dinsdag 7 juli 2015

Beginners cursus Stitchers Inn

Afgelopen zaterdag was daar de laatste les van de Beginnerscursus bij The Stitchers Inn.
 Bloedheet, veel en veel te warm
 en op het programma?
 QUILTEN!
(hoe verzin je het!)

Waar tijdens andere lessen vrolijk en instemmend werd geknikt 
werd er nu veel GEZUCHT en zelfs GEMOPPERD!
 Quilten is NIET LEUK! 
En ik?
wat vind ik van quilten? 
 
Tijdens de les hoor ik mijzelf zeggen dat de ritmische herhaling HEERLIJK is!  
En als ik dan ga quilten (let op de ALS in de voorgaande zin) 
ik het heerlijk vind
(eerlijk waar)
 en vraag mij dan vaak af waarom het dan 
ALTIJD zo LANG duurt 
voordat ik ga BEGINNEN?

Maar eerst de cursisten!

DSC00977DSC00983
DSC00975DSC00982

Aunt Becky’s, naaldentrekkers, vingerhoeden, kleine scherpe naaldjes, 
kantelen, naald steunen, heen en weer wiegen met aunty becky. 
NIET LEUK. 
Steekjes die geen steekjes zijn, 
maar hele CENTIMETERS 
en ook maar NIET KLEINER willen worden. 
De frustraties vieren hoogtij!

DSC00976

En dan ook die HITTE!
 PFFT…………
 en wat zegt de juf? 
METERS maken, jullie moeten METERS maken, 
en HEUS het komt GOED! 
Maar wel blijven oefenen, 
ga maar tv kijken met een aunt becky, naaldentrekker en vingerhoed, 
laat je handen er maar aan wennen. 
Ooit heb ook ik dat gedaan, onwennig en nu? 
Nix vreemds meer aan, 
ALS ik ze draag……..

DSC00984DSC00989

Twee hebben hun tops mee gebracht! 
WOW! 
Dat is toch wel bijzonder hoor, wat geweldig! 
En nu zelf verder aan de slag!
En dat geldt ook voor mij!

DSC00962

The Burnt……….. 
Al een behoorlijk tijdje een top…….. 
gedubbeld, dat dan weer wel….. 
Leuk hangend over de quiltstandaard.
Ook heel decoratief!

“Een draadje per dag” ik hoor het Ien zeggen, 
“dan komt het ook af”.  
Zal ik dat advies dan maar eens aannemen?
 “ha ha dat zal TIJD worden EBBELAAR” hoor ik Ien NU zeggen.
En dus ga ik dat doen, “een draadje per dag”

Ik heb ook de "pech" sisters te hebben die niet alleen de LE gemaakt hebben, 
eentje al HELEMAAL gequilt is,
en al WEKEN op bed ligt,
en de ander al voor de HELFT gequilt is!
(he BAH!)

DSC00994[1]

Dat worden nog heel veel draadjes,
 maar net als mijn cursisten moet ook ik gewoon METERS maken!

Lieve schatten,

tot blogs,

Juud

Remember; Better Finished than perfect!

18 opmerkingen:

Marja zei

Poehee, je klink nu best als een strenge quiltjuf;)
Maar met dit weer? Een paar lapjes vasthouden gaat goed maar zo'n hele deken op je schoot, nee bij mij ff niet.
Tante Bea en ik het is nog niks geworden tussen ons, misschien toch ook met haar maar eens meters gaan maken:)

Groet,

Marlies Mansveld zei

Wat toevallig! Ik heb net een bLogje geschreven over mijn eerste schreden op het handquilt pad. Hier dezelfde ervaringen. Aunt Becky helpt, maar het blijft lastig. Die naalddoortrekker heb ik nog niet geprobeerd, dat lijkt me een goede tip. En ik zal ook maar gaan oefenen dan!

KijkDaarIs zei

OOHHH quilten hou op !!!!...;0(
Maar eerlijk is eerlijk..het wordt er zo mooi van....het duurt even voor je resultaat boekt...ik quilt nu ook elke keer een klein stukje...met de nadruk op klein !!..;0)
en weet je....ik schiet al lekker op met quilt nummer één...en dan ligt er nog een stapel...daar denk ik dan maar niet aan.....
Fijne dag !!!!

Yvonne zei

Zoals altijd heeft ook nu JUF weer gelijk! 'Oefening baart kunst' en 'Alle begin is moeilijk' en ga zo nog maar even door zijn van toepassing op het leren doorquilten. Maar....uiteindelijk gaat het inderdaad lukken en wordt het LEUK! Je hebt met je enthousiasme je cursisten vast kunnen inspireren om door te gaan!

Rita zei

Kan me voorstellen dat je leerlingen het zaterdag niet echt een leuk werkje vonden, maar het maakt een quilt wel af en hoort erbij. En elke dag 1 of 2 draden is een goed begin zeker met deze temperaturen. Je Burnt komt vast ook een keer helemaal af. Gewoon elke dag een draad en naald klaar leggen.😄. Fijne dag

Annie zei

Kan me voorstellen dat het zaterdag niet de beste dag was om iets te leren.
Maar ik heb wel weer iets geleerd, aunt becky, had er nog nooit van gehoord, even op you tube gekeken, het lijkt mij wel een handig dingetje.
Groetjes,
Annie,

Greet zei

Ik had daarnet hetzelfde idee. Mijn quilt zit ook al 6 maanden op het raam en ik vergeet er steeds aan verder te quilten. Dus ben ik ook begonnen met het idee van 1 draadje per dag, want inderdaad, anders komt die nooit klaar. Dus Juud, binnen zeer afzienbare tijd kunnen we zeggen dat onze quilt helemaal doorgequilt is - :)
ALS we natuurlijk niet vergeten om dagelijks ons draadje te quilten. Will keep you posted :)
BTW, heel mooie steekjes !!!
Fijne dinsdagnamiddag.
Groetjes,
Greet

Floor zei

Wilde al lezend tegen je zeggen "gewoon meters maken Juud", maar dat deed je zelf al :-)
Een draadje per dag zou niks voor me zijn. Zo'n quilt uitvouwen, goed in de ring, spullen klaarleggen, natuurlijk een aunt Becky en een naaldentrekker.... en dan na één draadje al stoppen?
Het is echt heel moeilijk in het begin, maar daar heeft elke quilter last van.
Maar als je resultaat ziet, steekjes die steeds kleiner worden, je krijgt er steeds meer tegelijk op een naald, dan gaat het heerlijk, en ben je niet meer te stoppen en volgen er heel veel draadjes op een dag of avond.
Maar beginners kunnen zich dat niet voorstellen, kop op meiden, het gaat jullie ook lukken!

Ageeth Dorsman zei

Heel herkenbaar blogje, want dat handquilten blijft ook hier een werkje van uitstellen. Maar het klopt, van die (kilo)meters; oefening baart zeker kunst en in dit geval kleinere en regelmatigere steekjes. Maar het duurt zo lang, eerst om die applicaties, en dan ertussen, en telkens aan- en afhechten. Ik ben sinds vorige week erg streng voor mezelf en elke dag wordt er eerst een half uur gehandquilt (het zuur), voordat ik aan het appliceren (het zoet) mag beginnen. Gelukkig heb ik een quiltframe (wel een bakbeest), zodat de quilt altijd klaar en op spanning staat. Maar die tante Becky ligt bij mij in de prullenbak, want ik vond het een vervelend ding op mijn vinger; doe mij maar een paddestoeltje.
Succes met quilten en hou vol, want het wordt mooi!
Groetjes van Ageeth

Truus zei

Arme leerlingen van deze juf....zo warm en dan nog zo'n naald in je vochtige vingers om te leren doorpitten!
Morgen is het goed quiltweer en als je dan bezig bent vliegt de naald er door heen.
(Mmmm.. en wat doe je nu zelf? Tegen 2 tops aankijken die nog steeds niet gedubbeld zijn en al een paar jaar voor je neus hangen! Shame on you!!!)
Veel succes want het wordt geweldig.
groetjes,Truus uit Drenthe

jolanda zei

Wat ben je streng!!! Maar ja... het blijft natuurlijk een waarheid als een koe hé? Oefenen, oefenen, oefenen, dat is het enige dat helpt om mooie steekjes te leren maken.
Die Aunt Becky dat heb ik nog nooit geprobeerd. Misschien ook maar eens doen.

Vlijtige Handjes zei

Ik blijf het een leuk werkje vinden als de stap gezet is! Wordt ook heel onrustig als er meer tops dan te quilten liggen. Maar een draadje is bij mij 5 per dag. Hij gast weer op tafel en zal aan je denken. 😊
Groetjes Anita

Wilma zei

Succes met de meters. Ik krijg er ook bijna zin in na het lezen van dit blogje ;-)

Hermie zei

Leuk verslagje weer. Inderdaad meters maken, bij mij ligt de aunt becky werkeloos, ik kon er niet mee overweg en vang de naald op mijn nagel op.

Dientje zei

Ik zou zelf met die warmte mee willen doen om te leren wiebelen, draad doortrekken. Scheelt natuurlijk wel of je een grote warme quilt of een kleintje hebt. Hoewel Supergoof zegt dat ze er een ventilator onder zet. Binnenkort mar weer beginnen met de meters. Leuk verslag ' juf' . Groet, Dientje.

Monica zei

wel een beetje warm voor quilten hoor..., maar oefenen en nog eens oefenen is wel de enige en echte methode hoor. Je aunt Becky wordt wel mooi

NADINE zei

Ik moet zeggen dat hand quilten mijn favoriet part of the process is . Zoooo relaxerend en, als je zegt : the rythm is so soothing, you really can meditate (or even pray) while hand quilting.

(Pardon voor mijn "NederEnglish" HeeHeeee...)

XOXOXOXO
NADINE

anita zei

Jou quilt is wel zeer mooi.
Ikzelf quilt heel graag met de hand maar zonder quiltring,ik probeer het telkens opnieuw maar het wil me maar niet lukken.