Omdat ik het nu eenmaal leuk vind om 
verschillende technieken te gebruiken.

DSC04556DSC04557

En zo knutsel ik nog even door.
Inmiddels zijn er 11 blokjes klaar.
Die kunnen straks mee naar
NEW ENGLAND!

Dan heb ik een mooi werkje voor onderweg!

DSC04555

en mijn appliquick stokjes?
Die zitten weer netjes in hun leren insteekhoes.
Heb ik laten maken bij de schoenmaker uit een reepje leer!
Het was een hele klus voor hem,
maar oh wat ben ik er blij mee.

Nou dat was 'em weer.

Tot Blogs,

Juud

27 opmerkingen:

Phyllis zei

Netjes hoor! Ik heb dat H250 nog nooit gebruikt, maar - niet als jij - vind ik het leuk om verschillende technieken te gebruiken, dus dat ga ik eens doen. Ik heb nog een ouder flesje van Roxanne in gebruik (je doet er zooooo lang mee) daar zat niet zo'n plasticje bij, ik word inderdaad gek van dat verstopte dingetje. Ik draai nu maar de dop eraf en gebruik een sateprikker om een druppeltje lijm aan te brengen. Mooi mapje voor je stokjes!

Lida zei

Wat een mooie blokken worden dit en leuk zoals je alles hebt voorbereid! Gaaf etui van leer, heb ook nog leer liggen en een naaimachine met leernaald, dus ga maar eens knutselen! Fijne dag
Lida

Elisabeth zei

Inderdaad zag het er heel handig uit allemaal...en ben ik min of meer om, dat word dus kopen! Het zijn prachtige blokjes. Groetjes en een fijne dag!

Inge zei

Wat een leerzaam blogje! Ik heb het met veel plezier gelezen en herinnerde me ineens weer dat ik die plakspullen ook heb, maar nauwelijks gebruik. Dit is dus een echte eye-opener voor mij. Het volgende mandje ga ik op deze manier maken want dat geklooi met die applicatie speldjes irriteert me steeds meer.
Ja en dan jouw mooie Stonefields quilt. Als geen ander weet je mensen enthousiast te krijgen met je verhalen en mooie foto's. Ik voel mijn verzet tegen weer iets nieuws langzaam afbrokkelen😏

Yvonne zei

Wat leuk al die technieken en allemaal zo netjes! Mooi hoesje heb je laten maken.

Vlijtige Handjes zei

Ik hou ook van verschillende technieken. Met de glue heb ik een soort haat liefde verhoudimg. Pak hem steeds weer want het is fijner dan spelden maar ben denk ik toch te scheutig met de druppels. De H250 lijkt me wel wat. Freezerpaper vindt ik maar onhandelbaar. Kan het niet zo lekker samenknijpen. Ga ik ook eens proberen. Dank je wel voor de inspiratie. Oh ja en de blokjes.....slik!

Kleine Vingers zei

Wat netjes en handig voor op reis al die voorbereidde blokken. Het wordt vast een hele mooie quilt.
Groetjes Aurora

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Dank je wel voor je duidelijke uitleg. ook ik heb het H250 uitgevonden, we hebben het aan de rol besteld en intussen staat het hier klaar voor gebruik.
Heerlijk om je blog te lezen, ik denk dat ik het even opsla op mijn persoonlijke dinges. Ik weet niet hoe dat heet maar je snapt me wel.

dank je wel weer.

doeg
Wietske

Else zei

Dank Juud, heel leerzaam blogje! Juf zijn gaat je goed af, fijne zonnige dag. Knuffel van mij

Berna zei

Je gaat weer razend snel. Duidelijke uitleg en wat geordend!

carina zei

Ja dat dacht ik ook wat een orde in de chaos!!! En wat een technieken het blijft zoeken naar de juiste voor je zelf. Maar je bent goed voor bereid kleine 8 uur vliegen je hebt geen tijd om te eten.

Greet zei

Dank je voor het leerzame blogje. Heb weer veel bijgeleerd. Je blokjes zullen erg mooi zijn. Een vraagje, is dat H250 hetzelfde als scheurvlies of is dit nog iets anders. Je weet, ik ben een applique-leek :)
Groetjes,
Greet

Dientje zei

Handige tips weer. Op deze manier is het voorbereiden ook al een feest. Nu nog de afwerking, dat wordt vast erg mooi. Het hoesje voor de apliquick is ook een idee. Bedankt. Fijne dag. Dientje (dientjes.blogspot.nl)

Rita zei

Ja op deze manier werk ik ook met kleine onderdelen om te appliqueren, gaat prima en naar mijn idee sneller dan alles omrijgen.

Merian zei

Mooie uitleg, ik gebruik ook de H250, moet hem alleen niet vergeten dat ik het heb.

groetjes Merian

Marina Brito de Campos zei

Dankjewel voor de handige tips! Ik ga ook maar eens naar de schoenmaker!

Floor zei

Wat leuk is dat toch, dat er zoveel verschillende methodes zijn om iets te naaien.
Met zulke kleine rondjes gebruik ik die plastic ronde malletjes die te koop zijn in een pakje met heel veel verschillende maten.
Stofje uitknippen, even rijgen, aantrekken, strijken, malletje er uit en naaien maar.
Ook heel handig. Maar uiteindelijk zoek je en zoek je en vindt je eigen manier. Maar altijd leuk en leerzaam om te zien hoe een ander het doet.
Fijn dat je zo'n plezier hebt in deze quilt.

Wilma Kuin zei

Wat een prachtig verslag om te lezen!! Leuk om te zien hoe jij de blokjes al voorbereid voor later,...

Annie zei

Enig Juud, weer een hoop geleerd vandaag !

Groetjes,
Annie.

jolanda zei

Handig je tip over de plastic insteekhoesjes... dan kun je inderdaad mooi zien waar de deeltjes precies moeten komen. ;-)
Zo'n verstopt lijmtuitje voorkwam ik altijd door er een kopspeld in te steken. Dat had ik weer van mijn moeder en het werkte prima.

Alie zei

Wat een mooie blokken en wat een leuke uitleg. Ik krijg ook helemaal zin in de Stonefields. Maar ik heb besloten daar nog even mee te wachten, want ik vind de BOM wel erg aan de prijzige kant. Jammer, maar helaas.

Hermie zei

Heerlijk telkens weer een andere techniek .Dat houdt het ook leuk en bij het ene past dit en bij het Ndere dat. Hoofdzaakmis dat heg naar je zin wordt.

Sis Voorn zei

Bedankt voor de lijm tip ! Die kende ik nog niet... Lijkt me handig ;)

quiltsathome zei

Goede uitleg en een leuke tip voor het hoesje. Bedankt !

Marijke zei

Het blijft leuk het voorbereidend werk voor het appliqueren als ik het zie dan denk ik wil ik ook weer!
Veel prikplezier,
groetjes van Marijke

marianne zei

Ga de lijm ook eens proberen.
HetFloriani vlies is al super,dat je dit nou niet gebruikt ?

Jantine zei

Ken je de methode met hittebestendig mallenmateriaal en dan met beetje stijfsel je naadbreedtes omstrijken? Moet je ook eens proberen!