vrijdag 26 juli 2019

IJsland, 25 juli

Welke dag is het eigenlijk vandaag?
Weet jij dat?
De iPhone brengt uitkomst;
Donderdag 25 juli.

We raken los van data en dagen. 


De dag begint goed.
Een lekker ontbijtje met een uitzicht
op een van de vele gletsjers.
Er zijn zat dagen dat het ons niet overkomt.




Frans wil graag een foto van het Veenpluis.
Geen probleem,
je stopt gewoon, maakt je foto,
maakt nog even een foto van de weg
(aan het eind hebben we gelogeerd)
en je stapt weer in.


Onderweg stoppen we voor een kopje koffie
en daar zie ik dit weerbericht.
Het weer kan niet in een groter contrast
zijn dan wat jullie nu in Nederland
mee maken!


Wij zitten op het stukje van 10 graden,
aan de oostkust,
zonnig bewolkt.


Nog een reden waarom je hier niet altijd
op kunt schieten op de weg!


En hier kwamen we voor;
waar op 2 april jl. nog een behoorlijk
stuk van de Gletsjer afbrak.


We kijken uiteindelijk naar 
de opwarming van de aarde. 


Wat uitzonderlijk mooie beelden
oplevert. 


Je kunt ook met een boot het meer op,
maar dan moet je wel ver van te voren 
reserveren.


En aangezien wij dat niet gedaan hebben,
zitten we nu ook niet op een 
stoere boot.


Maar je mist meer dan je mee maakt,
denk ik maar altijd. 
En voorlopig stonden wij vandaag aan de 
oevers van dit bijzondere meer. 


Een stukje ijs is zo gevonden!


Ik stel mij tevreden met een veel kleiner stuk.
IJSKOUD!




Je zou toch denken dat dit soort van waarschuwingen 
helemaal niet nodig zijn.
Maar het zal je waarschijnlijk niet verbazen wanneer
ik je zeg dat er een man was die toch in zwembroek
het meer in ging!

Het werd nog leuker!
Dat laat ik je zo zien.



Imposante truck.
Die racet gewoon over al die modder wegen die
wij onderweg zijn tegen gekomen!


Wanneer je Jokulsarlon verlaat
en je de brug overgaat,
een mooie houten,
kom je op Diamond Beach.



En op Diamond Beach liggen ijsbrokken die vanaf het 
Jokulsarlon meer de zee in drijven.


En sommige terug het land op spoelen.


Het is echt een magische plek.



En daar heb je hem,
Jorgen.
Die ging voor zijn liefje op een ijsbrok 
(dat dus net in zee lag)
zitten.
Maar er waren golven,
echt wel hoge golven.


En dan kom je niet meer op tijd weg!


Jorgen was NAT!

Natuurlijk heb ik deze foto's met hem gedeeld. 

Het gevaar is natuurlijk de stroming,
je wil echt niet door een golf mee de zee
in genomen worden.

Dat is allemaal niet gebeurd en hebben wij
ons als toeschouwers enorm vermaakt!






Zonnebril?
Ja, was hard nodig! Er was zon en het licht
was enorm fel. 


Nou zo vies waren wij niet gisteren,
ik kon dit niet weerstaan.


We waren redelijk vroeg behoorlijk moe,
we zijn inmiddels 7 dagen elke dag actief.
Reken daarbij dat Frans al 6 dagen op IJsland een 
trail gewandeld had. 

We besloten om vooral op tijd naar ons
overnachtingsadres te gaan.

Het ligt 6 kilometer van de weg af,
en moeten we door een lava veld,
onverhard,
naar het Guesthouse.


Er is een lemen, houten, stal bewaard gebleven,
erg leuk om te zien.


En met dit uitzicht zit ik nu lekker te bloggen.
We blijven hier twee nachten.
Nog geen idee eigenlijk wat we morgen gaan doen,
daar hebben we ons nog helemaal niet druk over gemaakt.
Komt vanzelf goed, het is tot nu toe ook 
allemaal prima gelukt. 

Vanavond eten we een broodje. De dichts bijzijnde 
plaats is op 25 km rijden hier vandaan.

Het is nu pas half zes, 
dat betekend dat ik vanavond eindelijk echt
tijd heb om te patchen!

Ik verheug mij erop.


Tot blogs,


Frudith

Remember; Better finished than perfect!



13 opmerkingen:

Marguerite zei

Blijf het denken en zeggen, wat een indrukwekkende reis. Zo mooi dat we dit mee mogen beleven. Veel plezier nog..

Mieke van Minnen-Kanis zei

Prachtig weer.
Die ijsblokken, wat mooi!!!

Rita zei

Wat een indrukwekkende reis en als ik dat ijs zie en die temperatuur. Wauw wat een geluk hebben jullie

Phyllis zei

Wat enorm indrukwekkend. Ja, de opwarming van de aarde, als je dat zo ziet..... word ook altijd zo triest van de beelden van uitgehongerde ijsberen, dat soort dingen. Doe m'n best, meer op de fiets, het ov en jawel , we hebben 1 auto afgestoten, begin bij jezelf.
Enige guesthouse, goede plek voor even op de plaats rust.
Geniet ervan.

Dientje zei

Wat is het toch een fascinerend land. Wat prachtig die stukken ijs in het water en op het strand. Jammer dat de oorzaak zo verontrustend is. Veel plezier. Groet, Dientje

Coby Breitner zei

Thx Juud wat geef je ons toch een geweldige indruk van IJsland, zulke mooie foto's. Het is ook veel groter dan ik in gedachte had. Mijn zoon en schoondochter willen er graag heen en ik heb ze aangeraden jouw blog te lezen.
Denk dat je de zonnebril ook nodig hebt vanwege al het wit ijs/sneeuw. Ik kijk weer uit naar morgen blog, zit ik hier lekker vanaf de Canarisch iets verkoelends te lezen. Groetjes

Annemarie. zei

Ben Hotel Europa aan het lezen. Aanrader..Geeft te denken over reizen en toerisme.
Genieten, jullie ...wij genieten mee.

Floor zei

Wat jammer toch dat die eeuwenoude gletsjers afbrokkelen en verloren gaan.
Zeker mooi om te zien, maar toch treurig, want dit gaat maar door.
Je moet wat over hebben voor je liefje haha, bijvoorbeeld je leven wagen.
Gelukkig was Frans wijzer, maar het was wel spectaculair om te zien.

MarianneD zei

Zowel Rene als ik genieten van jullie Ijslandavonturen!

wilma oud zei

Wat weer een verhaal! Dank je wel voor deze blog. Fijne reis verder. Lieve groet Wilma

Karen Baking Soda zei

Oh joh heerlijk, zou zo onze vakantie kunnen zijn!

Carine Remmery zei

Wat
Een mooie foto’s fijn nog steeds te kunnen meelezen. Gr Dikke knuffel Carine

BezigeBijMirjam zei

Oh, wat geweldig mooi. Laat de foto's ook af en toe aan Cees zien. Ik moet het warm houden hè, voor mocht ie vergeten dat IJsland bovenaan mijn wenslijst staat. 😉 Wat zullen jullie genieten. Weer of geen weer, het is allemaal zo indrukwekkend!👍🏼🤗