donderdag 25 juli 2019

IJsland, 24 juli

Ik slaap uit! 
Frans maakt mij wakker om 08.30 uur.
Dat komt haast nooit voor,
maar het zal ongetwijfeld de wandeling
van gisteren zijn die daarvoor
heeft gezorgd.

En zeg nu zelf?
Daar is het toch ook vakantie voor!
We ontbijten dit keer in een 
Amerikaanse Diner.


Het doet ons denken aan 
Daisy's Diner in Noord Duitsland.


Alleen dit keer wat verder van huis.
Zoals gisteren al gezegd;
Met piepende bandjes Egilsstadir uit,
te druk, te deprimerend,
en helemaal niet mooi, geen mooie uitzichten,
niks wat ons kon bekoren.


Eind bestemming van de dag is Hofn,
Een kleine 200 km rijden. 
In Nederland is dat een makkie,
op IJsland niet. 

Wanneer wij deze werktuigen voorbij rijden denk ik nog
dat hier voldoende materialen voorhanden zijn.
Grind in overvloed.


Nou dat klopt!
Ze graven af daar waar ze aan het werk zijn.
En waar je bij ons wordt omgeleid
is hier niets om naartoe om te leiden.


Hup van het asfalt af en op 
de modder, grind, wat weet ik.
KILOMETERS lang.
We rijden met een snelheid van  25 a 30 kilometer per uur.
Dan duren 200 kilometers erg lang. 


Wanneer we een andere weg op mogen rijden
komen we deze schapen tegen.
Overigens verbeterde het wegdek nu niet direct!
We hebben hier minstens 20 kilometer over heen gereden.



De natuur is schitterend. 
Er is voortdurend wat te kijken. 


Wanneer we uiteindelijk op de 1 komen, de rondweg op IJsland,
willen we wel even een pauze. 
Na al die afschuwelijke kilometers was dat 
ook echt wel even nodig.

Het vissersplaatsje Djupivogur was enig.
Prachtig uitzicht over de haven,
het eten alweer goed. 




Ik "sjouw" al dagen met mijn koffertje
rond. Er moeten nog steeds wat Rosa blokjes
gemaakt worden.
De datum waarop ik mijn quilt bij Aljona 
moet brengen staat vast!
Nu de tijd nog om het 'even' af te maken.
Zowaar, tijdens de lunch maak 
ik een blokje af. 
Ik had hier uren kunnen blijven zitten,
maar helaas hebben we die luxe niet. 


We rijden verder langs de kust. 
De natuur is overweldigend mooi. 
De stijle bergen, de laag hangende bewolking, 
de ruigheid van het land, het zwarte strand,
de grijze koude zee, de wind,
en niet te vergeten de grote vlaktes. 


We weten niet goed waar we kijken moeten
en stoppen keer op keer om vooral
goed om ons heen te kijken. 



Verrassend genoeg staat er hier van alles in de bloei,
klein maar fijn!







Eenmaal in Hofn rijden we even het stadje in,
we logeren hier een kilometer of 20 vandaan.
In het Pakkhus drinken we een kopje koffie.


En lopen dan even de haven in.
Een van de schepen is vis aan het lossen.


Dit tot groot genoegen van de zeemeeuwen!


Aan het einde van deze weg logeren we. 
Tegen de Gletjers aan.
INDRUKWEKKEND.


Grappig, 
ik, wij hadden gedacht vandaag nog wel 
ergens een lekker stukje te kunnen wandelen.
Helaas, de route, het genieten van het
uitzicht was vandaag onze 'activiteit'.
Overigens hebben we toch nog 
ruim 4 kilometer gewandeld.
Ook wel lekker even voor de knietjes om wat extra rust te hebben!



Tot blogs,


Frudith

Remember; Better Finished than perfect!

11 opmerkingen:

Marguerite zei

Wat een bijzondere reis zeg!
Prachtig verhaal met prachtige foto's...

Matty zei

Wat jammer dat het weer wat minder mooi is, dit is een prachtig stuk, nu op naar het gletsjermeer adembenemend mooi.
Heerlijk om zo mee ter reizen bedankt !!

KijkDaarIs zei

Wat een heerlijke vakantie..bijzonder...en prachtige foto's....

Coby Breitner zei

Geweldige avonturen beleven jullie toch, dacht al mist ze haar werkjes niet?
Jahoor daar kwam een blokje aan.
Tot de volgende blog.
Groetjes Coby

Rita zei

Wat een prachtige reis en mooie foto’s

Mieke van Minnen-Kanis zei

Wat een mooie foto's alweer.
Wat een bijzondere landschappen..

Annemarie. zei

Ik geniet nog steeds mee , ondanks toch wel wat “ ontberingen “ die later thuis een meerwaarde zullen zijn.
Hier wordt het vandaag 39+ gr. Ook onvergetelijk... binnenblijven in de zomer. Straks lees ik je verslag gewoon nog een keer.

Dientje zei

Een bijzondere rit hebben jullie gemaakt. Kan me voorstellen dat je soms niet weet waar je moet kijken. Fijn naar het deprimerende uitzicht van vorige dag. Gr. Dientje

Floor zei

Het is geen vakantie voor mensen die van rustig zitten houden, maar echt een avontuur! Gelukkig houden jullie daarvan en genieten volop.
Bloemetjes... ja tenslotte is het daar "zomer".
De binnenwegen zijn alleen in de zomer begaanbaar, nou ja... wat heet :-(
Daar zal het wel normaal zijn, niemand heeft haast.
Ben benieuwd wat er morgen op het programma staat.

BezigeBijMirjam zei

Zo'n bijzonder land. Kaal, leeg, ruig, etc. Ik vind het prachtig!🤗

Phyllis zei

Rosa's travels!