donderdag 4 oktober 2018

Ted Storm, Trapunto

Zondagochtend ben ik druk met het verzamelen
van mijn quiltspullen.
Het juiste garen, 
in de juiste kleur,
de achtergrondstoffen gesneden op maat.
De scharen mee, 
de 'gewone' karen kay buckley blauw en 
de ginger double bent 4 inches.
Uiteindelijk is het een bescheiden tasje,
zo bescheiden dat je er onrustig van wordt.

Dus in alle rust en alle ernst lees ik
de benodigdheden lijst nog eens door. 
Het blijft bij de bescheiden, haast lege,
tas.

De rest van de dag is er geen tijd meer 
om over de lege tas na te denken.
We vieren verjaardagen met een bbq. 
Het is gezellig, en de bbq smakelijk,
de middag en avond vliegen voorbij.

Maandag heb ik het lux.
Ik hoef niet meer naar een kantoorbaan,
heb ik gewoon vrij en wacht ik geduldig op
mijn vriendin met wie ik samen op stap zal gaan.


Onderweg naar Friesland komen we deze mooie regenboog tegen.
Voor ons geen pot goud aan het eind van de regenboog.
Maar drie dagen
Trapunto van Master Quiltster
Ted Storm 


Voor je het weet heb je eerste prille trapunto stapjes
gezet en heb je kennis gemaakt
met Organdy.
Waar ik je dinsdag nog meewarig aangekeken
zou hebben knik ik nu instemmend en weet
zelfs hoe lekker dat Organdy werkt
en welke kenmerken het heeft.


Voor je het weet sta je bij de meester aan tafel en krijg
je kundig de informatie waar
je quilters hart een jubeltje van maakt.


Alles werkt mee.
Het regent,
het is donker en grauw buiten,
kijken we uit over het grijze water,
en binnen.....



binnen is het goed.
We zitten allemaal aan onze eigen tafel.
Voor mij in mijn eigen wereld,
geen prietpraat,
het is stil. 
Je kunt letterlijk een naald horen vallen.


Stukje voor stukje wordt het mij duidelijk
wat ik nu eigenlijk aan het doen ben.
Werk ik met een te grote naald, 
dan over op een quilt naald,
besluit ik geen rijgsteekjes maar quiltsteekjes te maken,
wel een vingerhoed, geen vingerhoed,
een leertje werkt nu het fijnst. 
Alleen, helemaal achter in, aan tafel, bij het raam,
in mijn quiltwereld. 
het is HEERLIJK.




Cording, hulpmiddeltje hier,
handigheidje daar.
Goed gereedschap, daar houdt Ted van.
Alweer een jubel in mijn 
quilters-notion hart!
Een tangetje, die heb ik nog niet. 
Binnenkort maar eens bij de Praxis of 
iets wat daar op lijkt langs.


Aan het eind van de eerste dag ga je toch
anders naar dit kunstwerk van Ted kijken.
Snap je de steekjes en de techniek
die je eerst niet zag. 


Nu na dag twee snap ik ook al het vulwerk.


We beginnen op een klein hartje.


En kan ik je vertellen dat ik echt lang bezig ben geweest
om hier het vulsel (max 2 cm) goed in te krijgen.
Niet stampen, vooral niet stampen,
wiebelen moeten we. 
Stukje bij beetje.
De weefsels goed verdelen,
neem er vooral de TIJD voor.
Zoals alles met het quilten
gaat er niets zomaar even.


Dat corded ging nog lekker snel,
snel resultaat, maar het stuffed werk.....
Dat is andere koek.

We bereiden onze ondergrond voor,
met een Long Darner! Ook iets wat ik thuis had liggen,
maar zoetjes aan weer vergeten was.
De organdy wordt voorbereid,
op getekend,
geregen en beginnen we weer met quilten.

Heerlijk die heen en weer beweging,
gedachteloos, in alle rust en alle stilte.
Kennisnemen van een nieuwe techniek,
wat een Luxe!


Tijd voor ontspanning is er ook.
Savonds een glaasje wit. 
Wordt er gekletst, een groep
vrouwen die elkaar voor het eerst ontmoeten,
waarvan sommige elkaar al vaker op cursus 
zijn tegengekomen. 
Het maakt niet uit, we hebben een gemeenschappelijke 
noemer en dat blijkt keer op keer voldoende te zijn.


Net zoals "De Tulpen van Ted"


ook die blijven net zo boeiend als de vrouw zelf.

Vandaag is het alweer lesdag drie,
de laatste dus...........



Tot blogs,



Juud

Remember; Better finished than perfect!







22 opmerkingen:

Annemiek zei

Oh wat heerlijk weer totale overgave en in rust lekker kunnen werken aan een nieuwe techniek met weer de nodige uitdagingen. Natje en droogje waarvoor gezorgd wordt. Je eigenste quiltbubbel.

Marja zei

Dat kan niet anders dan nog een heerlijke dag zijn en dan weer naar huis met alle opgedane kennis.

Groet

Judith zei

ook zelf even snel een reactie.

Petra zei

Ik leerde trapunto op de naaimachine op de middelbare school. Toen was het vast niet zo stil in het lokaal. Dit ziet er wel veel professioneler uit.

KijkDaarIs zei

Mooi...ook heerlijk even zo'n trapuntococonnetje !
Nog lekker genieten dan vandaag!
Ben benieuwd naar je "werkstuk"...

Rita zei

Ik heb deze masterclass ook bij Ted gedaan en het is gewoon super. Geniet van je laatste dag!

Ineke zei

En zo leer je steeds meer bij. Geniet er van!

Inge Slaats zei

Lijkt me heerlijk, zo’n bubbel. Wat je gedaan hebt, ziet er al heel mooi uit.
Veel plezier nog vandaag!

Yvonne zei

Heerlijk die dagen waarin je je alleen maar mag focussen op een techniek met gelijkgestemden om je heen. Het lijkt me niet eenvoudig maar in drie dagen zullen jullie de basis wel goed leren lijkt me. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit!
Veel plezier nog deze,laatste dag!

Frea zei

Bedankt dat je ons laat meegenieten van je geweldige dag met een nieuwe techniek.

Marian zei

Wat een prachtig resultaat, die tulpen. Ik zat het zo te lezen en ik denk: Oooo dat heb ik ook heel lang geleden op school geleerd, toen er nog handwerklessen bestonden. Was niet mijn favoriete techniek herinner ik mij. Vond het zo'n gepruts met die vulling.
Maar nu ik die tulpenquilt heb gezien...
Wat moet het een heerlijk weekend geweest zijn, helemaal in de quiltsfeer, iets nieuws leren is altijd zo fijn.

Ageeth Dorsman zei

Wat een feest van herkenning, de masterclass trapunto van mijn favoriete quiltjuf! Een masterclass van Ted is een groot voorrecht.
Geniet van deze laatste dag (met de gecombineerde technieken!) en doe Ted de hartelijke groetjes van mij. Zeg haar maar, dat ik het trapunto nog heel regelmatig toepas (alleen dat organdy zien te bemachtigen is een crime...).
Groetjes van Ageeth.

wilma oud zei

Dit lijkt me geweldig Judith. Jij, die zelf al zoveel mensen iets leert, dat je dan nog zo leergierig en enthousiast kunt zijn. Ja Ted Storm is bijzonder, hoor en lees ik vaak. Ik heb weer van je blog genoten. Lieve groet van Wilma

Floor zei

Ooohhh Juud, trapunto is zo leuk om te doen! Inderdaad heel bewerkelijk, dus geduld is een schone zaak, maar met een klein werkje zoals dat mooie tulpje zie je toch snel resultaat.
Lijkt me heerlijk om 3 dagen ondergedompeld te zijn met deze lessen.

Janet zei

Your results are wonderful! I’d love to learn how to do trapunto. Ted’s trapunto quilts are glorious! I loved reading about your class - thanks!

Flickenstichlerin zei

Wonderful course with Ted Storm. I have done her applique course too and are enjoying so much the way she taught us. Greetings,
Flickenstichlerin

Carine Remmery zei

Hallo Judith , ik geraak nu pas op je blog! Wat hebben we genoten, het feestje is helaas weeral voorbij! Veilig thuis! Dikke knuffel we krijgen weer keuze uit 3 x soep en .... gr Carine

Anny zei

Trapunto is inderdaad prachtig maar wel tijdrovend.Ik had de luxe om van Ted te leren quilten. Gewoon omdat ze een dorp verderop woonde. Als zij er niet geweest was om te inspireren was ik nooit verder gegaan met stoffen en lapjes denk ik. De lessen zijn perfect voorbereid en zo compleet. Fijn dat je zo genoten hebt.

Phyllis zei

Wat een mooie beschrijving van bijzondere dagen bij een bijzondere vrouw. Dat dit genieten is begrijp ik helemaal.

Emma zei

Nu begrijp ik eindelijk wat trapunto is 😊.
Haute couture quilten 🤔.
Wat ontzettend prachtig. En heerlijk dat er altijd nog wat te leren valt.
Een echte masterclass. Lucky you.

BezigeBijMirjam zei

Zo'n leuke techniek. Ooit heb ik een basisles hierin gehad. Maar dan ook echt basis. Dit gaat wel even verder. Zo mooi, Dat trapunto werk van Ted, prachtig! Alleen daar naar kijken is al Genieten.🤗

quiltsathome zei

Wat ziet het er geweldig uit ! En wat is die blauw-witte quilt van Ted Storm een PLAATJE !!