woensdag 23 april 2014

Scheurvlies

IMG_3098IMG_3100
Nearly Insane, 
het ‘ergste blokje’ zit al helemaal in het begin. 
Blokje nummer 18, met 229 stukjes. 
TWEE HONDERD EN NEGEN EN TWINTIG! 
In een blokje wat 6” meet. 
Dat zijn HEEL VEEL erg KLEINE stukjes.

Adem in adem uit!

Ik zie het niet zitten om dit blokje in ‘een keer’ te maken. 
En met het scheurvlies hoeft dat ook helemaal niet. 
Trouwens dat hoeft natuurlijk ook niet met freezerpaper, 
paterno plaat of wat jij ook lekker vindt om mee te werken.

Ik ga deze quilt helemaal met het scheurvlies van Stitchers Inn maken.
Het is soepel, hoef ik de blokjes niet
meer om te tekenen met potlood,
anders dan freezerpaper blijft dit vlies super goed
zitten. Kan ik lekker langs het vlies naaien,
past het altijd super goed,
en krijg je een mooi strak resultaat.

Ik begin met het tekenen van een klein hoekje, slechts 15 stukjes.
Nadat ik alle patroondeeltjes genummerd heb!

IMG_3101IMG_3102

Ik teken en knip en leg de genummerde stukjes vooral weer uit.

IMG_3105IMG_3106

Dan teken ik ook het middenstuk onder, 
en de hoek rechts onder. 
Dan is dat maar vast gedaan en ik had nog een restje vlies over. 
Om deze al getekende stukjes niet kwijt
te raken plak ik ze met magic tape in het boek.
Magic tape laat ook heel makkelijk weer los namelijk.

 Met de ‘add a quarter’ liniaal, waar het scheurvlies mooi achter blijft haken, is het super gemakkelijk om er een naadtoeslag aan te tekenen.

IMG_3112IMG_3116

Wanneer alles geknipt is, kan de hele boel aan elkaar.

IMG_3117IMG_3123

nou ja, ‘hele boel’ de ‘hele weinig’ 
want het is en blijft klein. 
Mijn ervaring is dat juist het scheurvlies het lapje wat stevigheid geeft,
 en de kwart inch naadtoeslag wat houvast. 
Ik heb, toen het hoekje in elkaar zat, wel naadtoeslag afgeknipt.
 Want al die naadjes ‘straks’ met het quilten is ook niet prettig natuurlijk!

IMG_3125

Klaar! Nu die andere 215 stukjes nog!!!

IMG_3127

En dit is hoe groot het hoekje werkelijk is 
1 6/8 “ in het vierkant.

IMG_3128

Dan de FLORIANI, 
dit is een strijkbare versteviging achter borduurwerken of stoffen. 
Het mooie is, is dat de Floriani ook uitwast. 
Er blijft, nadat de quilt gewassen is, een klein restje achter.
 (wanneer je googled op Floriani kom je uit bij Hergarden in Nederland)

IMG_3096

Met een malletje van paterno-plaat teken ik de 
eieren op de stof kant van de floriani. 
Ik zet daar gelijk een klein vinkje op zodat, 
wanneer ik ga strijken, 
ik niet nog een keer hoef te kijken wat de strijk kant is en wat niet.
 Hiermee voorkom ik vastgeplakte toestanden op mijn strijkbout.
(en blaren op mijn vingertoppen!)
Want, hoe stom ook, ik pak het geplakte dan gelijk van 
mijn strijkbout!
Auw!

IMG_3129IMG_3114

De floriani strijk ik op de stof, 
en vouw ik later met de appliquick stokjes de naadtoeslag om.

IMG_3138[1]

En inmiddels zitten er al heel wat eitjes op hun eindbestemming! 

Tot zover, ik ga eieren vast zetten!

Fijne avond,

Tot blogs,


Juud

34 opmerkingen:

Annelies zei

Ben ik blij dat ik dat N.I. blokje al heb gedaan. Toch blijft hij stil in een hoekje liggen...

Yvonne zei

Over uitdagingen gesproken! Daar is een DJ blokje niets bij! Engelengeduld....dat zal je nodig hebben! gelukkig als tussendoortje van die leuke eieren maken, ziet er mooi uit! Ik ga ook een paar steekjes doen!

Nathalie zei

lekker priegelen he, ik vond het heerlijk! En ach... al die kleine stukjes... maar er zijn veel lastigere blokken bij met veel minder stukjes, hihi! Straks vind je deze nog saai hoor, geloof me maar!

Anoniem zei

Wat een kleine blokjes!! Ik ben nu ook met een blokje van de dear jane bezig met heel veel kleine stukjes. Ik had bij stitchers inn gekeken voor jouw scheurvlies, helaas is het uitverkocht, maar ik het zeker uitproberen!!
Groetjes ester ( vrijdag ochtend bij wietske)

Anoniem zei

Nog nooit gewerkt met scheurvlies of id-heb het altijd gewoon aan elkaar genaaid.
Bij het strijken met plakvlies,leg ik er een velletje bakpapier tussen zodat als ik toch de verkeerde kant heb gepakt,het vlies niet aan de strijkijzer blijft plakken.Je strijkijzer blijft zo ook veel schoner.
Succes met je NI blokjes!
gezellige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

sylvia zei

meid meid, wat een gepriegel!!
heel veel succes!!!!

Carin zei

Wat een pieperdepiep stukjes !!

Leuk je tutorials !

Marguerite zei

Dat zijn echt heel veel kleine stukjes. Pfff... Je moet dat blokje niet maken als je hooikoorts hebt op een stuifmeelheftige dag. Dan nies je alle stukjes zo door elkaar...
Groetjes Marguerite

Grit zei

Oh..wow.... so tiny, so fantastic !!!!!

Noa zei

Ik heb het scheurvlies ook meegenomen bij Carmen,maar er is een maar bij mij haha als je het scheurvlies eraf haalt staan er dus geen lijntje op getekend hoe kan ik dan zien hoe het aan elkaar moet ik bedoel dan blokje aan een ander blokje

groetjes

Floor zei

Ben er helemaal stil van... zit hier voor me uit te staren... wat een kleine stukjes zijn dat, en zo veel.
Dat allemaal aan elkaar en dan heb je geen quilt, nee je hebt dan een klein blokje....
Petje af voor je geduld hoor.
Ben wel blij voor je dat dit het moeilijkste blokje is van de quilt, kan de rest alleen maar meevallen :-)
Al met al weet ik nou nog niet het verschil tussen scheurvlies en plakvlieseline.
Veel plezier met de eieren.

Sis Voorn zei

Het blijft lekker spul,dat vlies...
Komt wel goed met die stukkies !

Hermie zei

Wat een mooie sterrenrand, die heb ik bij mijn lonestar (zonder eieren)ook gemaakt.
Die kleine stukjes zou ik dus in rijen als paperpiece naaien en dan de rijen aan elkaar naaien, zo zie je maar weer ieder werkt op zijn eigen manier.

Berna zei

Het is een gepriegel maar wordt een leuke quilt.
Prima uitleg over de vliezen!
Succes met de volgende tig....stukjes insane.

conny's quilts en creaties zei

Joh als je toch op vlies naait kun je toch net zo makkelijk de rijen driehoekjes dmv paperpiecing maken,en dan die rijen aan elkaar zetten. Scheelt een hoop knip- en teken werk. Verder ziet het er mooi uit, leuke kleuren kies je steeds voor je projecten.

Rosa zei

Such a tiniest and beautiful block.Thanks for the tips!!.

Inge zei

Nou Juud, wat een heerlijk leerzaam blokje. Het scheurvlies heb ik vorige week besteld bij Carmen, maar is op. Duurt nu nog een week ongeveer.
Nu nog achter die lineaal aan, lijkt me ideaal. Dan Floriani goed bestuderen en kijken wat ik daarmee doe.
Bedankt hè!

WOLfje zei

Sjonge! Maar dat gaat wel mooi worden!

Else zei

Meid om Insane van te worden zo'n blokkie maar zo te lezen ga jij fluitend door hihi. Je eitjes zijn mooi geworden rand ziet er TOP uit. Fijne zonnige dag Zwaai zwaai Else

Ans zei

Wat een mooie duidelijke uitleg! Ik zit te bedenken, word het blokje dan niet veel dikker met dat scheurvlies?

Hubertine zei

OMG wat een gepriegel maar wat een mooie oplossing! Wie weet ........ zal ik ooit aan de NI beginnen?? Het ziet er prachtig uit!

Hilde zei

Dat blok heb ik nog niet gemaakt... vreesde complete insane te worden :-). Je beschrijving heb ik heel aandachtig gelezen en ik zal me er toch eens aan wagen!

Judith zei

tja, zo'n blokje bezorgt mij dus angstaanvallen en ga ik er niet aan beginnen :0) wat fijn dat je even uitlegt over scheurvlies en floriani!! succes met de andere mini stukjes :0)

Annie zei

TWEE HONDERD NEGENENTWINTIG stukjes, dat is wel even iets anders dan de D J, veel succes!

Groetjes,
Annie.

Dineke zei

Oef wat veel kleine stukjes. Veel plezier met het maken

Marja zei

Dank je voor de duidelijke uitleg van het scheurvlies.
Misschien ga ik me dan toch nog eens aan die NI wagen.

Heel veel plezier weer morgen met de volgende ploeg Jane-o-fielen, zou er zo weer bij willen zijn:)

Groet,

marianne zei

Ergste blokje heb je gehad :-)))

Kathinca zei

Ik krijg al kortsluiting als ik alleen al aan een blokje met zoveel stukjes denk! Nearly Insane zegt toch wel wat. Maar wél mooi.

Patricia zei

Poeh wat een gefriemel,succes hoor.
En bedankt voor je warme reactie, we zijn heerlijk aan genieten.
Groetjes Patricia

martine zei

wow dat zijn wel heel veel hele kleine stukjes.
Wel heel leuk om dat voor elkaar te krijgen :-)
Dank je wel voor je reactie, we genieten nog even door in deze prachtige provincie.

quiltsathome zei

Oh, wat is die NI toch een gepriegel. Maar hij ziet er wel erg mooi uit ! Maar ik hou me voorlopig toch maar even aan de DJ.

Craftluver zei

leuke tip dat vlies! Ben ook bezig met de NI tussen de bedrijven door, maar nu eerst mijn bijna affo Dear Jane afmaken dan mag de NI verder! Denk dat ik dan gelijk dit blokje 18 even maak, dan is dat moeilijkste uit de weg he! Gelukkig vindt je het nog leuk!

jolanda zei

Hoe kom jij toch aan al die handigheidjes? Ik ken dat scheurvlies eigenlijk niet en floriani ook niet maar het ziet er allemaal heel handig uit dus dat ga ik onthouden!! :-))

Martine zei

Chapeaux, meer dan 200 stukjes. Ik een vind een DJ blokje met meer dan 25 al een uitdaging.