maandag 22 januari 2018

Tea Dye stof

Ik ben begonnen aan een nieuw
project.
Project 'foto'.
Op instagram, facebook, whatever
kom je de mooiste quilts tegen.

Werkend in een quiltwinkel ook.
Makkelijk stempeltje
met uitwisbare inkt.
Stempel, stempel, stempel.......

Oh kijk eens,
leuke mallen van Mary Newman.
Een vorm die mij gewoon pakt!

Als ik nu een middenstuk van hexagonen,
en een rand van Newman mallen,
dan..........
dan...........
Kom ik een foto tegen,
met precies die vormen!

Heb ik 'ineens' een leuke quilt.

Geen idee hoe groot,
wat ik wel weet is dat ik lekker repro wil.
De bruinen, blauwen, roze, okergele,
streepjes,
bloempjes,
ruitjes.

Het is heerlijk grazen door de bakken heen.
Vorige week op het quilt weekend had
Petra ook mooie lapjes bij zich.......
teken, teken, stempel stempel.
La-di-da hoe simpel kan het zijn.

Maar dan mijn achtergrondlap,
TE WIT was het oordeel.
Niet VIES genoeg.
Tea Dye.



Tea Dye? Tea Dye? hmmmm.
tot vrijdag,
ik had nog 10 minuten......
waarom het dan in 10 minuten moet?
GEEN FLAUW IDEE.

Voor jullie kijk ik WEL eerst op internet om te lezen
hoe ik het eigenlijk had moeten doen......



Dat van het zout, heb ik ooit gehoord, maar niet gedaan.
Azijn wel! Dat doe ik ook in de wasmachine, 
om kleur te fixeren.


Lekker wat thee zakjes in de gootsteen!


Het stukje wat ik al af had moet er ook aan 'geloven'.

En omdat er maar een manier is om er achter
te komen of het wat wordt.......


Gaat het hup in een keer in de gootsteen,
snel een foto
en nog sneller er weer uit!
Dit gaat SUPER SNEL!

 De lap die ik heb is 1 1/2 meter,
en die tien minuten....
Hup in een keer erin!

Daarna nog een keertje in de was,
want ik zou toch niet willen dat de lap
later nog thee gaat afgeven.

Het resultaat?
Nou ik ben DIK tevreden.

Heb jij al eens ge-tea dyed? 



Geen idee of jullie het kunnen zien,
maar het is nu een mooie beige lap
geworden. 
Dik, maar dan ook DIK tevreden
met het resultaat.


Ook Summer School komt dit weekend aan bod.
Het is pas op 2 en 3 juni aanstaande, 
maar dan moet je er wel tijdig mee aan de slag.
Gerda is ook begonnen, 
leuk om straks onze keuzes te zien!

Het is toch altijd weer een 'dingetje'
om leuke stofjes uit te zoeken.


Een Feedsack met een Dutch Heritage,
old meets much older!
Maar ook dat gaat prima.


Een lekkere moderne bruine stip tegen een 
repro! Nee, dit is geen modern lapje!
Hoewel je het makkelijk zou kunnen denken met dat
gekke blauw met rood/zwart/witte stipje!


Ja helemaal tevreden!
Dat komt later weer aan bod, 
eerst nog wat anders.


Tea Party,

werken met een liniaal (quick curve ruler) die nog zo 'nieuw' 
is moet ik echt even een moment hebben
om mij erop te kunnen storten.
Zondag was dat moment er!


Eerst de lappen nog eens uitleggen,
en dan wordt er gesneden,
gesneden, opgelet, en nog meer gesneden.


Volgens het patroon gaat het op de naaimachine,
maar ik kies uiteindelijk toch voor de hand.
Nog een zijkant en dan is de eerste
van de vier cirkels voor maand 4
klaar.

Zo heerlijk wanneer er van alles is
voorbereid.


Sjaak blaast dit verhaaltje uit!
Hij is weer terug in de bench,
hij heeft problemen om zijn plas op te houden.
Nu blaft hij ons (lees Frans) wakker
en komen we niet meer beneden
waar we eerst
'vergissinkjes' op moeten ruimen!

Fijne week allemaal!

Tot blogs,

Juud


Remember; Better finished than perfect!




14 opmerkingen:

Phyllis zei

Ach die Sjaak, lieverdje, heb iets met oude hondjes, zo dierbaar, geef hem een knuffeltje van me.
Heel spannend je tea dye verhaal, is idd goed gelukt zie ik, fijn!
En die ronde ruler heb ik ook, wil dat altijd nog op de machine uitproberen, dat was mijn doel toen ik hem kocht.... maar ben al niet zo'n held op de naaimachine... dus denk dat ik er nog vaak naar zal kijken voordat ik zelf zo'n spannend avontuur aan ga. Fijne week!

Else zei

Vrolijk lapjes blogje ik ben natuurlijk heel benieuwd naar je nieuwe project! En kleuren met T heb ik ook al eens gedaan altijd weer een verrassing wat er uit komt. Fijn dat het er goed is uitgekomen bij je, kan je weer verder prikken stempelen. Zwaaizwaai

Annelies zei

Rooibos geeft ook een mooie warme kleur. Ik doe bij de thee een flinke schep zout voor fixatie. Goed warm strijken als de lapjes bijna droog zijn.

Annemiek zei

Heerlijk zo een werkweekend, helaas was visite weekend voor me. Ook gezellig hoor en meteen gecombineerd door een bezoek aan het Princessehof Keramiekmuseum in Leeuwarden. Toch nog een paar molentjes gemaakt voor de Twin sisters. Ach die Sjaak voelt zich ook vast hulpeloos gaat hij blaffen omdat hij moet plassen. Toch een groot zindelijkheid gevoel. Veel plezier met je lapjes. Lieve groet, Annemiek

Inge Slaats zei

Wat een heerlijk productief weekend had jij. Ik zie zo veel leuks. Je lap is mooi geworden van het tea-dryen, perfect kleurtje.
Waar ik helemaal blij van word, is het stukje over de Tea Party cirkels. Wat ben ik blij dat het met de hand kan. Ik zag er zo tegenop om met de naaimachine aan de gang te moeten. Ik kijk nu tenminste weer met plezier uit naar deze BOM. Dat was de afgelopen weken wel anders na het lezen van een stukje van Shirley op FB 😜

Kleine Vingers zei

Ben erg benieuwd naar je project. Fijn dat de tea dye goed gelukt is. Leuke kleuren voor de tea party.
Ach oude hondjes, toch handig dat hij nu blaft dan kan hij naar buiten en hoeven jullie minder op te ruimen.
Groeten

Marja zei

Heerlijk verhaaltje weer. Net die laatste 10 minuten nog beginnen aan verven, haha. Maar prachtig uitgepakt toch.
Ik ben ook aan de hexen.
Aachg die arme Sjaak, bejaard hondje.


Groet,

BezigeBijMirjam zei

Ach die arme Sjaak. Een oud heertje wordt ie. Of is ie. Veel activiteiten Juud bij de verschillende quiltprojecten. Het lijkt goed gelukt op de foto, jouw tea dye. Altijd fijn om onderdelen voorbereid te hebben. Dat neemt weer makkelijk mee naar een Bee of zo. Dat doe ik ook graag, voorbereiden. 🤗

Floor zei

Je bent lekker bezig Judith. Dat is als het om quilt-projecten gaat ook alleen maar leuk.
Heb ook eens stof geverfd met thee. Net als jij, heet water, theezakjes, wachten tot het water afgekoeld was (of koud water er bij) en hup de stof er in.
Als je de quilt vaak wast wordt het wel weer wat lichter zag ik, maar de meeste quilts was je niet vaak toch?
Ach, die arme Sjaak met zijn ongelukjes. Hopelijk hoeft Frans er hooguit maar 1 x per nacht uit.
Bij de dierenarts hebben ze wel een medicijn voor incontinentie wat best een tijd helpt. Had het ook voor Terra.
Later heb ik haar geleerd om op een incontinentiematje te plassen in de nacht.
Dat had ze heel snel door, en makkelijk opruimen.
Groetjes,
Floor

Yvonne zei

Wat naar voor Sjaak.... net als voor ons mensen zijn die laatste maanden of jaren soms niet eenvoudig. Allerlei ongemakken van de oude dag.....
Lekker bezig geweest met de thee, ik heb het ook al een paar keer gedaan en vind het super! Ben benieuwd naar je vorderingen.

Anny zei

Ach, die arme Sjaak! Die teddydekentjes kunnen niet in de droger. Dus heb je vast en zeker altijd wel wat hangen om te drogen...
Mooie stofjes. Ben gek op al die zomerse kleurtjes.

Ineke zei

Tea Dye, nee, nog nooit gedaan, maar binnenkort moet ik er aan geloven. Alleen wil ik niet alle gekleurde lapjes, die er ook aanzitten ook zo in de thee gooien. Dus denk ik erover oom het voorzichtig te spray-en en fixeren.
Resultaat ga ik een blogje over schrijven.
Groetjes, Ineke

Anoniem zei

Tuter de tuut, wat een bezig blogje. Ik word er helemaal door aangestoken. Maar eerst ga ik een kopje thee drinken. Dag lieve oude Sjaak, blijf maar lekker luieren op je warme kleedjes.

Evelyne zei

Tea dye, ja ik doe dat vaak met mijn borduurlinnen. Ik verf het ook wel eens met uienschillen , dan wordt het gelig zelfs als je het met rode uienschillen doet wordt het geel, dat vind ik zo verbazend, want als je zo'n rode ui pelt heb je wel rode handen. Bij jou is het goed gelukt!
Leuke lapjes zie ik weer voorbij komen!

Geef Sjaak een knuffel en fluister in z'n oor dat hij nog even volhoud.

Lieve groetjes,
Eef