maandag 19 juni 2017

Desert Storm

Arches National Park

maandag 12 en dinsdag 13 juni.

Het waaide gisteren behoorlijk in Capitol Reef.
Waren we moe en hadden we gewoon geen zin om te wandelen.
Vandaag dus opweg naar Moab.
Omdat gisteren Frans gereden had door Cap. Reef
rij ik nu in elk geval het eerste stuk. 
Dat gaat over highway 24 en gaat
helemaal door Cap. Reef.
Het is een prachtige weg.
Jammer dat het zo waait.


We maken nog een laatste foto in Capitol Reef.

We rijden naar Hanksville en moet ik echt beide handen goed aan het stuur houden.
Het gaat maar door met waaien.
Over rechte wegen door een woestijn heen met windvlagen is niet echt prettig.
De wind lijkt als harder te gaan waaien.
Wanneer je dan met een wagen rijdt die en hoog en lang is..... 
is dat geen pretje.
"Het is een slechte dag om te rijden",
vertelde ze ons later.......


De zandstormen zijn eerst nog wel 'grappig',
maar alleen maar zandstormen,
dat wordt toch echt minder leuk.

Wanneer ik na bijna 3 uur sturen de laatste miles
rijd naar Moab, worden we van de weg geblazen,
zo de linker baan op.
Ik schreeuw het uit!
Ik heb ons Hotel gewoon niet in de hand.
Gelukkig rijdt er op dat ogenblik niemand
naast ons,
er was niets meer aan te houden geweest.
Later hoorden we dat er windstoten geweest waren van wel 70 miles per uur. 
Dat is altijd tegen de 110 km per uur aan.

Wanneer we in Moab zijn en we willen geld pinnen worden we haast omvergeblazen. 
We moeten ons aan elkaar en de ATM vasthouden.

We gaan nergens meer naar toe.
We parkeren de RV op de campground,
blog ik wat, schrijft Frans zijn vakantie verslag,
en wordt er gelezen.
Rond een uur of vijf middags gaat de storm
gelukkig weer liggen.

De volgende ochtend staan we al om 07.00 uur in Arches.
Het is ons aangeraden vooral vroeg te gaan.
We rijden met een lange camper
en zijn daar zeker niet onbeperkt parkeerplaatsen voor.


Maar zoals je ziet, wij waren op tijd.
Om half 8 in de ochtend waren wij op pad naar
Delicate Arch.


1.1 miles, dat is een krappe twee kilometer.
Schijn bedriegt, krappe twee kilometer in de
bergen is toch wat anders dan wanneer je
een blokje om loopt met Sjaak.
Zo gaat het hier ook!


Je snapt niet waarom die settlers zich gesetteld hebben
op plekken zoals hier in Arches......
Dit was de 'moderne' hut.
Het had een houten vloer!


Met name de deurpost vond ik erg mooi,
maar goed, daarvoor waren we hier niet!


Hier staan we nog helemaal fris aan het begin
van onze wandeling, het voetpad is duidelijk te zien.
Enne.... gelijk druk! Ook gewoon om half acht morgens!


Het blijkt niet een 'pad' te zijn waarover we lopen.
Eerder een geërodeerde grote rots. Met daarom allemaal
gestapelde steentjes. Ik dacht nog dat het 
achtergelaten was door
overijverige toeristen.
MIS! Het zijn officiële richtingwijzers.
Het is dan ook verboden om zelf 
torentjes te bouwen.
Weer eens wat anders dan een ANWB
paddestoel.


Het heeft wel wat om over deze
kale rotsen te wandelen.
Reuze benieuwd zijn naar hoe ver
1.1 mile eigenlijk is. 
Dat kun je namelijk helemaal niet inschatten
op dit terrein.


Ik maak nog maar eens een panorama foto,
omdat ik jullie zo graag wil laten zien
wat wij zien!


Voor het laatste stukje loop je over
een richel. Hoewel ik hoogtevrees heb is de
afgrond niet zo stijl en daarmee ook voor
mij goed te doen.
Wanneer je de bocht om komt,
weet je DIRECT dat je er bent.
Er is opwinding,
en wordt er vol bewondering gekeken naar
Delicate Arch.


Het is echt een hele bijzondere plek,
als of er allerlei aard-energieen rond gaan.
We zitten er echt een tijdje naar te 
kijken en vooral ook 
te genieten van de energie
van de anderen.
Wat een bijzondere, magische plek!

Ook hier moet je, wil je bij de Arch komen,
een geërodeerde rots over. 
Het vraagt wat van je om er te komen staan.
Frans gaat als eerste.



Tja en dan wil ik ook natuurlijk.
Helemaal geweldig hoe iedereen netjes op
zijn beurt wacht om foto's te kunnen maken.
Ik heb aardig wat camera's in handen
gehad om foto's te maken!


Met de zon in de rug wandelen we op ons gemakje
naar beneden,
we komen hele HORDES tegen!
Wat goed dat wij vanochtend zo vroeg gegaan zijn.


Eenmaal terug bij de parkeerplaats kun
je goed zien hoe druk het wel niet is
geworden in de afgelopen twee uur.


Ook Arches is een groot park,
we rijden naar het meest Noordelijke punt,
naar Devils Garden.
Daar willen we nog een wandeling maken.
Het is ook nog vroeg.
In deze high dessert wordt  je gevraagd
vooral op de paden te blijven,
omdat je anders toch daar buiten de aarde zou kunnen beschadigen.


Over een heel keurig pad, wandelen we naar
Dune Arch, verstopt hier tussen de stenen.


Het is alsof je een andere wereld in stapt.
Het nette pad is weg, en daarvoor is rood
zand terug, rode stenen,
uitgesleten door de wind, de sneeuw, de elementen.
Ik moet eigenlijk terug denken aan Page.
Het is betoverend en heerlijk KOEL!


Opnieuw in een Rode Wereld,
net als een aantal dagen geleden.


En tussen deze rotsen, waar werkelijk een eigen wereld zit,
is dus ook een arch. Dune Arche, en een aardige
dame die een foto van ons maken wil.


Het is echt een hele bijzondere 
eigen, verstopte plek.


Met in die nauwe doorgang dus deze arch.


Klimmen kon je er ook!
Tegen deze rots op,
ik ben blijven staan waar ik stond,
stukken veiliger!



Eenmaal deze rotsen weer uit sta je gelijk
weer in the high dessert. 
De overgangen zijn enorm groot, en worden
wij keer op keer verrast door de natuur
in dit land.


Lopend door het zand, dat voetpad was echt van hele
hele korte duur, naderen we Broken Arch.


Aan de voorkant van deze Arch is het druk,
het wandelpad gaat door onder deze
arch door, maar daarvoor moet je over een hele 
grote rots klimmen. Dat is mij echt
te stijl.
Frans ziet dat ik er ook 
omheen kan lopen, moet ik ook nog over
een rots wandelen, maar dat is dan weer goed
te doen.


Eenmaal door de arch heen vervolgen we onze
wandeling en wat ben ik blij 
dat we dat hebben gedaan!


Niet lang daarna hebben we een prachtig
uitzicht over een vallei.
Om stil van te worden, zo mooi.


Prachtig toch deze boom?
Die hoort in elke tuin te staan!
Het is echt een boom voor kinderen
om heerlijk in te spelen.


Uiteindelijk kwamen we aan bij
Tapestry Arch!
Hier op het plaatje lijkt het alsof je er zo
naar toe kunt lopen.......
Nou dat is dus niet zo!
Er was, zeker van mijn kant,
heel wat doorzettingsvermogen voor nodig.

Het was een heerlijke dag,
hebben we twee mooie wandelingen gemaakt,
en zaten we later in de middag te 
lunchen in een diner in Moab.
Dat was zo veel,
de porties zijn hier absurd groot,
dat we de rest van de dag 
nog nauwelijks gegeten hebben.

Morgen verlaten we Utah,
en gaan we naar Colorado.

Tot blogs,


Juud

Remember; Better finished than perfect!


Ik heb jullie al eerder een hart laten
zien, uit Page.
Deze is bij Arches,
bijzonder toch?

19 opmerkingen:

Greet zei

Heerlijk, bij het ontbijt je verhaal lezen. Wat een fantastische vakantie !!!
Nog veel plezier en kijk al uit naar morgen.

Rita zei

Super wat een mooi verslag. A

Else zei

Dat was weer een geweldige dan heerlijk gewandeld en genoten van je foto's. Tot de volgende keer zwaaizwaai

Yvonne zei

Jullie rollen van het ene avontuur in het andere! Scary! Die wind, vooral op de lang, lege verlaten weg! Hulp, indien nodig is dan heel ver weg!
En dan de magie van Arches! Ja, je kunt het vertellen en proberen te vangen met je camera maar je moet het voelen en beleven......en dat hebben jullie weer goed gedaan!

Anoniem zei

Ik word er stil van zo'n mooie beelden op een maandagmorgen .... zit ik te genieten van je verhalen met een kopje koffie erbij, alleen in huis... wat een avonturen . Vraag ik me af heb je daar muggen?
En een Gingher schaartje kom je daar niet tegen?
Veel plezier nog op naar je volgende bestemming. groetjes Carine

mieke zei

Mooi verhaal van een prachtig park...wij waren aan Delicate Arch bij zonsopgang amper met 3 mensen. Is de quiltshop nog in Moab? De eerste keer dat wij daar waren,
was hij al gesloten.... ja als je vroeg op pad gaat en laat terug in je hotel komt. Twee jaar later ben ik er toch eens kunnen binnengaan.

dutchcomfort zei

Het wordt een vaste gewoonte om jouw prachtige reisverhalen ’s morgens te lezen bij mijn bakje yoghurt en kopje thee. Het was weer genieten!

KijkDaarIs zei

reusachtig al die rotsen en doorgangen......en het mooie hart is ook heel speciaal!!
EN...ik vind jullie zo dapper met al dat gewandel !! ;0))

Grietje vanKempen zei

What a wunderful world..............
Wat moet je daar nog aan toe voegen?
Alleen maar stil zijn....en genieten!

Ineke zei

O.M.G.wat een geweldige foto's en wat een belevenissen!
Heerlijk om jullie zo te volgen.
Liefs, Ineke

Anoniem zei

Als je terugbent kun je aan de vierdaagse mee doen ,de kilometers hebben jullie inmiddels wel in de benen.

Gr Jo

Floor zei

Bijzonder bijzonder... wat een natuur!
Mooi die uitgesleten rotsen, en de ruimte.
Moedig hoor om in de storm te rijden met jullie huis.
Grappig dat de weg wordt aangegeven met stapeltjes stenen.
Dat wordt ook vaak gedaan voor zieke mensen die thuis zijn. Dan maak je zo'n stapeltje om ze beterschap te wensen.
Dat mag daar niet natuurlijk, je zou zo de weg kwijtraken.
Je vorige blogje wordt niet weergegeven, zeker iets misgegaan.

Marina Brito de Campos zei

Zandstormen kennen wij hier helemaal niet en dan is het bijzonder angstig als je er midden in zit. Is ons ook wel eens overkomen. Er was harde wind en je zag geen hand voor ogen. Een soort extra dikke zandmist; doodeng. Maar stilstaan is dan ook geen optie, je kunt dan vast komen te zitten. Kan mij voorstellen dat jullie daar een angstig moment hadden. Ja, wat een landschap. Wij raken er ook niet op uitgekeken. Delicate Arch moet je 's morgens vroeg doen, zeker deze tijd van het jaar, anders is het veel te warm. Wij zijn weer een reis voor volgend jaar aan het plannen! Veel plezier!

BezigeBijMirjam zei

Oh Juud wat mooi allemaal! Prachtig die Arches. Komt op ons lijstje van wat we daar nog niet gezien hebben. Wat een schrik voor jullie, dat jullie met camper en al op de andere weghelft werden geduwd. Doodeng, maar gelukkig is het goed afgelopen. Ik vind het toch al super stoer van je dat je de camper ook bestuurt. Heb ik destijds niet gedaan. Fijne reis verder en groetjes voor jullie beiden. Doei!

marianne mac zei

Dankjewel voor deze ontzettend leuke reis reportage Juud! ik geniet ervan en kijk uit naar iedere. Rouwe aflevering. Wat een fantastische vakantie, veel plezier nog verder.

Nifty Quilts zei

My goodness! You two do a lot in one day! Beautiful photos again. I hope you're having fun in Colorado. I will look forward to your next posts.

MarianneD zei

Geweldig! prachtige foto's,mooi verslag....ik reis gewoon een stukje met jullie mee....;-)

Phyllis zei

Wat is de natuur toch overweldigend daar. Hoe is het mogelijk? Hoe is dat ooit ontstaan? Daar word je toch sprakeloos van....

Dientje zei

Prachtig zo'n mooie reis met allerlei bijzondere natuurverschijnselen. Je leert op deze manier wel goed autorijden met zo'n giga camper en weersomstandigheden. Wat een strop dat de quiltwinkel er niet meer was. Gelukkig toch nog iets gevonden en wie weet ...
Veel plezier, Dientje