zaterdag 10 juni 2017

Yosemite in the re-run!

Donderdag 1 juni en vrijdag 2 juni

Ok ik heb op verschillende plekken met heel veel pijn
en nog meer moeite wat fotootjes opgeladen.
Gisterenavond had ik alles,
en met het opslaan was ik in een klap alles kwijt.
Potverdorie!
Vanochtend zag ik dat het opladen van 
foto's vrij snel ging.
Logisch 'the campground' liep natuurlijk leeg.
HET MOMENT om het nog een keer
te proberen!

We waren twee nachten bij Yosemite,
en dus konden we op de eerste ochtend het redelijk
relaxed aandoen. 
Ontbijtje USA -Style,
bacon, eggs, bread, orange juice.
Dan weer een uur richting 
Yosemite Valley rijden.
Vanuit daar rijden de shuttle bussen,
zijn de parkeerplekken. etc. 
Omdat we de dag daarvoor ook al geweest waren,
hoefden we nu haast nergens meer te stoppen.


"haast nergens" 
er zijn natuurlijk altijd mooie uitzichten.
En kon ik het niet laten om het blok dat ik voor
collega Petra van Winnock aan het maken ben
te showen, samen met het gelukspoppetje van Wilma. 
Dat poppetje is al een tweede keer met mij mee op reis!


Het is hier groots en wijds. Yosemite is onmetelijk groot.
Wat een park, wat een bomen, wat een trails om te lopen.


Vrij vlot rijden we door naar parking 7.
Met op de achtergrond de falls.
Je zou er haast blasé van worden.
Wanneer heb ik ooit op zo een mooie
parkeerplek gestaan?
Maar met zoveel moois om je heen ga je het gewoon vinden!


"Bear careful"
laat geen eten achter in je auto, want ze komen
het er voor je uithalen. 
We hebben wel foto's gezien van beren in je auto.
Daar word je niet gelukkig van.


Twee haltes voor het begin punt stappen wij vast uit.
We willen lopen, en het is hier zo mooi!
In tegen stelling tot de dag hiervoor was
nu iedereen gereed voor de wandeling.
Geen teenslipper gezien,
de afstand was ook aanzienlijk groter.
We zijn tot aan Mirror Lake en daaraan voorbij gelopen.


Onderweg kwamen wij deze rotsformatie tegen.
Sta je je in Nederland nog te verbazen om 
een Hunebed!
Het is hier zo mooi, zo picture perfect,
dat het haast geënsceneerd lijkt.
Als of walt disney hier eerst was. 
Het wandelt heerlijk rustig,
dit had ik voor ogen!


Kijk toch eens!
de bomen, de paden, de rotsen, het geluid van de natuur!


Aan het meertje pauzeren we even,
eten een boterham, en genieten.
Genieten van het uitzicht, de bergen,
het geluid van het water, en vooral van de weidsheid.
Je realiseert je dat je in een enorm woud bent.
Vergeet niet we hebben een uur
moeten rijden voordat we in het visitors centre waren,
je hoort hier echt geen verkeer, geen trein,
geen lawaai van buitenaf.


Ach en dan deze eekhoorn, wat een scheetje. 
Het beestje hield mij angstvallig in de gaten,
en ik hem/haar. 
Eigenlijk was het voor geen sikkepit bang,
ze zullen wel gewend zijn aan al die wandelaars.
Voorbij het meer lieten we zeker 80% van de wandelaars
achter ons. Wij wilde heel het meer rond wandelen
namelijk.


Op sommige stukken moesten we zelfs door het water 
heen waden. Ik nog netjes mijn schoenen uit.....
Frans niet, die banjer door alles heen.
Het maakte de wandeling alleen maar leuker.


Weer wat later wandelen we over deze brug,
en dan zie ik ineens een 'kat' 
over het pad rennen.


Het is helemaal geen 'kat' maar een 
grijze eekhoorn,
schuwer dan zijn voorganger van daarstraks,
en stukken groter.
Ze kunnen wel 600 gram worden en
dan schuift er toch echt een behoorlijk
knaagdier over het pad.
Natuurlijk heb ik foto's staan maken.


Wanneer we ons rondje gelopen hebben 
komen we aan de andere kant van mirror lake uit.
Het is imposant.

Sequoia

"Mariposa Grove" is gesloten, daar staan sequoias.
Daarom besluiten we om, ondanks het feit we toch
een uur of vier al in de benen hebben zitten,
om toch ook nog bij Tuolumne te gaan kijken.
Wij willen die OER bomen ook wel zien.
En nu we er toch zijn.....


Kijk dat is nog eens een dennenappel,
of moet ik zeggen een sequoia appel?
Wat een joekels.
Je mag ze ook beslist niet mee nemen.
Overigens geen grote zaadjes uit deze reuze appels,
zo klein als vlokjes havermout!


Dogwood, het bos staat er vol mee. 
Prachtig is het, en het ruikt ook lekker zoet.

Wanneer we het pad af naar beneden lopen
roept een mevrouw glunderend;
"you're in for a treat"
het maakt ons alleen nog maar nieuwsgieriger.
De bomen zijn hier al zo hoog,
of zouden dit al sequoia's zijn?
Weet jij het?
weet ik het?


En dan ineens staan we 
face to face met onze eerste sequoia.
GIGANTISCH GROOT,
ontzagwekkend.
Wat een BOOM.
Je weet niet wat je ziet.
Met gemak komen ze boven de rest uit!
Het is zo imposant, abnormaal.


Waren we eerder al totaal overdonderd door de
grootsheid van dit park, de stilte, de rust, 
het razen van het water, de watervallen etc etc.
En sta je nu hier naar te kijken.
Het is niet te bevatten.


Terwijl Frans helemaal in vervoering is
door de bomen loopt hij zo langs
dit hertje langs.
Later zouden we leren dat het
een muil hert is.
Maffe grote oren, stokstil stond het.
Alsof het zeggen wilde;
"als jullie nu doorlopen,
kan ik lekker eten"


Er is een omgevallen sequoia,
moet je toch eens kijken wat een wortels.


Al zo vroeg als 1850 kwam het toerisme hier op gang.
En werd er gewoon een weg door deze
boom heen gekapt.
De boom heeft dit overigens niet overleefd.


Ha ha je zou haast kunnen denken dat Frans een
boomknuffelaar is. 
Dit moest van mij, want ik kan hier wel schrijven
dat ze echt heel erg GROOT zijn,
en honderden, zelfs duizenden jaren oud,
dan blijft het maar een plaatje,
maar deze boom had wel een omvang van een meter of 10!


De bast is ook helemaal niet wat je verwacht.
het is zacht, zijn het kleine vezels.
Twee uur later zijn we uitgewandeld
en weer terug bij de 
camper (ik heb het maar de hele tijd
over de vouwwagen!).
Die hier op de parkeerplaats 
staat bij de 'gewone' bomen.......


Dat is toch niet normaal?
of ben ik nu al vergeten hoe hoog de 
bomen in Nederland zijn?

We zouden de volgende dag naar
Mono Lake rijden, maar omdat
de Tioga pas nog gesloten was omdat er nog
een slordige 15 METER sneeuw op lag,
(echt alles is groot hier)
besloten we om via Bakersfield,
(zuidelijker in de staat California)
naar Las Vegas te rijden.

Later bleek dit een goede keuze,
we kwamen nog een stel tegen die de alternatieve route
hadden willen rijden........
na 4 uur sturen kwamen ze er achter dat die 
ook gesloten was!

Gek om weer zo zuidelijk in California te zijn,
ik was nu op 1 1/2 uur rijden van mijn 
oude woonplaats!


We gaan boodschappen doen.
Oh man wat houd ik hier van.
Brede paden, veel keuzes,
vriendelijk personeel, je kunt 
het zo gek niet verzinnen of het ligt er.
Waarom hebben wij dit niet.


Zelfs Frans is helemaal happy de peppy,
zo komt hij nooit de Super de Boer uit!
Wat vakantie al niet met je doen kan.


Op de RV Campground in Bakersfield
zit ik nog vol verwachting te bloggen
HA HA!

Nu heb ik alleen nog maar leuke plaatjes laten zien.
Maar het is een land van tegenstellingen,
rijk vs arm,
kasten van huizen vs wonen op straat,
of wonen in een oude camper......
en dan ook nog vergeten dat je zou kunnen opruimen!
Waar ik het over heb?
Kijk hier maar eens naar!


Naast deze bende stonden we!
Afschuwelijk toch?

Gelukkig was het maar voor een nacht,
hierna reden we door naar
Las Vegas!

Tot blogs,

Juud

Remember; Better finished than perfect!

12 opmerkingen:

Marja zei

Fijn dat je jullie reis nu weer even verder kon 'verslaan'.
Wat is het Prachtig daar, niet te bevatten.

Groet,

Unknown zei

Wat een gezellig blog Judith, ik heb het met plezier gelezen.
Nog een hele fijne reis en geniet van al dat moois om je heen.
Lieve groet, Ineke

Yvonne zei

Gelukkig weer helemaal goed gekomen! Het plezier straalt van jullie reis af! Leuk dat ook Frans zo geniet, zelfs van het boodschappen doen! Veel plezier vanavond met julli dinner date!

Annemiek zei

Geweldig dat jullie zo lang kunnen wandelen en er zo van genieten. Daar kunnen wij weer van genieten. Veel plezier, lieve groet, Annemiek

Elisabeth zei

Geweldig Judith, wat een prachtig park en die bomen...en wat betreft arm en rijk, opruimen kost geen geld;) Kijk uit naar de volgende blog, veel plezier verder!

Anoniem zei

Dat is nu echt vakantie, jammer van het uitzicht op het vuil van een ander .

Groetjes Daantje

Floor zei

Prachtig wat een natuur, wat imposant!
Heb ze natuurlijk even in het groot bekeken, echt genieten.
In het echt vele malen mooier en grootser, dat snap ik, maar toch....
Geniet van je reisverslag Juud.
Niet te veel gaan gokken in Las Vegas hoor :-)

Lida zei

Bedankt heb heerlijk zitten genieten van je foto's en verhaal. Veel plezier nog samen! Groetjes
Lida.

Truus Buijgers zei

Prachtig verhaal met prachtige foto's. Ben er 23 jaar geleden ook geweest en beleef het nu helemaal opnieuw. Jullie genieten maar je lezers ook. Bedankt!

Nifty Quilts zei

I am so enjoying your travelogue!! We LOVE Yosemite, and have only been there once. You are seeing all the best sights--more than we have seen. You are right about America and its contrasts. It is sad that a country with so much wealth cannot support those in need. It's fun to see your handwork progress too. What a great adventure already, with so much more to go!

Merian zei

Wat een leuk en interessant verhaal, leuk om te lezen wat er allemaal leeft daar.
Nog een plezierige reis verder.

groetjes Merian

Phyllis zei

He Juud! Ben zelf een paar dagen weg geweest en nu heel vroeg in de ochtend voordat ik naar m'n werk moet een inhaalslag aan het doen op jouw blog, heerlijk aan het bijlezen met een sterke kop koffie (oh, slapeloosheid, naar ding....). Wat mooi, wat bijzonder. Als Nederlander heb je te weinig ervaring met stilte. Ik was een paar dagen in Frankrijk op het platteland.... je hoorde alleen maar vogels, superb. Dat maakt indruk he, stilte? En dan ook nog die grootste natuur waar jullie zijn (of nu: waren) en de beestjes, zo teer vergeleken bij al die grootsheid en misschien daarom ook wel groots. Wat fijn dat je de moeite neemt ons mee te nemen op reis en steeds te bloggen, ik geniet. Op naar de volgende blogpost.