woensdag 7 december 2016

Quilten

"Je kunt mij opsluiten zo lang ik maar kan quilten".
"Oh nee, patchen is leuk, maar quilten........."
En hoe doe je het eigenlijk?
Quilten in een ring?
Quilten in een standaard?
Quilten zonder iets, gewoon zo op tafel?
Quilten in een quiltraam?
Quilten met een aunt Becky of quilten met een champignon?
Of misschien wel op je vinger (brrr)
En met wat voor een vingerhoed?
welk garen en wat voor een naald?

Er wordt op vreselijk veel manieren gequilt. 
De een vindt het geweldig en een ander griezelt ervan. 
Soms lees je dat de quiltpolitie langs is gekomen en van mening is
 dat de steekjes niet klein genoeg zijn of dat er 'geregen' wordt. 
Who cares? 
Zolang jij er blij mee bent! 
Dat is het enige wat echt telt. 

Of ik het UBER leuk vind?
Momenteel wel!
In de ban van de Irish Circles.
Echt helemaal.
En net als het mij met het patchen vergaat, 
zo vergaat het mij ook met het quilten.
Ik ONDERSCHAT het werk dat erin zit!
"Appeltje-eitje" "easy-peasy", 
steekje hier, draadje daar, nog even hier in de ditch..... 
Totdat je met (in mijn geval) quiltring op schoot zit........
Dan gaat er ineens heel veel draad in een klein stukje quilt......
En als AL dat draad erin zit lijkt 
het helemaal NIET op te schieten.


Als eerste struikel ik over het middenstuk.
Overal EVEN langs.
Er is niks "evens" aan!
Hele series 'Escape to the country"
worden al quilten gekeken of moet ik zeggen
"beluisterd' 


Wanneer ik bij de "crow" ben 
(die je naar je geliefde brengt)
heb ik allerlei mooie gedachten.
Gedachten aan een quiltreis met mijn LZ'tje.

Ook bedenk ik mij hoe ik jaren geleden aan het 
logeren was bij een quiltvriendin en wij avonds naar
(klikker de klik naar de trailer)
heb zitten kijken!

Kijk hoe heerlijk is het dan om met een draadje
langs zo een applicatie te gaan!



Tevreden kijk ik mijn cirkel nog eens rond.
Mooie vogels,
lekkere bessen,
prima.
Kom maar op met die cirkels.


Zoveel zijn het er niet.......
"Appeltje eitje"
(ernstig gevalletje van onderschatten......)


Hmm 36 in totaal en vier hoeken.
Best nog een dingetje.
(ah ha, toch nog een beetje verstand!)


Op de hoeken van elke cirkel zit een harten krans.
Het is een "weddingquilt" en zijn heel
veel en dan nog meer harten zeker op hun plaats.

De eerste ronde met cirkels rond het middenstuk is klaar.
Nu de grote rand met 20 cirkels en
die vier hoekpunten.
Ik weet dat ik nog Weken en Weken bezig zal zijn.


Maar na die weken cirkels volgen en 'maar' drie randen.
En weer denk ik;
"hoe lastig kan het zijn?"

(hardleers!)


Ach wat maakt het uit?
Helemaal NIKS.
Ik geniet van elk steekje.

Mijn quilt juf Laura Strating heeft ooit tegen mij gezegd 
dat het laatste steekje net zo leuk moet zijn als het eerste!

En ik?
Ik vind het super leuk!
En jij?


Tot blogs,

Fijne woensdag allemaal,


Juud


Speciaal voor Annemarie weer om 06.30 uur!

Remember;
Het laatste steekje moet net zo leuk zijn als het eerste!


25 opmerkingen:

Phyllis zei

Wat mooooooi weer! Dat quilten maakt het toch echt af he....? Ik vind alles leuk: quilten, patchen, appliceren, machine, hand, echt alles behalve de quiltpolitie, die heb ik hier nooit binnen gelaten, buh.
En dat onderschatten dat herken ik wel, daarom liggen er hier ook zoveel wips en ufos. Daar wil ik nog wel eens een oplossing voor vinden.
Geniet van je quiltwerk!

Ada Plouvier-Kopitopoulou zei

Fantastisch! Ik onderschat ook al het werk met het in elkaar van de stukken, het quilten, noem maar op! Mijn hand quilting gaat met hele grote steken. Ik heb geen geduld voor de klassieke ini-mini steekjes. Maar... ik vind het wel prachtig bij anderen.

Gerda Hartman zei

Het is soms echt doorbijten, maar als je klaar bent, is de voldoening zo groot. Ben de Stonefields aan het door quilten en ik moet zeggen dat het niet mee valt. Heb eigenlijk een te zware tussen vulling, voor mij dan, dus best een hele lap op schoot. Ik quilt zonder ring, heb het opgegeven hoor. Zat altijd te vechten met dat ding. Heb er nu meer plezier in, maar het vordert maar langzaam. Heb deze winter er 15 van de 121 door gepit. Nog heel wat te gaan dus, maar ik hou vol. De jouwe wordt ook heel mooi weer.

Rita zei

Wat wordt het mooi en ja mij mogen ze ook opsluiten, als er maar patchwork of quiltwerk is. Zo herkenbaar allemaal, maar heel fijn, wat hebben we toch een leuke hobby. Fijne dag. Gr, Rita

Else zei

Val niet van je stoel maar ik ben zowaar in een ring aan het quilten. Heb quiltgaren van aurifil ontdekt heerlijk om mee te werken. Wie weet is er nog hoop voor mij die quilten echt het minst leuk vond. En die quiltpolitie die kan de voordeur in en dan met de zelfde vaart de achterdeur weer uit LOL.

Geniet van je steekjes je cirkels worden schitterend
Zwaaizwaai fijne dag

Anoniem zei

Wat mooi lieve Juud, en nog( waarschijnlijk van voor de 'Ted' cursus al )perfect! Groetjes buurmeisje Carine

Elsbeth zei

Mooie cirkels en heerlijk dat quilten! Ik heb me op machinaal doorquilten gestort en geloof me, ook dat is een vak apart. Het vergt heel veel oefening. Maar met mijn nieuwe machine en tips gaat het nu geweldig! Leuk om straks de verschillen te zien tussen handgequilt en machinaal gequilt. Ook daar zijn veel meningen over - laat iedereen doen wat hij zelf het leukst/mooist/fijnste vindt! Groetjes

Carin zei

Voor mij geeft quilten zonder quiltring de minste last aan mijn lichaam, dus ik doe het op die manier. Quiltpolitie komt hier niet kijken want die weet dat die de deur niet in komt ;-) Dat mijn steekjes niet zo klein zijn of zelfs niet allemaal gelijk, ... ik zit er niet mee, zolang ik er maar plezier aan beleef en dat doe ik zeker.
Doorquilten vind ik erg leuk om te doen.

quiltingmieke zei

Piep, zalig verhaal.. en idd in alles plezier hebben.. das belangrijk..
Quiltpolitie is hier niet gewenst.. ik doe wat ik wil!!
Maar zolang we genieten meid 👍🏻👍🏻
Je circkels worden prachtig en die paar cirkeltjes heb je zo gepiept😀😀knuf

Nathalie zei

Oh zo herkenbaar. Ik ben nu de AWS aan het quilten, en ook daar gaat erg, erg veel tijd en draad in zitten. Lang leve Netflix op het moment! Maar gelukkig vind ik het, net als jij, heerlijk om te doen. Een quilt wordt er ook echt een quilt van natuurlijk. Soms baal ik wel dat ik weer eens voor veel quiltsteekjes gekozen heb en niet de makkelijke weg. Voel een beetje haast, wil in mei zeker klaar zijn! En nu ik in een soort afmaak-modus zit liggen er ook nog eens twee te wachten op de quiltstapel. Ach, zo lang je maar steekjes zet, dan komt het vanzelf goed.

My name is Riet zei

Wat ben ik toch weg van je circles Juud en dat middenstuk , daar kan ik met open mond naar blijven kijken. Zo prachtig. Sterkte met je doorquilten, een geduldwerkje.
Lieve groetjes .

Kleine Vingers zei

Prachtig wordt je quilt. Op het moment ligt het quilten hier helemaal stil en dat terwijl er nog zoveel ligt... Maar ik vind het wel erg leuk om te doen. Maar naaien met de hand of de machine vind ik ook heerlijk.

Sylvia`s Quilts zei

In één woord prachtig, de Irish Circles zo met "eventjes" quilten!
Ik ken dat gevoel; je ziet het al helemaal voor je als hij af zou zijn en toch valt het "eventjes" dan zwaar tegen! Maar een quilt "knapt" er wel van op en dat geeft een hoop voldoening.
Heerlijk hè die "Escape to the Country" en daar kom je niet alleen balzalen van keukens tegen (jaloers!) maar soms ook mooie quilts op bedden!
Succes verder.
Groetjes Sylvia.

Ageeth Dorsman zei

Eerlijk gezegd, handquilten is het aller-aller-mooist, maar het aller-aller-leukst vond ik het zeker niet. Het was lang zoeken naar de juiste techniek en manier, maar nu heb ik het helemaal gevonden, en ga ik het zowaar (bijna) ontspannend vinden. Met fijne naaldjes (Roxanne nr.12), YLI, een perfect passende vingerhoed van TJ Lane en vooral, van het allergrootste nut (voor mij dan; anderen griezelen ervan...) mijn grote, vaste quiltframe Grace EZ, zodat de spanning mooi gelijk blijft en ik altijd even kan aanschuiven. Na heel veel oefen-uren is de quiltpolitie hier zelfs welkom, want ik begin tevreden te worden over mijn steekjes, en dat wil wat zeggen 😉.
Jouw quiltwerk ziet er heel goed uit, en de gekozen motieven vind ik prachtig!
Groetjes van AgeetH.

BezigeBijMirjam zei

Nu bij ieder blog een andere quote? Al het werk aan een quilt is veel werk. Maar het is toch onze hobby?! Ik geniet van alle facetten van het patchen en quilten, maar wil altijd graag met verschillende objecten bezig zijn. Vandaar alle UFO's. Maar welke quiltster heeft geen UFO's? Door mee te doen aan de uitdaging bij Willeke (Fat Quarters) heb ik dit jaar toch 3 Ufo's omgezet in Affo's. Volgend jaar verder!

Anoniem zei

Wat geniet ik toch van je blogs en je optimistisch verhaal. Prachtig wat je maakt. Je geeft de burger moed. Groetjes Wilma

Marguerite zei

Wat een prachtige quilt.
En Super leuk blogje.
Ik mag over een tijdje ook weer quilten.
Eerst inkomen en kilometers maken en zien dat de quilt steeds mooier word.

Floor zei

Je gaat superlekker met je quilt Judith! Leuk werk toch?
Als een top af is, begin ik gelijk met quilten.
Nou ja gelijk... eerst een paar rotwerkjes, de top strijken aan de achterkant en het dubbelen. Maar daarna begint het feest. Daarom heb ik geen tops liggen, want quilten is juist zo leuk voor de afwisseling.
Doe het met een losse quiltring, mininaald en een aunt Becky.
Heb momenteel niets te quilten, dat mis ik wel, dus hard doorwerken aan mijn blokken.
Maar opsluiten met een quilt??? Nee hoor, echt niet, hou van buiten zijn en van verschillende bezigheden (behalve het huishouden natuurlijk)
Quiltpolitie? Dat ben ik zelf, maar niet streng hoor, het gaat om het genieten.
Veel plezier met je cirkels.
Groetjes,
Floor

Bed, breakfast en quilts zei

Net het laatste stukje binding aan mijn cirkels gezet, ook dat was niet "eventjes", wat een megaeind zomen!
Label intussen geborduurd en snel in de wasmasjien!

Ineke zei

Heel erg mooi en maakt niets uit hoe je quilt. Ik doe het quilten aan een grote tafel en zonder quiltring en niks hulpmiddeltjes. Ik quilt zoals ik denk dat het het aller-makkelijkste gaat. Ik heb er zelfs al eens foto's op facebook geplaatst.
Fijne avond

Bizzy Martine zei

Quilten....helemaal NIET mijn ding!!! Eens ik er mee bezig ben, dan gaat het wel, liefst zonder ring en zeker geen kleine steekjes, soms ook met een dikker garen. Ik trek me niets aan van de quiltpolitie....tenslotte is het mijn quilt ;-) 2 weken geleden terug beginnen quilten en dan komt er weer iets anders tussen en dan gaat het quiltwerk weer aan de kant....Ik zal volgende week toch maar weer eens een poging wagen ;-)
Grtjs,
Martine

Janet zei

Such a lovely quilt! Your handquilting stitches will be beautiful! Enjoy :0)

KijkDaarIs zei

Mooi al die cirkeltjes....ik heb net weer een paar patroontjes geknipt ( nou ja gisteravond dan he).....Ben nog niet aan quilten toe..;0)
En da effen ..pfft daar stink ik ook steeds in...;0)
Fijne dag en werk ze..

Yvonne zei

Heel herkenbaar! Ik zeg steeds tegen mezelf nu ik De Dear Jane aan het quilten ben: " It is the journey, not the destination!"
En elk blokje is weer zo leuk om te doen, net als bij jou elk cirkeltje.......het kost gewoon even wat tijd....😉

Marja zei

I confess!

Hoewel ik de aunt Becky al jaaaaren in huis heb......
Nog steeds op m'n vinger:(
Misschien toch eens een aandachtspuntje van maken:)

Groet,